Zethyr Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hehe...mye gøy å lese her for en elektriker:) edit: har du brukt 1000watt i en time så har du liksom brukt 1Kwh, 4,347A i på time. Ikke meningen å pirke, men strøm (Ampère) og tid har ingen relevans til kWh så lenge man ikke oppgir f.eks. spenning også Lenke til kommentar
Quijote Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Hehe...mye gøy å lese her for en elektriker:) edit: har du brukt 1000watt i en time så har du liksom brukt 1Kwh, 4,347A i på time. Ikke meningen å pirke, men strøm (Ampère) og tid har ingen relevans til kWh så lenge man ikke oppgir f.eks. spenning også Eller resistansen (men var nok derfor du skrev f.eks.) Siden elektrikere tilsynelatende er glade i å "tenke bil", så kan dere i dette tankeeksperimentet se for dere at bilene er elektronene som beveger seg i kabelen, og dermed eit mål for ampere. La oss si at du i løpet av ein gitt tid skubber 10 biler utfor eit stup; du har neppe brukt mykje energi. Dersom du derimot løfter bilene opp til stupet, så har du jo gjort ein del. Det du (T_A_G) nettop sa var: "Oooo, se, eg flytta på 4,347 biler i løpet av ein time". Kva som tilsvarer spenning og motstand kan diskuteres litt, spesielt siden eksempelet mitt egentlig ikkje har noke med saken å gjøre. Men bil er jo gøy. Vrom vrom. Endret 15. mars 2008 av Quijote Lenke til kommentar
svenna Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Watt har alltid en tidenhet i tillegg, en vanlig panel ovn bruker 1000W/Time, eller 1kwh..Så helt feil det du sier der, forbruket i watt er alltid festet til en tidenhet, vanligvis i timer. Jeg er elektrikker så bør kunne dette hehe, du har allefall rett i at du burde kunne dette, om du er elektriker.. Så der bør du nok lese boka en gang til. W er effekt. Joul pr sekund. Dermed bruker f.eks en ovn som står på en gitt antall enheter i W. Mens den i løpet av et døgn bruker en samlet energimengde på det samme tallet med *24Wh. Et batteri som går tom for strøm inneholder tidsbestemt effektforbruk, altså en energimengde. Så der vil du finne Wh. Ovnen bruker X W, mens den står på, men den bruker X Wh for å varme opp rommet 1K. Det ironiske med hele praksisen med å benevne ting i Wh, er at man kunne gjort det i J, for å slippe forvirringen over. Men, det er enklere å hoderegne fra W til Wh, så slipper man å gange med 3600 for å få J. Når ovnen din har stått på en time. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Med den der hadde man funnet liv i det ytre rom på noen timer... Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 1955? Har ikke den gått ut av produksjon? Haha Lenke til kommentar
War Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Kan man komme på besøk til den bedriften? Sikkle på serverparken og ta noen bilder og spørre om hvorfor de har vannrør over serverene? Kanskje overtalt dem til å legge inn HWs Folding@home i 1 time. Hvorfor bruker de 4/6 plasser i racken? Kanskje jeg skal bestille 3000 racker og sette 1 server i alle og si at jeg har en gigantisk park. De kunne fjernet hvert 3 kabinett på å fyllt det, kanskje til senere utviding. Endret 21. juni 2008 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå