Gå til innhold

linux og windows på samme pc

capy

Anbefalte innlegg

har windows xp sp1. tenkte jeg skulle forsøke linux.

har hentet ned hele suse 8.1 og brennt boot.iso ut på en cd.

har sjekket at cden virker og alt skulle være klart til install.

men så er jeg litt usikker på hvordan boot-up'en kommer til å foregå

etter install. vil jeg få opp en meny som spør om jeg vil starte

windows eller linux? og gjør det noe at pcens master boot er raid og ntfs?

win ligger på c: (ntfs) og suse tenkte jeg skulle få ligge på d: (fat32).

må jeg dele d:? eller kan suse installeres på fat32.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halla, det du må gjøre når du skal installere linux og windows på samme maskin er at du installerer windows først og linux etterpå, når du installerer windows så lager du to partisjoner: en til windows og en som er en ny partisjon uten noe ting, denne partisjonen skal du bruke til linux, linux bruker jo som kjent ikke hverken NTFS, FAT 32 eller FAT, den bruker EXT tror jeg det het, også var det et par filsystem til, linux installajsonen er veldig enkel, synes jeg iallefall. men du må huske på at linux er ikke det samme som windows. linux og windows bruker ikke samme filsystem.

PS: hvis du ikke partisjonerer harddisken under windows installasjonen så kan du gjøre det med et partisjonerings program unnder windows. som første gangs bruk av linux er det ikke å anbefale å legge inn linux først også windows. da vil windows ødelegge bootloaderen til linux, og da går det ikke bra

Håper du skjønte noe av dette.

lykke til med installasjonene

Lenke til kommentar

takker for hjelpen! har allerede en egen hd til linux (og mp3:) ),

så det jeg lurer på, er om linux forandrer noe i oppstarten sånn at jeg

får opp en meny som spør om jeg vil velge winxp eller linux.

hadde et oppsett med to operativ systemer for en stund siden.

tror jeg hadde winME og win2k. da fikk jeg opp en meny som spurte

hva jeg ville starte opp. sjønner? gleder meg til å forsøke linux!!!

Lenke til kommentar
"]linux kjører helt fint på fat32 og fat. det er bare ntfs det ikke liker...

Linux bruker ikke fat32! Det kan lese og skrive til fat32 partisjoner, men du kan ikke bruke det som filsystem til Linux. Tror det finnes noen rare Linux versjoner som kan installeres på fat32 ved å lage svære oversettelsestabeller for å holde orden på rettigheter, men det er både idiotisk og treigt. Best å holde seg til filsystemer laget for Linux.

Lenke til kommentar

helt enig med i det at det ikke går an å installere linux på fat 32 filsystem, men det er helt klart at det går an å gjøre det slik at det går an å både skrive å lese til det, på en distro som jeg prøvde som het Sot Linux 2002 så kom det automatisk at den kunne se nå husker jeg ikke om det var fat 32 eller ntfs partisjon det var, men iallefall så kunne jeg gjøre hva jeg ville på windows partisjonen via linux. men har ikke fått det til i red hat. og det er mest sannsynlig den jeg kommer til å bruke også. det med at windows og linux kan gjøre nesten de samme oppgavene likt er jo forsjåvit rett, men man må huske på at linux er mye mer sikkert enn windows. dessutten er det hverken noe særlig med virus eller noe særlig med sikkerhetshull i linux, både virus og sikkerhetshull er det mange av i windows. jeg bruker windows selv også, siden at jeg har såvidt begynt å skjønne noe av linux, men jeg synes det er veldig bra. men jeg har også høret mye bra om linux, det var derfor jeg begynte med det. jeg digger det for å si det sånn.

Men jeg må også si at for de som synes at linux er vanskelig fordi at de begynte med en alt for vanskelig distro eks Slackware, Debian osv burde kanskje prøve en litt mindre vanskelig linux distro, eks Red Hat, Mandrake osv. da blir overgangen fra windows til linux litt mykere. jeg har prøvd å installere alle de vanskelig distroene jeg også, men jeg ga meg, så jeg gikk over til først Mandrake, og etterpå Red Hat, og Red Hat, er det jeg holder på med i dag, det er den beste.

Lenke til kommentar
så det jeg lurer på, er om linux forandrer noe i oppstarten sånn at jeg

får opp en meny som spør om jeg vil velge winxp eller linux.

hadde et oppsett med to operativ systemer for en stund siden.

tror jeg hadde winME og win2k. da fikk jeg opp en meny som spurte

hva jeg ville starte opp. sjønner? gleder meg til å forsøke linux!!!

Bootloaderen til linux (GRUB="GRand Unified Bootloader") gir deg en stilig meny der du velger mellom de forskjellige OS'ene på maskina di. Den kan til og med passordbeskyttes!!!

Slik ser den ut (med RH 7.3):

grub.gif

MarcelSB

Lenke til kommentar
helt enig med i det at det ikke går an å installere linux på fat 32 filsystem, men det er helt klart at det går an å gjøre det slik at det går an å både skrive å lese til det, på en distro som jeg prøvde som het Sot Linux 2002 så kom det automatisk at den kunne se nå husker jeg ikke om det var fat 32 eller ntfs partisjon det var, men iallefall så kunne jeg gjøre hva jeg ville på windows partisjonen via linux.

Denne påstanden kan du ikke ha brukt mye tid på 'wil'. NTFS-filsystemet får man kun lesetilgang på i linux. Fins noen prosjekter som prøver å lage skrivetilgang også, men disse har ikke hatt stor lykke enda.

det med at windows og linux kan gjøre nesten de samme oppgavene likt er jo forsjåvit rett, men man må huske på at linux er mye mer sikkert enn windows. dessutten er det hverken noe særlig med virus eller noe særlig med sikkerhetshull i linux, både virus og sikkerhetshull er det mange av i windows.

Dette sier litt om hvor liten peiling du egentlig har. Linux har igrunn flere sikkerhetshull, men fordi det er open source programvare, kan utviklerene bli varslet mye fortere, og hullene tettet. I windows derimot holder MS såklart tett om alt de vet, frem til noen avdekker hullene. Da blir det laget patcher som viser at "de bryr seg så mye om kundene at de slepper alt de har i hendene og fikser hull". BS alt sammen.

Lenke til kommentar

Jeg ville IKKE tørt å skrive til en ntfs partisjon i Linux, med tanke på at det står på hjemmesida at det er stor kjangs for filsystem korrupsjon :D

Men hvis man ikke har noe å tape så kan man velge å ha med skrivestøtte i kjerna. Eventuelt patche med nyeste kode herfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...