Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselbilfolket syter om prisen - hva syntes du?

Anbefalte innlegg

Nå syter dieselbilfolket om dieselprisene og enkelte føler seg snytt etter nybilkjøp da de hadde forespeilet dieselpriser langt unna bensinpriser.

Jeg skjønner at enkelte syntes det er surt men man trenger ikke noe økonomiutdannelse for å skjønne at økt etterspørsel øker prisene. Det har vist seg at 3/4 av alle nyregistrerte biler de siste to årene har vært dieselbiler. De kan heller være glade for at dieselbiler generelt kjører lenger pr. tank.

Hva syntes du?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaja.. hvem har sagt til dem at prisen på diesel skal holde seg lav? Er vel bare fordi de har sett på pumpeprisene hver eneste dag de siste årene. Det har vært sagt i lang tid nå at det forventes at prisen på bensin og diesel skal jevne seg ut.

Personlig mener jeg det bare er positivt at det blir dyrere med diesel. Diesel er det drivstoffet som definitivt har størst utslipp av partikler, og pr. dags dato er det ikke i nærheten av den rene eksosen til bensinmotorer som stort sett består av vann og C02 (og ingen har hitil bevist at verken vann eller CO2 er på noen måte skadelig).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Virker som om det varierer litt fra dag til dag, plutselig så er det en krone forskjell igjen..

Kjører både bensin- og dieselbil daglig og jeg bryr meg igrunn ikke noe om dieselprsien er den samma som bensinprisen, den bruker mindre drivstoff uansett.. Dessuten så er diesel mer skadelig for lokalmilijøet og befolkningen, så jeg ser på det som mer korrekt og ha høyere avgift på diesel enn på bensin egentlig..

Lenke til kommentar
jaja.. hvem har sagt til dem at prisen på diesel skal holde seg lav? Er vel bare fordi de har sett på pumpeprisene hver eneste dag de siste årene. Det har vært sagt i lang tid nå at det forventes at prisen på bensin og diesel skal jevne seg ut.

Personlig mener jeg det bare er positivt at det blir dyrere med diesel. Diesel er det drivstoffet som definitivt har størst utslipp av partikler, og pr. dags dato er det ikke i nærheten av den rene eksosen til bensinmotorer som stort sett består av vann og C02 (og ingen har hitil bevist at verken vann eller CO2 er på noen måte skadelig).

Nå er det vel co2 som er værst da det blir i atmosfæren mens de partiklene legger seg veldig fort i sammenligning og de stiger ikke opp å er derfor ingen stor fare for værden fremtid hvis man skal si det slik..

Dog er det visse folk som får plager av de partiklene det samme gjelder veistøv.

Lenke til kommentar

Diesel er generelt en del dyrere om vinteren (da det brukes til oppvarming også), mens bensin er noe dyrere om sommeren. Uansett sparer man fortsatt penger ved å bruke diesel da forbruket er lavere.

Jeg mener diesel bør ha en del lavere avgift enn bensin da det stimulerer folk til å gå over til diesel som er et mer energieffektivt drivstoff som fører til lavere forbruk. Hvis mange går over til diesel vil det redusere oljeforbruket (og dermed også C02-utslippene) kraftig.

Lenke til kommentar

Som sagt så er vi jo i fyringssesongen nå, så til sommeren vil nok dieselprisene ligge noe lavere enn bensin igjen.

Nyere dieselbiler med partikkelfilter forurenser jo ikke så mye, og det er vel CO2 som står for mye av den globale oppvarmingen siden det legger seg i atmosfæren og øker drivhuseffekten.

Lenke til kommentar

CO2-greia er bare en teori som er blitt godtatt i regjeringen som fakta. Det er ingen beviser på påstanden, og ingen vet enda om det er naturlig med den påståtte "globale oppvarmingen".

Ang. partikkelfilter, så tar disse stort sett bare de største partiklene. Disse partiklene er slike som såpass store at de ramler rett på bakken uansett. De mindre partiklene, som er de som er skadelige, går rett igjennom disse filtrene.

Lenke til kommentar

Miljø er blitt bisniss, så nå sitter de rød-grønne miljøkapitalistene å finne opp nye avgifter for hver en røyksky under solen med påskudd om at de skal redder verden (de vil ha oss til å tro det ivertfall). Uansett grunnen til at dieselen er så dyr er de nye avgiftene som er blitt lagt på den, og siden det ikke lengre er fraktutgjevning på drivstoff generellt så blir vi i distriktene hardt rammet.

Det er nettopp blitt bevist hvor feilslått denne dieselpolitikken er, det viser seg at buss selskapene må legge på prisen på bilettene fordi dieselprisene er så høye noe som fører til at færre folk tar bussen. Transportselskapene (tollpost, shencher, nord cargo) som faktisk holder liv i distriktene må også ta mer for sine tjenester noe som igjen rammer distriktene ekstra hardt pga de lange avstandene her oppe.

Selv bedriften jeg jobber i blir rammet av dette, vi transportere campingvogner over store avstander og det kan vi ikke gjøre med noe annet en dieselbiler, nærmeste jernbane er 25 mil unna så når vi skal hente "varene" på vinterstid så er vi nødt til å øke prisene for å kompensere for dette, noe som skader oss da de som driver sentralt har mye mindre trasnportutgifter en det vi har.

Så hva synes jeg? dette miljøhysteriet har gått alt for langt.

Lenke til kommentar
Drivstoff har aldri vært så billig som det det er nå for tiden.

i forhold til inntekt mener du?

Det er bare noe jeg poåpeker for å fornerme luksussamfunnet vi lever i. Det er artig å se ting i perspektiver, blant annet tid. I Norge i dag har vi negativ sparing, på den måten at folk bruker opp alt de har av penger så fort de får dem. Italia har f. eks 17 % sparing (tror det er snakk om hvor mye av disponibel inntekt privatpersoner i gjennomsnitt sparer). I dag bruker vi også langt færre prosent av inntekten vår på mat.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke noe om i hvilken grad vi bør spare, og uttalelsen din gjør at det ikke frister med å prøve å forklare deg det heller.

Det er vel hovedsakelig de sier ting som "Uff, så dyr bensinen har blitt!" som irriterer meg. Sett det i perspektiv, og du vil se at den ikke er så ille som folk skal ha det til. Dessuten handler dette om prioriteringer.

Lenke til kommentar

Var vel januar i fjor at Regjeringen/miljøministeren anbefalte alle at hvis de skulle kjøpe ny bil så burde den være diesel-drevet. Nå som mesteparten av de nye bilene går på diesel synes jeg det er ganske kynisk av regjeringen å øke avgiftene på diesel.

Garantert mer penger i kassen, og liten eller ingen effekt på miljøet. Føler meg rett og slett snytt.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi spare penger i banken når livet kan ta slutt når som helst?

Er ikke snakk om å leve i et luksussamfunn, det er snakk om å leve i nåtid.

Ikkje alle som kan ta lån i øst og vest samt slenge ut på tusenvis til ferien i juli. Me bur riktignok i eit velståande land og veldig mange har ikkje behov for å spare, dei sparer heller i form av eigendom, noko som er betre enn å spare i banken om ein skal telje kronene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...