RaNRuB Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Det enkelte her sier angående at man ikke er blitt informert om det ene eller det andre, begynner for min del å minne om amerikanske tilstander hvor man må skrive på mikroen "do not put dog inside". Folk må da sjønne at gjør man endringer som er "uprettelige" så vil det bli konsekvenser. I tillegg så er man selv ansvarlig for å sette seg inn i lovverket. For å sette det på spissen så er det som om man etter man har drept en person sier at man ikke viste at det ikke var lov siden man ikke kjente til lovverket. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Jeg har en CD/DVD som det står "RECOVERY" på.. Jeg ser ingen grunn til å IKKE gå utifra at det vil kunne GJENOPPRETTE software -delen.. Lenke til kommentar
RaNRuB Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Tror du ikke det er en grunn for at recovery-partisjonen er skjult? Ingen grunn til å IKKE tro at det vil ødelegge recoverymulighetene. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Jo, for det står RECOVERY på CD/DVDen.. Visste ikke at det var en recovery-partisjon.. Alt jeg visste var at det var 8 GB av min plass, at det var SOFTWARE, og medfølgende software (som jeg slettet) var jeg 100 % overbevist om at fantes på en RECOVERY CD.. Så det som eventuelt måtte ligge på den partisjonen, måtte selvfølgelig finnes på CDen i tillegg.. EDIT: Regnet med at den er skjult på lik linje som Explorer vil skjule "C:", systemfiler og alt der der, ikke at det var uerstattelig.. selv for en RECOVERY CD.. Endret 14. mars 2008 av Bone Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg har en CD/DVD som det står "RECOVERY" på.. Jeg ser ingen grunn til å IKKE gå utifra at det vil kunne GJENOPPRETTE software -delen.. Genispørsmål; har du prødv CD-en og sett hva som skjer? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg har en CD/DVD som det står "RECOVERY" på.. Jeg ser ingen grunn til å IKKE gå utifra at det vil kunne GJENOPPRETTE software -delen.. Genispørsmål; har du prødv CD-en og sett hva som skjer? Nei! hmm.. Tror du det er noen sannsynlighet for at den DVDen (tror det er det) vil fikse recovery-partisjon også? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 If the notebook is purchased with a recovery CD (depending on territory) and a driver CD, ASUS will guarantee that the OS (operating system) in the recovery CD is able to install successfully onto that notebook with all hardware functioning. However, the warranty will be void if the user attempts to install other third-party software onto the notebook. Please note that the bundled recovery CD is covered by copyright and uses the same ID as your notebook. As a result, if it is lost, damaged or destroyed by any means, ASUS will be unable to replace it with a new piece or sell you a new one. http://support.asus.com/service/service_ri...SLanguage=en-us Lenke til kommentar
Bone Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) hmm... Det der var litt interessant.. Bare slik så jeg forstår det riktig.. Hvis det følger med en Recovery og en driver -CD/DVD, som jeg har, så garanterer ASUS at OSet blir installert uten problemer, og alt fungerer!? Det vil da si at jeg ikke trenger en recovery-partisjon til å få installert ting til "fabrikkinnstillinger"!? Hva menes her med "third-party software"? Mener de andre OS? Så jeg som har slettet/formatert harddisken og installert andre OS (egen Vista og XP), er dermed min garanti for PCen ugyldig? Vil det si at de eventuelt ikke vil reparere den fysiske feilen, som faktisk er der, hvis ikke "original OS" er installert? Og, den siste siste snakket, det er om recovery-CDen, ikke sant!? Så å passe på den er "livsviktig" !? Takker! EDIT: Hva med hvis jeg da formaterer igjen og SÅ installerer recovery-CDen (hvis det da fungerer) .. er garantien på plass igjen da, eller? Eller kan de merke at annet OS har vært installert? Endret 15. mars 2008 av Bone Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Kan jo aldri vite sikkert før du har prøvd, men tror du trenger master-cd'er for å lage en ny skjult partisjon. Recovery-settet vil nok bare installere OS'et med drivere og programmer som fulgte med. Du er dekket av reklamasjonsretten i 5 år på pc. Så hvis harddisken ryker eller liknende kan du likevel reklamere på pcen. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Takker! Så hva slags programvare jeg bruker skal altså absolutt IKKE ha noe å si for min feil og deres ansvar i å reparere det!? (Just doublechecking!) Takk, igjen! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg har en CD/DVD som det står "RECOVERY" på.. Jeg ser ingen grunn til å IKKE gå utifra at det vil kunne GJENOPPRETTE software -delen.. Genispørsmål; har du prødv CD-en og sett hva som skjer? Nei! hmm.. Tror du det er noen sannsynlighet for at den DVDen (tror det er det) vil fikse recovery-partisjon også? Jeg tror ikke noe, men jeg syns det er nærmest komisk at det argumenteres med recovery CD-en, og så har en ikke en gang prøvd den! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Komisk? ..fordi han fra BestBuy var argumenterte at jeg måtte ha partisjonen! Og hvis han var så sikker på at jeg trenger partisjonen, så kunne jeg ikke helt se hvorfor jeg skulle bruke tid på å formatere og alt sånn på nytt, nå etter jeg har installert så mye på begge OSene.. Men, når vi først er inne på det.. flere har jo kommentert at jeg burde undersøke før jeg slettet den (partisjonen), enten på nett, eller her på forumet.. Nå fant jo Jarmo teksten sin fra support-sidene til ASUS.. og, hvis det da mot formodning IKKE skulle gå, så burde jo jeg ha mitt på det tørre, eller!? For, hvis jeg hadde sjekket på forhånd, så hadde jeg uansett kommet til den teksten, og der står det ikke noe at man trenger en partisjon i TILLEGG til CDen!? Etter denne teksten er det jo kjangs for at han fra BestBuy ikke helt visste hva han snakket om.. Så, da er det jo muligheter igjen! ? Men, hvis det fortsatt ikke går, så er jo teksten til ASUS feil, og da er det ikke jeg som har handlet "uaktsomt" igjen.. (rent bortsett fra at jeg ikke sjekket teksten FØRST, men det trenger jeg jo ikke å si..).. ? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Du mister ikke reklamasjonsretten på pcen uansett hva du installerer av software, men er det noe galt med softwaren må du greie deg selv. Derfor han snakker om partisjonen er fordi pcen kan ikke selges i nærheten av innkjøpspris engang hvis du har slettet dette. Det er jo en vesentlig del av produktet som er borte etter min mening. Kan du ikke høre om Bestbuy vil ta inn pcen mot at du får igjen litt mindre? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 du kan vel ikke mene at å slette all form for recoveryinformasjon er å bli kjent med PC-en? Haha, et av de morsomte innleggene jeg har lest på lenge. Tommel opp. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Jeg er egentlig enig med trådstarter. De burde uansett sette opp maskinen på nytt når den har vært ute hos en bruker. Og det er bare tull at det er fullgodt å gjøre dette fra recovery-partisjonen, ettersom brukeren kan ha tuklet med den også. Selvfølgelig tror jeg på at dette vil være mye prakk for butikken, men det da vitterlig deres egen feil at de har stilt seg så klønete til at de ikke kan nullstille deres egne produkter. 1. Det er i 99,99 % av tilfellene fullgodt å kjøre recovery fra recovery-partisjonen. 2. Produktet kan nullstilles så lenge en bruker ikke aktivt går inn og sletter en skjult partisjon. Får å gjøre dette må du ha litt kunnskaper (kunnskap betyr gjerne viten), partisjonen er skjult (hmm, da er det helt sikkert noe de ikke har forsøkt å skjule for at menigmann ikke skal tukle) og du får en rekke advarsler. Spør du meg burde det da gå opp en rekke varsellamper for brukeren. For øvrig står det atAngreretten gjelder ikkea) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side Hvis man kan norsk og vet hva ordet OG betyr, så holder det altså ikke at varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet stand og mengde for at angreretten skal bortfall, det er og nødvendig at forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra brukerens side. (Det er helt sikkert andre forhold som også får angreretten til å bortfalle.) Etter mitt skjønn kan det ikke være uaktsomt å slette alt som er på datamaskinen, når man faktisk har en recovery-cd som ifølge bruksanvisningen skal gjenopprette datamaskinen til sin opprinnelige tilstand (og gjenopprettingspartisjonen ikke er nevnt). Maskinen leveres ikke tilbake i vesentlig samme stand når han har slettet en vesentlig del for at den skal fungere, og dette skyldes uaktsomhet. Ja, det er uaksomthet når man aktivt søker opp og sletter en skjult partisjon etter gjentatte advarsler om at man ikke kan angre dette. Det kan være en formildende faktor at han trodde recovery-CDen skulle fikse alt, men det fritar han ikke fra ansvar. Leverandøren kan ikke fortelle om alle de hundre tingene man ikke må gjøre med en maskin dersom man ikke ønsker å miste angreretten. Hadde de gjort det hadde garantert ingen lest det derfor at det ville blitt altfor mye å sette seg inn i. Skal man returnere en vare på angrerett så får man være forsiktig med hva man gjør. Det å begynne å slette operativsystem og spesielt SKJULTE partisjoner er sjeldent forsiktig. Dersom jeg sletter firmwaren på min Creative Zen eller SE M600 kan jeg da fortsatt benytte meg av angreretten? Det fulgte jo med en "Software-CD". Ja, BestBuy kan tilbakestille maskinen, men dette er først etter at de har bestilt "Master Recovery"-plater. Dette koster penger, og er mer resurskrevende enn en normal recovery. De kan ikke lastes for at kunden har gått utover sin bedre viten og bevist slettet skjult data på tross av advarsler. På den annen side er jeg nok ganske farget av at det er feil på maskinen. Er det feil på maskinen får han reklamere på den. Er han kjapp så får han tatt det på DOA, og han får mest sannsynlig pengene sine tilbake eller en ny maskin. Det er dette han burde gjøre. Beklager å si det, men dette blir helt idiotisk for meg. Skjønner ikke at trådstarter ikke kan se lengre enn sin egen nese og vedgå at han gjorde en feil. Det han har gjort er ikke normalt, og det er sjeldent man får opp flere varselslamper enn det han gjorde. Edit: Beklager om jeg vekker en 10 dager gammel tråd til live. Så ikke at siste innlegget var skrevet den 15. Endret 25. mars 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hva skjedde egentlig i denne saken? Fikk du til en løsning med butikken? Lenke til kommentar
Sawhill Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hva skjedde egentlig i denne saken? Fikk du til en løsning med butikken? Leste kjapt igjennom tråden, og lurer også på hvordan det gikk. Etter min mening kan man gjøre så og si hva man vil på en pc og angre, nettopp fordi alt på en pc kan gjenopprettes og slettes og legges inn på nytt, sletter man en partisjon så er den ikke slettet, bare "skjult". Trådstarter burde fått gjennomslag ved angring uansett hva han har gjort inne på maskinen, så lenge han ikke har gjort noe fysisk med den. Men hvordan gikk det? Lenke til kommentar
tc47 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hva skjedde egentlig i denne saken? Fikk du til en løsning med butikken? Leste kjapt igjennom tråden, og lurer også på hvordan det gikk. Etter min mening kan man gjøre så og si hva man vil på en pc og angre, nettopp fordi alt på en pc kan gjenopprettes og slettes og legges inn på nytt, sletter man en partisjon så er den ikke slettet, bare "skjult". Trådstarter burde fått gjennomslag ved angring uansett hva han har gjort inne på maskinen, så lenge han ikke har gjort noe fysisk med den. Men hvordan gikk det? eg og! si ifra Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Etter min mening kan man gjøre så og si hva man vil på en pc og angre, nettopp fordi alt på en pc kan gjenopprettes og slettes og legges inn på nytt, sletter man en partisjon så er den ikke slettet, bare "skjult". Trådstarter burde fått gjennomslag ved angring uansett hva han har gjort inne på maskinen, så lenge han ikke har gjort noe fysisk med den. Saken er vel den at den 14 dagers angreretten er ikke noe godvilje fra nettbutikkene men en lov som de må forholde seg til. Når en bruker gjør slike endringer på en maskin mener jeg det er opp til brukeren selv å ordne opp etter seg før man leverer den inn igjen. Man kan ikke kreve at butikkene gjør dette med det eneste grunnlag at det er mulig og gjenopprette den. Jobben er der uansett om det er fysisk reparasjon eller tukling med software, ting tar tid. Når en nettbutikk får en så god grunn til å nekte retur skjønner jeg så klart at de velger dette. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Heisann folkens! Nuffern (og dere andre som er enige): Nei, jeg kommer ikke til å innrømme at jeg har gjort en feil! Uansett hvor korttenkt dere måtte syne at jeg er.. Mener forsatt at Recovery BETYR Recovery, og all SOFTWARE -inntreden bør kunne GJENOPPRETTES med en Recovery(!)-CD. Jeg er klar over at ikke alle er enige (dvs de fleste), og at jeg trekker det korteste strået i saken om "angrerett". Det får jeg bare akseptere, men jeg er absolutt ikke enig.. Når det gjelder "å slette all form for recovery er en del av å bli bedre kjent med PC-en", så; Nei, selvfølgelig ikke! Prøv å forstå i det minste, selv om dere synes at mitt valg har vært dumt i denne saken her.. Tenk dere følgende; Dere har kjøpt en bærbar PC, dere skal GARANTERT ha den, dere kommer ikke/aldri til å bruke angrerett, reklamasjon, eller noe som helst! PC-en er helt utrolig perfekt, ingenting er galt, og som sagt; denne skal dere ha! Hva gjør dere så? Mange (regner jeg meg) vil nok så formatere på nytt, i hvert fall den mer "kontrollopptatte" delen av brukerne her, og installere det dere selv ønsker å ha installert. Dere setter opp systemet, med ett eller annet OS, Dualboot, Trippeboot, whatever.. Installerer nødvendige programmer og installerer i hvert fall ikke programmer dere absolutt ikke skal ha (som ofte følger med i slike "ferdiginstallasjoner". Dere gjør alt for å tilpasse den slik dere vil ha den! Vel, det var det jeg gjorde også! Forskjellen er at jeg var 100 % sikker på at jeg ikke gjorde noen "uaktsomme inngrep" ved å "rote med software". Var UTEN TVIL sikker på at en RECOVERY(!!)-CD ville ordne ALT tilbake til fabrikkinnstillinger. Synes også (igjen personlig) at det er litt tåpelig at dere nevner alle advarslene man får når man formaterer en partisjon. Partisjoner kan opprettes ved en OS -installasjonsdisk, hvorfor ikke også ved en Recoverydisk?! Hvor mange advarsler får man ikke f.eks i XP, eller også Vista når man velger å "vise skjulte filer", eller ved å først åpne C: i "min datamaskin" (XP), eller når man velger å gå inn i selve Windows -katalogen!? Det er advarsler der også! Mange! Det samme gjelder når du vil sku av UAC i Vista; den advarselen som popper opp, og som også popper opp i systemtray som forteller hvilken stor sikkerhetsrisiko dette er! Det er jo advarsler for ALT man gjør utenom å spille kabal! Ja, det stemmer, ALT blir borte når man formaterer en partisjon, og det er ikke rart at det er advarsler når det gjelder slike ting! Bare bra, i grunnen! Men, at det er uerstattelig, nei det falt meg aldri inn! I hvert fall ikke når det følger med en recovery-CD.. Til Zatuu: Problemet er ikke at jeg ikke gidder å gjøre det.. det koster meg absolutt ingenting! Problemet har vært at det er "umulig", og problemet (mitt) er at jeg mener en recovery-CD burde fikse saken, inkludert å klare å opprette en partisjon.. Men, hva har skjedd? Ikke så mye.. Alt er litt "på vent". Jeg har gitt opp det med å brukte "angreretten", og satser heller på å sende den til reparasjon! Det har vært påske og jeg har jobbet litt; Ville ha den bærbare i påsken og nå mens jeg jobber noen dager! Kommer til å sende den inn om ca en uke.. Hadde jeg forresten visst at jeg kunne bruke DOA argumentet først som sist, i stedet for angreretten, så hadde jeg gjort det.. For det er jo det som er hele grunnen til at jeg ville sende den tilbake.. Det å betale 18 299,- for noe som ikke er 100 % i orden når den kommer helt ny hjem til meg.. Når det gjelder den saken; Noen som vet hvordan de tester / fikser slike ting? Installerer de egne programmer og kjører og tester, eller hva skjer? Bruker de allerede installerte programmer / spill? I denne saken her vet de vel kanskje (burde gjøre) hva som er problemet, da det er relativt kjent.. Og, vil jeg måtte sende den til ASUS, eller til Best-Buy, tror dere? Takker for alle tilbakemeldinger (gode og dårlige).. (EDIT: Nå enda mer sikker på at loko1 jobber for Best-Buy; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10762138 , uten at det egentlig har så mye å si..) Endret 28. mars 2008 av Bone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå