chma Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg er på jakt etter en økonomisk backupløsning for ett bittelite firma med store mengder mediefiler på disk. Nylig krasjet raid5 arrayet mitt og ditto filer borte for alltid, ibas ser ikke ut til å kunne redde noe. Heldigvis jobber jeg med tape til videoproduksjon enda, så mye ligger heldigvis på tape. Utfordringen er at man med tiden går over til tapeløs produksjon av video, bland inn HD og man får en utfordring som lite hobby firma med trygg lagring. Med feks. 50gb i timen og feks. 10-20 timer med råfiler kan man begynne å ane mengden. Løsninger spesielt utviklet for video finnes, men er litt for kostbare pr. idag, bla. Quantum har slike løsninger. Er det noen som har tips å komme med? Blu-ray backup? Tape? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Det billigste vil mest sansynligvis være å sette opp en maskin med tilsvarende RAID og kjøre backup til denne en gang i døgnet. Du vil da enten trenge veldig store mengder med disk, eller kun holde backup for en veldig kort periode. Blu-ray vil kunne fungere, men levetiden til en brent Blu-ray-plate er ikke veldig testet enda, i tillegg til at dette krever mye manuelt arbeid med å bytte plater og arkivere disse. Tape er nok den absolutt beste metoden, men til mengden data du skisserer vil du her fort være godt over 100.000,- før du har dekket dagens behov i forhold til data. Lenke til kommentar
chma Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Den billigste tapeløsningen som også er tilpasset video er Quantum SDLT 600 som ligger på rundt 1800£. Tror den ligger ett stykke over det i Norge. Quantum SDLT 600A som lagrer 300gb pr tape, eller 600gb komprimert. Foreløpig litt i dyreste laget for driften jeg har. I teorien pr idag skal enkel sikkerhetskopiering til dvd/Blu-ray holde for de aller viktigste filene siden jeg kan hente alt inn fra tape på nytt om mediemappa ryker. Men det er idag... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå