Ferchie Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Er det ulovlig å konvertere bilen sin slik at den går på biodiesel? Har du kilder på dette? Hva som er bedre med biodrivstoff? Sier ikke det seg selv? Det er ikke laget av olje og kommer til å ha en mye mer stabil pris fremover. Men for all del, om man finner et godt alternativ så gjerne for meg. Endret 13. mars 2008 av Rasch Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Det er ulovlig å modifisere motoren pga. det gjør typegodkjenningen ugyldig. Så lenge det kan gjøres uten modifikasjon av motoren, så er det lovlig, ellers er det ulovlig. Godkjenningen av motoren er bare gyldig så lenge motoren er lik den var da den ble godkjent. Det er ikke laget av olje og kommer til å ha en mye mer stabil pris fremover. Det at et drivstoff ikke er laget av olje gjør det automatisk bedre enn olje? Hvorfor ikke bruke kull f.eks da? Hvem har sagt at biodrivstoff kommer til å ha stabil pris fremover? Grunnen til at biodrivstoff er stabilt nå er at de fattlige betaler mer for maten som råstoffene som biodrivstoff blir produsert av egentlig skulle vært, samt det faktum at staten ikke har lagt avgift på det. Er det positivt at de fattige ikke kan kjøpe mais f.eks fordi den er blitt for dyr, pga. høy forespørsel fra rikere land som vil slutte å bruke olje til å kjøre bilene sine på? Er det positivt at regnskogen i Brasil blir hugget ned for å få plass til å plante sukker som igjen blir brukt til å produsere biodrivstoff? Men for all del, om man finner et godt alternativ så gjerne for meg. Et godt alternativ pr. dags dato er olje, og det fordi det ikke eksisterer noen andre bedre alternativer som staten godtar som alternativ. Endret 13. mars 2008 av jonepet Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Spørs hvordan markedet kommer til å reagere over tid? Når man har bil så teller de årlige totalkostnader for de aller fleste. Vel! Da kjøper man billigere bil, bruktbil eller beholder den gamle noen år til for å kompansere totalkostnader på den måten. jeg er redd for siste alternativ... Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Olje er alternativet for olje? jaja, da kan man ikke gjøre annet enn å bare godta de prisene som kommer fremover. jeg vet at jeg blir å kjøpe enten hybrid eller biodieselbil som min neste bil. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Stemmer, staten burde lagt det opp til at folk kjøper ny bil ved lågare prisar. Nyare bilar er for det meste tryggare enn gamle og har mindre utslepp. Jo nyare bilpark, jo sikrare trafikk og mindre forbruk/utslepp. Dei vil diverre heller straffe folk heilt til dei nesten blir tvunget til å kjøpe ny bil. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Det blir litt for enkle løsninger som presenteres fra miljøforkjemperne her. Jeg har 9 mil (tur/retur) på jobb. Det er null kollektivtrafikk fra der jeg bor og frem til jobben - hvis jeg (eller rettere sagt min arbeidsgiver) ikke da kan akseptere at jeg kommer på jobb kl. 11.30 istedet for kl. 08.00, og at jeg aksepterer at jeg er hjemme igjen kl. 09.00 på kvelden - etter å ha ventet i flere timer etter at jeg er ferdig på jobb. I tillegg er det mange foreldre som har opptil flere barn som skal på steder der man faktisk trenger å benytte seg av bil. Du kan ikke uten videre sende barn fra 5- års alderen ut på landeveien for at de skal på fotballtrening, delta i klubber, fritidssysler og andre samlinger - bare for at det skal gagne miljøet. De skal også hentes hjem igjen. Og dere må slutte å argumentere som om alle bor i en by eller på et sted der det faktisk finnes både tog og buss til alle døgnets tider. Selv har jeg en sterkt funksjonshemmet gutt på 11 år - klin avhengig av bil for å komme oss til hvilken som helst plass, så lenge han skal være med. Han er avhengig av tilsyn 24/7 og kan ikke være alene hjemme mens mor og far er på butikken. Til dette har vi også en stor bil - Mercedes Viano. Via trygdeetaten får ikke foreldre til funksjonshemmede velge bil selv - da må du velge blant de som trygdeetaten har godkjent. Pr. idag er det relatert til 2-3 biltyper, så fremt du ikke er handikapet selv, og har mulighet til å kjøre din egen bil. Da er utvalget selvfølgelig bedre. Det er provokasjon deluxe å se på 20 åringer som for all del skal være miljøvennlige og bare kaster ut synspunketr og dekreter som man tror skal passe alle menneskene i et samfunn. 17 kroner literen eller 117 for den saks skyld kan dessverre ikke påvirke kjøreforbruket mitt i det hele tatt. Jeg skal alltids parkere bilen min i jobbsammenheng jeg hvis staten oppretter et system slik at vi kommer oss frem og tilbake fra jobben i det tidsrommet jeg faktisk har arbeidstid. Finnes det virkelig folk som er så lite opplyste at de tror at hvis man senker bensinavgiften til 5 kroner - så tar alle sammen helt av og begynner å mol-kjøre bare fordi prisen har blitt så fin?!! Jeg må fremdeles utføre mine sysler i livet selv om litersprisen blir 5 kroner - det er ikke tid til mer kjøring enn det jeg faktisk allerede bedriver av ren nødvendighet. Akkurat som folk hadde blitt helt berserke og tvangskjørt Oslo/Trondheim bare fordi det plutselig ble så billig å kjøre bil!! Det er helt på trynet å starte miljøbevisstheten med å tro at man skal få en renere verden ved å heve bensinprisen til 17 kroner. Bensinprisen er og blir i uoverskuelig fremtid en melkeku for staten - ferdig med det. Endret 13. mars 2008 av Rayline TWB Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Det norske folk blir lurt av myndighetene på disse punktene: - Oljeprisen går opp pga. etterspørselen øker. .. staten gjør ingenting. Staten driter i at det betyr mer penger inn i statskassa pga. mva, samt de nye prisene plusses bare på avgiftene som ligger fra før. - Staten sier at biodrivstoff er fremtiden. .. Bare for å at Norge skal kunne bruke biodrivstoff i sin bilpark må hele matproduksjonen i Europa stoppes og jorda og ressursene må brukes til drivstoffproduksjon i stedet. - Hybridbil er så mye bedre pga. mindre "CO2". Tar man i betrakning all den dritten som blir sluppet ut i hele verden bare for å produsere ÈN eneste batteripakke for slike biler, så blir regnestykket noe helt annet. .. bare vent til den dagen evt. 1/100 del av Norge kjører biodrivstoff. Da vil etterspørselen på dette drivstoffet være så mye høyere enn det kan leveres at prisene er langt over det som det koster å kjøpe vanlig bensin. .. og hva vil staten skylde på - miljøet, økt etterspørsel, dårlig produksjon, osv. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Applaus til Rayline TWB. Tviler på at jeg kommer til å kjøre verken mer eller mindre uasnett om prisene går opp eller ned. Jeg som så mange andre må komme meg på jobb, hjem fra jobb, til trening her og trening der, ha muligheten til å frakte med meg våpen i ny og ne (noe som ikke er kult på bussen, spes. om man har flere enn ett med seg) osv. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) skulle ønske norge brukte pengene sine på samme måte som dubai jeg , hvor de som er født i landet av foreldre som også er født i landet (tror bre 1 av foreldrene trenger å være fra dubai) får penger fra staten å utledninger og innvandere brukes til arbeidkraft Endret 13. mars 2008 av Fanboy Lenke til kommentar
kilik Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Er det virkelig noen her som ville kjørt mindre om bensinprisen hadde gått opp til 17 kroner? Man betaler tross alt nærmere 13 kroner allerede og folk fyller opp som aldri før. Stusselige 4 kroner ekstra og rike nordmenn fortsetter sine liv akkurat som før. Nei, 20 kroner er minstkravet for å i det hele tatt kunne merke noen nedgang tror jeg. 50 kroner literen må til for å merke en betydelig nedgang (30%+). Lenke til kommentar
Epixx Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Maxpris på 8 kr literen, det er drømmen det. Jævla miljøtullinger, det er ingenting dere kan gjøre. Global oppvarming er en naturlig del av vår planet - det har skjedd før, og det skjer igjen. edit: knaller du liksom, byttet det ut men tar poenget, beklager. Endret 13. mars 2008 av Epixx Litt for vulgær språkbruk Lenke til kommentar
kilik Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Uansett så sa ikke artikkelen et ord om avgifter. Dette handler om at når forbruket går oppover mens produksjonen går nedover, så øker prisene. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Var det ikke biodrivstoff som ikke var så mye bedre allikevel da? Uansett, det finnes mange andre måter å redusere utslipp på: - Forbedre samferdselssystemet, ikke minst bygge et skikkelig veinett så vi slipper å stå timesvis i kø hver eneste dag gjennom hele året - Sette ned avgiftene på (ny)biler slik at flere har råd til å kjøpe seg en nyere bil, som forurenser mindre. Norge har jo en eldgammel bilpark i forhold til veldig mange andre land som også er mye fattigere enn Norge. Det funker i andre land, så hvorfor skal det ikke funke i Norge også? - Satse mer på forskning og utvikling av alternativt drivstoff Dette handler selvsagt om penger, men når fattigere land har bedre løsninger enn det vi finner her til lands, bør man jaggu klare å få til noe her også. Regjeringen må slutte med alt pisspreiket om at avgiftene øker på grunn av den globale forurensningen. De gjør jo omtrent ikke noen tiltak for at forurensningen skal gå ned. Jeg tror heller ingen hadde kjørt så veldig mye mer om prisen på drivstoff hadde gått ned. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 For å gi noen kilder på at biodrivstoff ikke er helt som det påstås: http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1793763.ece http://www.nationen.no/meninger/Kronikk/se...icle2815574.ece http://www.adressa.no/forbruker/bil/article970159.ece http://pub.tv2.no/nettavisen/miljo/article1411922.ece http://www.tu.no/energi/article119052.ece http://www.forskning.no/Artikler/2008/februar/1202462889.96 http://viamag.net/hildring/?p=1736 http://www.dn.no/klima/article1325418.ece?jgo=r2_l http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=111027 Dette var noen jeg fant med Google-søk på nøkkelord "biodrivstoff". Jeg kan ikke verifisere kildene. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Klikk dere videre her: http://no.wikipedia.org/wiki/Biodrivstoff Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Jeg MÅ ha bil for å komme meg noe sted. Blir bensinprisen svindyr(ere) har jeg ikke råd til å kjøre bil til jobb lenger, ergo jeg havner i en ond sirkel som ender med at jeg sitter i undergangen utenfor bystasjonen og spiller gitar. Som andre har sagt, så kan de pent la være å øke bensinprisen,men heller ordne opp der det virkelig trengs. Skal gjerne kjøre mer miljøvennlig bil når jeg får råd. Endret 13. mars 2008 av AlltidRett Lenke til kommentar
drum_m_666 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Finnes det virkelig folk som er så lite opplyste at de tror at hvis man senker bensinavgiften til 5 kroner - så tar alle sammen helt av og begynner å mol-kjøre bare fordi prisen har blitt så fin?!! Jeg må fremdeles utføre mine sysler i livet selv om litersprisen blir 5 kroner - det er ikke tid til mer kjøring enn det jeg faktisk allerede bedriver av ren nødvendighet. Akkurat som folk hadde blitt helt berserke og tvangskjørt Oslo/Trondheim bare fordi det plutselig ble så billig å kjøre bil!! Tror ikke det nødvendigvis det hadde blitt mer kjøring hvis bensinen hadde kosta 5 kroner literen, men bilparken hadde nok lignet mer på det vi ser/så i USA. Blir plutselig ikke så nøye for folk flest om bilen bruker 0,6 eller 2 liter på mila Lenke til kommentar
Epixx Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Finnes det virkelig folk som er så lite opplyste at de tror at hvis man senker bensinavgiften til 5 kroner - så tar alle sammen helt av og begynner å mol-kjøre bare fordi prisen har blitt så fin?!! Jeg må fremdeles utføre mine sysler i livet selv om litersprisen blir 5 kroner - det er ikke tid til mer kjøring enn det jeg faktisk allerede bedriver av ren nødvendighet. Akkurat som folk hadde blitt helt berserke og tvangskjørt Oslo/Trondheim bare fordi det plutselig ble så billig å kjøre bil!! Tror ikke det nødvendigvis det hadde blitt mer kjøring hvis bensinen hadde kosta 5 kroner literen, men bilparken hadde nok lignet mer på det vi ser/så i USA. Blir plutselig ikke så nøye for folk flest om bilen bruker 0,6 eller 2 liter på mila Og problemet med det er..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå