Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bilmodell er sikreste bilen på norske veier?

Halib

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var delvis spøk ja,men tenk om de kunne fått til å lage et sammenleggbart panser. Kort i lave hastigheter som bykjøring etc, og langt på motorveien :p

Blir jo ren science fiction, og de finner sikkert på noe annet smart, men det kunne jo hjulpet.

Lenke til kommentar

Tja, datagreier i hver bil som registrerer når det holder på å gå galt, som så aktiverer noe hydraulikk som sørger for at panseret blir skutt ut og så gir en mye større deformasjonssone? :p

Ikke spess igjennomtenkt, bare dikta det opp nå for å demonstrere at alt kan gå an om nepa har litt fantasi.

Lenke til kommentar
Tja, datagreier i hver bil som registrerer når det holder på å gå galt, som så aktiverer noe hydraulikk som sørger for at panseret blir skutt ut og så gir en mye større deformasjonssone?

Ikke spess igjennomtenkt, bare dikta det opp nå for å demonstrere at alt kan gå an om nepa har litt fantasi.

Ikke nødvendigvis dårlig gjennomtenkt, det du foreslår minner litt om en bisarr videreutvikling av Mercedes sitt pre-safe system og Citroëns såkalte "aktive panser":

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31003

http://www.dinside.no/php/art.php?id=499133

Dog er det jo litt kjedelig hvis man skulle klare å unngå kollisjon og stoppe 5 cm unna den andre bilen, samtidig som panseret skyter framover for å lage en meter ekstra deformasjonssone. ;)

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Statistisk sett er faktisk større "Sport Utility Vehicle" sikrere her i landet en for eks. Amerika.

Fordi den største sikkerhets risikoen ved slike biler er velt så slår vår bil kultur veldig inn. Den største grunnen til fatal utgang etter en velt er på grunn av at vedkommende blir slengt ut av bilen, vist du da bruker bilbelte reduserer du sjansen for og bli slengt ut betraktelig. Og som alle vet er ikke belte bruken særlig god i statene.

Ved en front til front kollisjon er størrelsen den viktigste faktoren, der kommer jo de fysiske lover inn i bildet. Det illustreres veldig godt meg folksams undersøkelse der Chrysler Voyager kom best ut i virkelige ulykker, mens den ble slaktet hos ENCAP.

Så vist du bruker belte og kjører forsiktigt er de sikkreste bilene(for deg og familien din)i forhold til prisen, etter min mening amerikanske biler som suburban, tahoe osv. (2003+ Ford Expedition) :thumbup:

Kjører du en slik bil reduserer du jo sjansen for at passasjerer i biler du kolliderer med

overlever, og det er jo et tankekors. Men når du samtidig vet at hver 14 bil som passerer deg har en ruset sjåfør, og at 2 av 3 ulykker er det rus inn i bildet, vel da tenker jeg vel mer på meg og mine. Går jo nesten ikke en dag at jeg ikke opplever hasardiøse forbi kjøringer og sjåfører som er opptatt med alt annet en faktisk og kjøre bilen. :no:

Endret av Andy Dufresne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...