Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bilmodell er sikreste bilen på norske veier?


Halib

Anbefalte innlegg

avstand måler som bremser bilen når den kommer for nærme bilen foran osv . har jo primera fra 02 og opp så det er ikke så spesielt , syns det var litt kult når mercedes reklamerte for sånn keyless greier å sånn at bilen låser seg opp/igjen når nøkkelen er innen en viss avstyand fra bilenm og at dette var liksom så ekslusivt og at dette var det liksom bar merce som hadde , lite viste de at nissan micra fra 03 og allerde hadde det.

 

nok ot nå tror jeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor får du det med slagvolum fra.. Det står jo i linken din at Toyotaen har en 5,6l V8 mens GMC kjører med 6,2V( Vortec. Du har antageligvis sammenlignet med modellen under Denali, som har 5,3 l V8. Riktig nok er det denne modellen det er solgt mest at i Norge, men så har det vel heller ikke blitt solgt så mange Totota av nevnte modell i Norge. Staten sørger for sånt

 

Ja du har rett. Jeg blandet sammen vanlig Yukon og Denali XL. Når det er sagt så må jeg si at både Toyota Sequoia og GMC Yukon er to biler jeg har heller liten interesse for. Og det med ytelser og motorer er heller lite relevant i denne diskusjonen som i utgangspunktet handlet om sikkerhet. Dog så jeg på hjemmesidene til GMC at den hadde fått fem stjerner og toppkarakter i en uspesifisert kollisjonstest, og det er veldig bra til å være en så stor og tung bil. Og forøvrig syns jeg den ser tøffere ut enn Toyotaen.

 

Men uansett, stor og høy behøver ikke bety sikker. En liten tue kan velte stort lass, her illustruert ved et bilde av en Smart som har truffet en Mercedes ML i siden:

 

post-5-1176838841.jpg

 

Derfor holder jeg fortsatt fast på at nyeste Mercedes S-klasse er noe av det tryggeste man kan ferdes med på norske veier.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
avstand måler som bremser bilen når den kommer for nærme bilen foran osv . har jo primera fra 02 og opp så det er ikke så spesielt , syns det var litt kult når mercedes reklamerte for sånn keyless greier å sånn at bilen låser seg opp/igjen når nøkkelen er innen en viss avstyand fra bilenm og at dette var liksom så ekslusivt og at dette var det liksom bar merce som hadde , lite viste de at nissan micra fra 03 og allerde hadde det.

 

nok ot nå tror jeg

Vi hadde toppmodellen av Primera 2003-utgaven, og den hadde ikke avstandsmåler. Men for å dra dette litt lenger. Mye av det fancy ekstrautstyret man får på dyrere biler som Mercedes og Volkswagen, er jo standard på mange biler, som for eksempel Nissan (Keyless go, kjølerom, regnsensor, ryggesensor/kamera, bluethooth/integrert handsfree, cd-veksler, multifunksjonsratt, xenonlys, glasstak, tåkelys etc. Dette er 40-50.000 i ekstrautstyr for en Passat Highline(!)). Men dette ble vel veldig off-topic. :p

 

Nattkamera virker jo nesten som en trafikkfare dersom man blir sittende å se på det?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
yes, en slik stor bil med 3 stjerner vil det i de fleste tilfeller lage totalt mos av en personbil, men de som er i den store bilen vil ikke få alvorlige skader, så på discovery mener jeg det var om dette problemet. En person bil er desginet for å treffe en bil med samme høyde, siden det er det som skjer når de kræsj tester dem. bilprodusentene er på stjerneajakt, Derfor desginer de bilen for å gjøre det best mulig i slike tester de blir utsatt for.

 

men treffer 2 biler av samme størrelse vil det være greit og ha med seg de ekstra stjernene :yes:

 

Det står litt om dette i dagens Finansavis side 24. Bilprodusentene er på stjernejakt osv......

 

Niassan blir her trukket frem som et eksempel. Qashqai blir trukket frem som noe av det sikreste som finnes og Navara det motasatte. Til det sier informasjonssjefen i Nissan: "Jeg er ikke i tvil hvilken av de bilene jeg vil sitte i hvis de kolliderer. Navara er utvilsomt en større og sikrere bil. Personelig ville jeg foretrukket en Suburan..."

 

Det siste var kødd selvsagt, men det andre er ordrett siutat fra dagens FA.

Endret av BudFox10
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi må huske at EuroNCAP er en test som utføres på samme måte på alle biler. Det kan dermed antas at det brukes store ressurser på å få bra score der, selv om dette ikke nødvendigvis betyr at bilen er sikrest i alle situasjoner.

 

Undersøkelser som er basert på reelle kollisjoner/ulykker, som for eksempel Folksam og andre (noe tilsvarende i USA?), vil gi et mer allsidig bilde av hvilke biler som er sikre i praksis.

Lenke til kommentar

Uansett Ncap, stjerner eller ei...

 

Prisen på bilen har vel å noe å si...det er vel de færreste der har penger til en dyr Mercedes..men men...du nevnte ikke noe om kossen pris på bilen du er villig til å betale, heller ikke om det er en ny bil du skal kjøpe...

 

Bare en strøtanke

Lenke til kommentar

Ja, men det er en grunn til verditapet er så stort på den. F.eks Laber kundeservice. Itilleg har den mindre bagasjerom, 475 vs octavia sine 548. Ford Focus fikk vel også 5 stjerner?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Men nå var vel verken kvalitet eller forhandlernettverk tema i denne diskusjonen. Selv om den sporet av i en amerikansk vs. japansk "soccer-mom"-bil retning en liten periode. Trådstarter spurte jo bare etter hvilken bil som var sikrest, uten hensyn til andre praktiske egenskaper.

 

Den nyeste Focusen har fem stjerner ja, men den blir jo over dobbelt så dyr i innkjøp igjen. Ellers så har jo Saab 9-5 blitt nevnt som en veldig sikker bil, fremhevet av Folksam. Sammen med blant annet siste generasjon Toyota Avensis og Mitsubishi Galant. Sistnevnte kan man jo også få veldig billig nå.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Sjekket Focus nå, i 1999 fikk den 4 stjerner. Selvsagt er kvalitet\forhandler viktig, hva hjelper det med 5 stjerner når man må laste mye usikkert fordi man ikke får med seg alt i bagasjen eller må legge mye vekt på taket.

Lenke til kommentar
En relativt sikkert bil må ikke koste skjorta, Octavia 97-05 har 4 stjerner og det er mange til rundt 100.000 til salgs, og lavere.

Jeg ga 35k for min Kangoo, og den fikk 4 stjerner uten mange airbager, setebetltevarslere og annet som gir ekstrapoeng og høyere score. Så en sikker bil må ikke koste skjorta nei.

 

 

Man får neppe flere hundre kilo baki, da har man overbelastet bilen.

Varebil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...