toretang5 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Dette er kanskje en tåpelig spørsmål, men jeg stiller det uansett. Reduseres levetiden på harddisken hvis den brukes ofte? Jeg har for eksempel gående spy-ware programvare og antivirus som scanner igjennom hele harddisken ganske så ofte. I tillegg har jeg Copernic som jevnlig driver med å indeksere filene på harddisken. Reduserer denne bruken levetiden på harddisken? Jeg har strengt tatt ikke behov for å scanne etter spyware og virus hver dag, men jeg har latt det gå så lenge det ikke tar for meget av systemressursene. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hm, ikke helt sikker. vet ivertfall at levetiden minsker når man skriver mye på disken og overskriver igjen. Slik en gjerne gjør på disker en lagrer film på. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 En disk som står på slites. Og aktiv lesing/skriving sliter enda mer, særlig hvis det fører til at disken blir varmere enn den burde. Jeg kan derimot ikke si noe om hvor mye levetiden reduseres ved f.eks. å skanne hele disken én gang. Basert på egne erfaringer med å redde data fra folks ødelagte disker, så kan det virke som om bittorrent-basert nedlasting kan trekke mye livskraft ut av disker på grunn av den kontinuerlige lese-/skriveaksessen over lengre tid (gjerne kombinert med høyere temperatur på grunn av "ferdigkabinetter" som ikke gir god kjøling til disken). Siden du skanner disken ofte, så regner jeg med at det er fordi det er viktig for deg å unngå ulumskheter som virus og spyware. Du bør altså ikke la være å skanne. Men hvis anti-virusprogrammet skanner hver fil i det den leses/skrives (scan on access), så trenger du kanskje ikke full gjennomskanning mer enn en gang i uken? Copernic kjenner jeg ikke til, men jeg antar at det bare leser filer som er lagret/endret siden sist skanning? I så fall blir det vel ikke så mye aktivitet på grunn av det programmet. Legg også merke til at det finnes "serverdisker" som koster noen kroner mer enn standardutgavene, men tåler kontinuerlig bruk mye bedre. Hvis du ikke vet hva slags disk du har, så har du nok en standardutgave. Og selvfølgelig... uansett bruk eller ikke bruk, disker krasjer før eller senere. Sørg derfor alltid for backup av viktige filer. Uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå