Bone Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Heisann! Føler selv at jeg har et lite problem nå, og håper dere kan hjelpe meg her.. Mandag 3. mars la jeg inn en bestilling på en nettbutikk (fra BestBuy) om kjøp av en bærbar PC. Onsdag 5. mars mottok jeg den. En ASUS Lamborghini VX2S Selve PC-en har en "konstruksjonsfeil" (går jeg utifra), da den slår seg helt av etter bruk av 3D-programmer, som spill, 3DMark, osv.. Dette er en "kjent feil" har jeg funnet ut, etter litt søk på Google. Det virker som om den har problemer med overheting. I tillegg til denne feilen klarer den kun 54 Hz i Vista. Grunnet dette ønsker jeg å bruke angreretten som er på 14 dager, og så få pengene tilbake. Her er hva BestBuy skriver om retur og angrerett. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Retur BestBuy AS gir 14 dagers full returrett etter angrefristloven på kjøp der kjøpesummen er over NOK 300,-. Forutsetningen er at varen leveres tilbake i samme stand og mengde som den ble levert. Benytt original emballasje, da du har risikoen for skader under transport som skyldes mangelfull emballasje. Du betaler returfrakt. Ved retur av varer på grunn av feilsendinger, eller retur etter angrefristloven, må forsendelsen avtales med oss på forhånd via e-mail eller telefon 35 06 06 06. Dette for å sikre at returen går så raskt som mulig. Retur må skje innen 14 dager fra du mottok varen. Varer som er sendt i retur til BestBuy AS med postoppkrav, vil ikke bli avhentet og behandlet. Ved næringskjøp gjelder ikke angrefristloven. Garanti og reklamasjon Forbrukerkjøp Det gis full reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven for alle produkter. Det er normalt 2 års reklamasjonsrett på alle varer (garantitid og reklamasjonstid på produkter finner du informasjon om nederst på "produktinformasjonssiden"). For gjenstander som er ment å vare vesentlig lenger er reklamasjonsfristen 5 år. Garantien produsentene gir varierer vanligvis fra 1 til 5 år, helt opp til livstidsgaranti. Under enhver omstendighet plikter du å reklamere innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget. Eventuelle garantier fra leverandører kommer i tillegg og ikke i stedet for din reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Kontakt BestBuy AS på forhånd via e-mail eller på telefon 35 06 06 06 for nærmere fremgangsmåte ved reklamasjon. Jeg ringte BestBuy nå for ikke så lenge siden, og alt virket helt greit, helt til de ba meg resette programmene slik som de var når jeg først mottok dem; Altså å kjøre Recovery-CDen som fulgte med, slik at alt var "fabrikkinnstilt". Problemet her er at det første jeg gjorde var å formatere og repartisjonere harddisken. Recovery-CDen benytter seg av det OSet som kom fra fabrikk. Dette var i følge dem en "vesentlig feil / mangel" i forhold til slik den var når jeg fikk den. Personlig ser jeg ikke helt problemet, da det "bare" er for de når de får den å kjøre den CDen de bruker på ALLE nye PC-er som sendes avgårde til kunder. BestBuy kjøper via distributør i Danmark, så slik sett har min PC aldri vært innom BestBuy sine lokaler.. Etter en lang diskusjon, så ble jeg bedt om å ringe ASUS for å høre om DE kunne sende meg en sånn Vista CD, slik jeg kunne "ordne den klar til retur" selv. Etter enda litt diskusjon, så gjorde jeg dette. ASUS sa selv at de ikke hadde noe med software / OS å gjøre, og at de bare hadde med tekniske feil og selve ASUS programmet, noe som igrunnen ikke kom som en overraskelse. Har ikke snakket med BestBuy igjen etter dette.. Hva slags rettigheter har jeg? I starten nevnte jeg ikke feilen med PC-en, og tenkte bare å sende den tilbake uten noe særlig "om og men og mer forklaring". Da diskusjonen rundt recovery og OS gikk for n'te gang, så tok jeg opp temaet om at PC-en har en feil. Da ville de at jeg skulle sende de inn så de fikk se på den og så fikse den.. Primært så ønsker jeg å bli kvitt PC-en og få pengene tilbake. Jeg liker ikke helt at dette er en "kjent feil", og ikke synes jeg noe særlig om at jeg må levere fra meg PC-en kun få dager etter den er kjøpt, heller. Heller ikke synes jeg det er noe stas å ha betalt 18 299,- kroner for den, og at den har en "produksjonsfeil". Så, hva foreslår dere? Takker meget for svar!! Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Spørsmålet blir om du har "tatt i bruk varen som din egen". Hvis du begynner å blande inn reklamasjon i dette blir det rotete. Stå heller fast på at du ønsker å angre kjøpet. Leverandørens argument er at du ar gjort inngrep i standardiseringen av produktet og dermed omfattes du ikke av angreretten. Hva blir da ditt argument for å formattere harddisken? Hvis dette er feilretting, har du valgt feil fremgangsmåte i tilfelle. Kan nok bli en vanskelig sak dette... Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Mitt argument for å formatere harddisken var og er grunnet at jeg kjøpte PC-en for å beholde den, og ikke "kjøpe for så å bytte". Grunnen til at jeg formaterte skyldes 3 faktorer.. 1) Det medfølger SÅ JÆVLA MYE ROT med forhåndsinstallert OS og programmer. Dette ønsker jeg ikke. 2) Ønsket å kjøre Dualboot med Vista / XP 3) Vil ha orden og installere programmer der jeg selv ønsker dem (filkataloger.. er et lite ordensmenneske slik). hmm.. Takker for innspill! Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Da har du, etter min mening, ikke lenger anledning til å levere den tilbake i den stand som er foreskrevet i lov om angrerett. Og det ser jo ut som at leverandøren mener det samme. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Har virkelig forhåndsinstallert OS / programvare virkelig så mye å si angående den saken? hmm.. Men, hva med at det er feil på PC-en? Den virker ikke og jeg vil "heve kjøpet".. Går det? Takker igjen! Lenke til kommentar
Caze Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 En feil på produktet gir deg ikke RETT til å heve kjøpet. Ved en reklamasjon har leverandøren rett til å utbedre feilen. Dersom du har reklamert 3 ganger på samme feil, vil du ha rett til å heve kjøpet. Det finnes MANGE tråder i denne forumkategorien, du finner sikkert svar på det du lurer på i en av dem. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Nei.. takk.. Det med feil og reklamasjon går jeg utifra at du har rett med.. Det var vel mer den "å formatere en harddisk" jeg lurte mest på.. skjønte.. skjønner liksom ikke at DET skal ha så mye å si.. Regnet med at dette var noe de gjorde selv for å sikre nye PC kjøpere (som eventuelt ville ha fått min), at det ikke ligger noe "snusk", eller annet rart på PCen som de sender ut igjen til de nye kundene.. Dette mener jeg vel egentlig er noe som burde blitt gjort hos selgeren uansett! hmm.. Takker igjen for svar! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Nei.. takk.. Det med feil og reklamasjon går jeg utifra at du har rett med.. Det var vel mer den "å formatere en harddisk" jeg lurte mest på.. skjønte.. skjønner liksom ikke at DET skal ha så mye å si.. Regnet med at dette var noe de gjorde selv for å sikre nye PC kjøpere (som eventuelt ville ha fått min), at det ikke ligger noe "snusk", eller annet rart på PCen som de sender ut igjen til de nye kundene.. Dette mener jeg vel egentlig er noe som burde blitt gjort hos selgeren uansett! hmm.. Takker igjen for svar! en ting jeg ikke blir klok på etter å ha lest hovedinnlegget; fikk du cd med opprinnelig eller var det en skjult partisjon som du senere slettet totalt? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Helt ærlig så vet jeg ikke hva som er på CDen.. (ikke brutt limet på papircoveret enda heller). jeg trodde, helt til telefonsamtalen i dag med BestBuy, at den recovery-CDen (for det står recovery på den) installerte Vista og alle de "tulleprogrammene" som medfølger automatisk.. Og ja, den skjulte partisjonen er også borte.. Regnet med at jeg ikke skulle få bruk for den.. ikke når jeg installerer fra scratch selv.. Aldri sett poenget med den heller.. Hva er den til? Takker for tilbakemelding! Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Selve recovery dataene ligger nok på den partisjonen, cd er bare katalysatoren.. Altså Cden starter gjenoppretting av den originale installasjonen og dataene til denne er skjult. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Jo.. det virket jo logisk! Da fant jeg ut det også! hehe.. Men, har fortsatt litt problemer med å forstå (akseptere?!) at OSet og innstillingene ikke er som de var når det var nytt.. Det er jo strengt tatt bare software, og etter min mening burde det være rutine og formatere og reinstallere på fabrikk før ny utsendelse! Etter alle de "VG-sakene" om porno og gud-vet-hva man finner på "nye" PCer.. Takk, takk! såå.. hmm.. Har jeg liksom ikke så mye å stille opp med her!? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 ..etter min mening burde det være rutine og formatere og reinstallere på fabrikk før ny utsendelse! Det er det en recovery-prosess nettopp gjør. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Ja, det skjønner jeg.. ..mente at slike prosesser burde UANSETT blitt gjort av "fabrikken" og ikke en privatkunde som vil levere tilbake en PC han ikke vil ha.. Da er det liksom x-kunden som har "verifisert" installasjonen, og ikke den man kjøper den av, om du skjønner.. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Forhandler gjør det nok helt sikkert de, men her mener de det blir vanskelig å gjøre når du har slettet verktøyet deres. Men jeg ville tro at Best-buy enkelt kunne fikse det om de ville med noen andre verktøy de som forhandler har fått av Asus, men her er det gjetning fra min side. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Grunnen til at jeg formaterte skyldes 3 faktorer.. 1) Det medfølger SÅ JÆVLA MYE ROT med forhåndsinstallert OS og programmer. Dette ønsker jeg ikke. 2) Ønsket å kjøre Dualboot med Vista / XP 3) Vil ha orden og installere programmer der jeg selv ønsker dem (filkataloger.. er et lite ordensmenneske slik). Dette definerer jeg som å ha"tatt i bruk varen som egen". Endret 13. mars 2008 av gorber Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Grunnen til at jeg formaterte skyldes 3 faktorer.. 1) Det medfølger SÅ JÆVLA MYE ROT med forhåndsinstallert OS og programmer. Dette ønsker jeg ikke. 2) Ønsket å kjøre Dualboot med Vista / XP 3) Vil ha orden og installere programmer der jeg selv ønsker dem (filkataloger.. er et lite ordensmenneske slik). Dette definerer jeg som å ha"tatt i bruk varen som egen". bare en bemerkning, men "tatt i bruk som egen" er egentlig ikke noe du finner i lovverket, det er en setning fra forarbeidene som tydeligvis sitter inne hos folk. I denne saken er jeg i tvil, jeg ville vel heller antatt at et gebyr for resetting kunne hjulpet. Bare for digresjonen sin skyld; har du spurt ome ventuell DOA tid? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) @gorber Jo, det er kanskje riktig det.. Men, hvordan får jeg testet ut produktet jeg har kjøpt hvis jeg "ikke tar i bruk varen som min egen"? Jeg må jo se om den passer mine behov!? Jeg kan skjønne det hvis det går på noe som ikke kan fikses så lett.. men, vi snakker jo strengt tatt bare om software!? Jeg tar bare ikke den helt.. hmm.. Takker.. @christian86 DOA? Endret 13. mars 2008 av Bone Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 .."tatt i bruk som egen" er egentlig ikke noe du finner i lovverket, det er en setning fra forarbeidene som tydeligvis sitter inne hos folk. Men det er også et uttrykk FTU bruker og vektlegger så uvesentlig er det ikke. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 .."tatt i bruk som egen" er egentlig ikke noe du finner i lovverket, det er en setning fra forarbeidene som tydeligvis sitter inne hos folk. Men det er også et uttrykk FTU bruker og vektlegger så uvesentlig er det ikke. Etter 8 timer på jobb, så kan jeg ikke huske hva FTu vektlegger i sine uttaleser. Tror uansett at det er bedre å spørre hvorvidt varen leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og om eventuell forringelse skyldes forbruker. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Etter 8 timer på jobb, så kan jeg ikke huske hva FTu vektlegger i sine uttaleser. Nei, trøtt her også, så må vel modere meg litt. Er nok mere det med samme stand og mengde, og om beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side de vektlegger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå