Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bilmodell er sikreste bilen på norske veier?


Halib

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs hva du mener. Tenker du på sikrest i følge alle mulige tester, eller på den bilen som "unngår" flest ulykker?

 

Jeg hadde sett på Euro Ncap (eller hva det heter) med tanke på sikkerhet. Hvis du skal se på ulykkesstatistikker så må du huske at sjåføren har mye å si (og noen biltyper er mer utsatt for evneveike sjåfører).

Lenke til kommentar

Om uhellet er ute så er Volvo en veldig sikker bil.

 

Men som Dux ducis sier så har Euro Ncap tester på dette.

 

Japanske biler har derimot den fordelen at kroppen på bilen er veldig myk og demper krasjet mye mer enn si for.eks amerikanske bilmerker. Dette er selvsakt bare en liten faktor.

Lenke til kommentar

Har du tenkt å kræsje med andre biler så er vel en svær amerikaner å foretrekke, type Chevrolet Avalanche eller Suburban. Satser du på å krangle med en fjellvegg så er det kanskje litt annerledes. Volvo XC 90 er jo en sikker bil,som klarer seg bra om den velter også.

Lenke til kommentar
Har du tenkt å kræsje med andre biler så er vel en svær amerikaner å foretrekke, type Chevrolet Avalanche eller Suburban. Satser du på å krangle med en fjellvegg så er det kanskje litt annerledes. Volvo XC 90 er jo en sikker bil,som klarer seg bra om den velter også.

 

Nei! Mange amerikanske SUV er bygget på et lastebilchassis og kledd med tynne plater.

Disse er alt annet enn trygge å kræsje med.

Lenke til kommentar

Nåja. De nye Suburban modellene får nå toppscore på kræsjtester da. Vil ikke akkurat kalle det "tynne plater" på eldre suburban heller. Må jo nesten være bodybuilder for å klare å åpne panseret.

 

Er nok en eller annen nissehistorie du har hørt.

Lenke til kommentar

Gamle artikler du viser til. Men faktum er at de som utvikler SUV'ene nå begynner å sette mer fokus på sikkerheten også. En nyere Chevrolet Suburban f.eks klarer seg bra. Og det er ikke til å komme unna med at selv en dårlig bygd Hummer H2 lager metall/plastspon av en normalt stor bil dersom de kolliderer.

Lenke til kommentar

husk at virkeligheten er mye mer en euroncap da..

 

Volvo brukte en god del cash på å gjøre xc90 sikker hvis den tipper rundt, noe som er blandt(om ikke den største) dødsårsaken på amerikanske veier! Dette vises ikke i ncap-testen ;)

 

Folksam baserer seg på virkelige ulykker, og gir imo et litt mer riktig bilde :)

Lenke til kommentar

Samtlige nye biler skal tåle en smell i 60 km/t, passasjerene skal ikke være skaddet og dørene skal la seg åpne. Min erfaring er at dette stemmer sånn noenlunde selv om jeg eller andre har vært "sjokkskadet".

 

Etter denne hastigheten blir ting mer teoretiske..

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

 

Dette har ikke rot i virkligheten. Nyere Suburban o.l lager mos av de fleste som er så uheldig å møte de front til front. Nye modeller av disse har ikke akkurat spinkelt karosseri. Mulig det var slik før, men ikke nå. Dette er meget pålitelige biler som tåler ekstremt med juling. Kvaliteten er noe helt annet enn billig japsemøkk.. Politiet bruker jo slike biler til ekstreme oppdrag, det sier vel sitt

Endret av BudFox10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...