Hyperio Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Fordi det er en stor bil samtidig som den har fem stjerner og ikke minst er en Volvo? Du har kanskje rett ( ), men du så den ML'en som vippet over, det er en uting med en såpass stor bil. Jeg mener fremdeles S-klasse er sikrest. Og da tenker jeg ikke på hvor mange stjerne per krone eller annet tull. Diskusjonen går vel på hva som er den sikreste bilen og da er det vel lov å trekke inn en bil selv om den er dyr. Jeg antar at det er snakk om den sikreste bilen uansett pris, design nasjonalitet osv. Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Klart det er litt trasig om de tipper rundt, men bilen så jo helt fin ut selv om den rulla. I f.eks XC90 er det ganske sikkert at man klarer seg bra selv om den tipper over, så jeg mener fortsatt at stor, bra bygget bil er sikrere. Men er nok ikke et dårlig valg den mercen heller. For å ikke ha en for ensformig diskusjon burde vi kanskje diskutere hvilke bilmodeller i de forskjellige klassene som er sikrest? småbil,storbil etc. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Siden når ble det et problem å tippe over? Med beltestrammere, side-airbager og et rigid karosseri stiller man da sterkt ved en eventuell velt. At den velter er jo en uting, men saken er jo at man helst skal komme seg i live fra situasjonen som oppstår. Nå vet vi jo ikke engang om en XC90 velter lett. Vet ikke om dere har sett klippet fra Fifth Gear der de tester en liten Renault mot en Volvo 940? Volvoen ble SMADRET mot den lille bilen, og fører eller passasjer hadde sannsynligvis måttet amputere benet. Renaulten ble smadret den og, men det var på grunn av deformasjonssonene i bilen, som tok av for støtet. Litt interessant, for de som psåtår at gamle Volvoer er som en tanks. Sikre er de i allefall ikke. Se filmen hos Youtube Endret 18. mars 2008 av fredrik Lenke til kommentar
trra Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Er motoren demontert i Volvoen, litt vanskelig å se, men kan ikke si jeg ser noen motor? Eller er det bare smellet som flytter den såpass? Endret 18. mars 2008 av trra Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Tviler på at den er det. Er motoren så veldig stor da? Den har vel sannsynlivis brukket av noen motorfester, samt blitt skjøvet ganske kraftig tilbake. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Er motoren demontert i Volvoen, litt vanskelig å se, men kan ikke si jeg ser noen motor? Eller er det bare smellet som flytter den såpass? Det er ikke blitt gjort noe med bilene nei. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Den "lille" Renaulten er ikke så liten, den veier 1200 - 1300kg Lenke til kommentar
Bud fox Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Tror de fleste her er enig i at en svær bil er sikrest. Jeg går for Suburban/Yukon... 5 stjerner.. og egenvekt på over 2,5 tonn http://www.safercar.gov/portal/site/saferc...0002fd17898RCRD Svære SUV`s lager mos av de meste. sjekk denne. Civic`n er helt most, mens H2`n er helt urørt ut.. http://www.youtube.com/watch?v=JdZCloI-vpc Endret 18. mars 2008 av BudFox10 Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hvorfor er det bra at en bil ikke bærer preg av å ha vært kræsjet? Hvor har de enorme kreftene blitt av? En sikker bil bør jo kanskje være litt sikker for de du kræsjer MED òg, etter min mening. Lenke til kommentar
Bud fox Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hvorfor er det bra at en bil ikke bærer preg av å ha vært kræsjet? Hvor har de enorme kreftene blitt av? En sikker bil bør jo kanskje være litt sikker for de du kræsjer MED òg, etter min mening. ja, vanskelig å være uenig i det, men tenk deg en gitt situasjon for en annen bil kommer over i din kjørebane og frontkolliderer. Hvilken bil vi di sitte da? H2 eller Civic?? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Tror de fleste her er enig i at en svær bil er sikrest. Jeg går for Suburban/Yukon... 5 stjerner.. og egenvekt på over 2,5 tonn http://www.safercar.gov/portal/site/saferc...0002fd17898RCRD Svære SUV`s lager mos av de meste. sjekk denne. Civic`n er helt most, mens H2`n er helt urørt ut.. http://www.youtube.com/watch?v=JdZCloI-vpc Er enig med deg i at en ny Suburban sannsynligvis også er noe av det sikrere man kan kjøpe seg. Det vil si, den er sikker for de inni bilen. Men ellers sprer den jo død og fordervelse. Som du selv sier så moser den jo alt den kommer over. Og da kan den ikke i mine øyne anses som "den sikreste" da man sannsynligvis kommer til å få noen liv på samvittigheten dersom man sitter bak rattet i en slik og har en front mot front med f.eks. en Golf. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Klart jeg ønsker å overleve, men hva om du er bilen som skjener over i motsatt kjørefelt da, og pløyer ned en annen bil, som med sine fem stjerner likevel ikke har en sjans mot flere tonn med stål som ikke tar av nok for støtet? Jeg har ikke lyst til å ha liv på samvittigheten, sånn egentlig. Lenke til kommentar
Bud fox Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Tror de fleste her er enig i at en svær bil er sikrest. Jeg går for Suburban/Yukon... 5 stjerner.. og egenvekt på over 2,5 tonn http://www.safercar.gov/portal/site/saferc...0002fd17898RCRD Svære SUV`s lager mos av de meste. sjekk denne. Civic`n er helt most, mens H2`n er helt urørt ut.. http://www.youtube.com/watch?v=JdZCloI-vpc Er enig med deg i at en ny Suburban sannsynligvis også er noe av det sikrere man kan kjøpe seg. Det vil si, den er sikker for de inni bilen. Men ellers sprer den jo død og fordervelse. Som du selv sier så moser den jo alt den kommer over. Og da kan den ikke i mine øyne anses som "den sikreste" da man sannsynligvis kommer til å få noen liv på samvittigheten dersom man sitter bak rattet i en slik og har en front mot front med f.eks. en Golf. ja selvsagt det ville jo vært for jævlig, men som jeg skriv over her... Hva hvis en annen bil kommer over i din kjørebane??? det er lov å tenke litt på seg og sine også Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Civic`n er helt most, mens H1`n er helt urørt ut.. Sånn. Lenke til kommentar
Bud fox Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Civic`n er helt most, mens H1`n er helt urørt ut.. Sånn. du har rett, takker Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 ja selvsagt det ville jo vært for jævlig, men som jeg skriv over her... Hva hvis en annen bil kommer over i din kjørebane??? det er lov å tenke litt på seg og sine også Jeg tenker på meg og mine, derfor kjører min familie Renault. Det beste hadde jo vært om ingen kjøpte sånne høye flak av noen SUV'er som har støtfangeren så høyt oppe at de treffer vanlige personbiler omtrent midt på frontruta i stedet for der derformasjonssonene sitter. Det er jo selvsagt vel og bra med sikre biler, men når man til stadighet må ha større og større bil en den motgående for å "vinne" kollisjonen så syns jeg det er en uheldig utvikling. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 ja selvsagt det ville jo vært for jævlig, men som jeg skriv over her... Hva hvis en annen bil kommer over i din kjørebane??? det er lov å tenke litt på seg og sine også Jeg tenker på meg og mine, derfor kjører min familie Renault. Det beste hadde jo vært om ingen kjøpte sånne høye flak av noen SUV'er som har støtfangeren så høyt oppe at de treffer vanlige personbiler omtrent midt på frontruta i stedet for der derformasjonssonene sitter. Det er jo selvsagt vel og bra med sikre biler, men når man til stadighet må ha større og større bil en den motgående for å "vinne" kollisjonen så syns jeg det er en uheldig utvikling. Til slutt ender det opp med at vi alle durer rundt i hver vår tanks etter veiene. Har vi da bedre sikkerhet mon tro? Jeg vil nok tro de fleste er enig i at svaret på det blir et definitivt nei. Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Løsningen blir nok at samtlige biler får minst 2 meter langt panser som deformasjonssone. Samtidig som de ikke veiger altfor mye,selvsagt. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Løsningen blir nok at samtlige biler får minst 2 meter langt panser som deformasjonssone. Samtidig som de ikke veiger altfor mye,selvsagt. lol Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Det bli jo en veldig god plassutnyttelse da... I så fall ender vi opp med enormt lange biler og det er ikke ønskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå