Gå til innhold

SAS - strenge når det gjelder overvekt på bagasje?


Anbefalte innlegg

Kommer sannsynligvis over den magiske grensen på 20kg, før har dette gått greit, det er ingen som har sagt noe. Har fått noe sprikende tilbakemeldinger fra SAS, derfor har jeg enda inntrykket av at det kommer ant på hvem som står i skranken. Nå snakker jeg om overvekt på ca. 3kg.

 

Er det noen som nylig har reist med SAS og sluppet såkalt bagasjegebyr?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har reist med Widerøe og sluppet unna mange ganger, men som du sier så har det nok mye å si hvem som sitter bak skranken.

 

Men egentlig er vekten veldig nøye, spesielt om flyet er fullt. Ekstra vekt betyr mere drivstoff som må brukes i flyturen, selv om det bare dreier seg om 1-3 kg.

Lenke til kommentar

Tviler på at noen gidder og lage noen deal over tre kilo.

 

Uansett snakker vi jo ikke store beløpet dersom noen skulle finne på å kreve det inn. Jeg ville latt tre kilo overvekt gå lett.

 

Hva gjelder Widerøe må man jo være en del strengere, grensen er 15 kilo, og flyene små hva gjelder plass til cargo.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

hei!

 

jeg tror nok som du sier at det kommer helt an på de som sitter i skranken. litt usikker på hvor mange ganger jeg har reist med overvekt fordi dette da som regel gjelder på hjemreisen og jeg har ikke tenkt over det uten at jeg må betale, men kanskje 3-4 ganger. 1 gang har jeg måtte betale, og jeg tror det var snakk om 3-4kg (kan ta feil, det eneste jeg husker i dag er at det var mer enn det skulle være.. tror jeg betalte 3-400kr). reiste fra USA via oslo og skulle til ålesund. i usa sa de ingenting (og jeg tror Continental som jeg reiste med derfra har omtrent samme regler), men når jeg sto i oslo og skulle sjekke inn etter å ha vært gjennom tollen så ville den ***** i sas-skranken ha penger. jeg hadde jo ikke noe valg egentlig (kanskje hun visste det? er ingen andre selskaper som reiser oslo-ålesund), carry-on sekken min var nesten full og det var lite aktuelt å sette seg ned og finne ting jeg kunne kaste..

 

så mitt råd vil da være å ikke reise med overvekt uten at de ekstra kiloene er verdt de ekstra hundrelappene.... (og det kan jo også være, om man f.eks er i USA om dagen handler man gjerne for langt under halv pris av norske priser, så et eventuelt gebyr vil uansett ikke gjøre handelen ulønnsom..)

Lenke til kommentar

Nå vil jeg bare påpeke at Continental lar deg ha med mer enn dobbelt så mye baggasje som det du får ha med deg på Oslo-Ålesund. (46 kilo vs 20).

 

Samtidig, hvis du reiste på en gjennomgående billett, og baggasjen allerede i USA var tagget hele veien til Ålesund, skulle du ikke ha trengt å betale noe overvekt i Oslo. Hvis du derimot hadde kjøpt billetten til ålesund separat, må du betale.

Lenke til kommentar
Nå vil jeg bare påpeke at Continental lar deg ha med mer enn dobbelt så mye baggasje som det du får ha med deg på Oslo-Ålesund. (46 kilo vs 20).

 

Samtidig, hvis du reiste på en gjennomgående billett, og baggasjen allerede i USA var tagget hele veien til Ålesund, skulle du ikke ha trengt å betale noe overvekt i Oslo. Hvis du derimot hadde kjøpt billetten til ålesund separat, må du betale.

 

vel.. har vært på den samme turen i usa to ganger på to år. begge ganger har jeg brukt den samme ruta, sas oslo-ålesund, og continental oslo-newark-videre. begge ganger har jeg hatt med ett kolli til usa, og to kolli tilbake. begge gangen har bagasjen bare blitt "tagga" til oslo. den ene gangen (sorry, husker ikke hvilken gang det var) så VET jeg at jeg hadde noen kilo for mye i forhold til det jeg skulle ha når jeg veide koffertene i usa. jeg vet også at hun jeg sjekket inn hos så det, men hun sa ingenting. vi fleipet til og med om det.. hvordan jeg da evt kan ha over 46 kilo som du påstår, komme til norge og enten slippe unna helt (i tilfelle det var den gangen jeg ikke betalte overvekt), eller å bare betale for noen få kilo (jeg tror det var ca 5kg +/-.. det var i alle fall ikke mer enn at jeg måtte tenke om det var noen tunge ting jeg kunne ta ut, men det var det ikke), skjønner jeg ikke. derfor jeg sier at jeg mener å huske at reglene var ganske like. men jeg kan selvfølgelig ta feil.

 

billettene ble kjøpt samtidig, men siden det er to forskjellige selskap må jeg sjekke inn igjen bagasjen i oslo. sånn har det vært hver gang jeg har vært ute å reist, men mulig jeg har gjort noe feil, forklar meg gjerne hvordan jeg får en slik "gjennomgående" billett når jeg er innom flere selskaper.

Lenke til kommentar

OK, her er det litt forvirring ute og går:)

 

Hvis du kjøper en gjennomgående billett fra Contiental til og fra Ålesund, kan du ha med deres baggasjekvote, som er to bager av 50 lbs =23 kilo hver. Dette fordi Continental har utstedt SAS-billetten. Full-service/netverksselskaper som SAS og Continental har såkalt interlining agreements, som gjør at baggasjen kan tagges hele veien. På vei til USA vil du da slippe å ta ut baggasjen.

 

Dermed er det feil det du sier, at du må sjekke inn på nytt i Oslo fordi det er forskjellig selskap. Derimot må du ta ut baggasjen og levere den igjen i Oslo på vei tilbake, fordi du personlig må ta den ut og gjennom tollen.

 

Gjennomgående billetter, enten det er med samme selskap eller to(eller flere!) forskjellige selskaper er ofte dyrere enn å kjøpe billettene enkeltvis, men du stiller sterkere dersom du får en uforutsett forsinkelse pga late arriving aircraft slik at du ikke rekker din vidreforbindelse.

Lenke til kommentar
OK, her er det litt forvirring ute og går:)

 

Hvis du kjøper en gjennomgående billett fra Contiental til og fra Ålesund, kan du ha med deres baggasjekvote, som er to bager av 50 lbs =23 kilo hver. Dette fordi Continental har utstedt SAS-billetten. Full-service/netverksselskaper som SAS og Continental har såkalt interlining agreements, som gjør at baggasjen kan tagges hele veien. På vei til USA vil du da slippe å ta ut baggasjen.

 

Dermed er det feil det du sier, at du må sjekke inn på nytt i Oslo fordi det er forskjellig selskap. Derimot må du ta ut baggasjen og levere den igjen i Oslo på vei tilbake, fordi du personlig må ta den ut og gjennom tollen.

 

Gjennomgående billetter, enten det er med samme selskap eller to(eller flere!) forskjellige selskaper er ofte dyrere enn å kjøpe billettene enkeltvis, men du stiller sterkere dersom du får en uforutsett forsinkelse pga late arriving aircraft slik at du ikke rekker din vidreforbindelse.

 

hmm... hvordan finner jeg ut om jeg har gjennomgående billett eller ikke da? reisene blir vanligvis bestilt etter søk på sider ala finn.no/supersaver/o.l og da har jeg tydeligvis ikke fått det, må jeg inn på de forskjellige selskapssidene (f.eks continental.com) for å bestille reisen?

 

men uansett... jeg ble stoppet for overlast as sas, og det var ikke så mange kilo. så hvor nøyaktig grensen går på når de stopper deg tror jeg som nevnt i første post være helt opp til de som sitter i skranken.

Lenke til kommentar

Basically, hvis reisebyrået gir deg en itinerary med alle flightene dine på, er det en gjennomgående billett, hvis det er samme bookingkode på begge. Vil tro Supersaver kan få det til. Finn er vel ikke noe reisebyrå, men kun en søkemotor som sjekker andre reisebyråer, så kan ikke si noe generelt om det.

 

Det er ikke bare opp til check-in agenten, enkelte selskaper gir beskjed om å være strenge f.eks. I tillegg så registres vekten din elektronisk - den kommer faktisk opp nederst på boarding passet ditt. JA - agenten som sjekker deg inn kan velge å bare sende baggasjen uten å si noe, men de fleste rimelige flyselskapene gir beskjed om at all overvekt skal charges, og ihvertfall kommenteres. Tre kilo er stort sett så lite at det er mer styr enn noe annet å kreve inn overvekt for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei.. er en familie på 6 som skal reise til orlando (usa) til høsten. skal reise med united airlines (sas fra trondheim til københavn) for så videre med united ailines..

 

så ett par sprm. noen som vet hvor mange kilo bagasje jeg kan ta med? finner ikke dette på selskapets hjemmeside..

 

vi er 2 voksne 2 barn og 2 infants hvor mye bagasje kan vi ta med tilsammen? kan barna ta med like mye bagasje som voksne, eller går barne sin bagasje under voksnes bagasje?

 

håper noen forsto hva jeg mente.

Lenke til kommentar

Du må nesten sjekke billetten. Hvis den er gjennomgående, har du antagelig 2 kolli av 23(50 lbs), da dette er vektgrensene til United på intercontinentale ruter. SAS har ellers 20kg til København, men dersom det er en gjennomgående billett så skal den øverste vektgrensen telle. Men sjekk hva som står på billetten.

Lenke til kommentar

så det vil si att vi 6 kan ha med to kolli ,23kg pr stk.. det syntes jeg var lite, kan vel ikke handle så mye i usa da, tenker på barna som sikkert har lyst på alt de kommer over,,, kjedli å må prioritere hva man kan kjøpe..

 

har ikke fått billett enda.

Lenke til kommentar

2 kolli hver, så seks stykker blir da totalt 12 kolli av 50 pund (23 kilo). Men dette er avhengig av at billetten er gjennomgående. Hvis ikke kommer SAS til å charge overvekt.

 

Ops, så plutselig at det var to infants. De har ikke egen baggasjekvote. Altså er dere fire personer som har 2 kolli hver - totalt åtte kolli av 23 kilo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...