nadezico Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hei! Har akkurat oppgradert maskinen. Fikk koblet opp alt sammen igår og startet maskinen. Skrudde seg av etter 10-15 sek og trodde det var for svak PSU som var årsaken. Kjøpte en ny fra Corsair, 550W. Koblet alt opp og fant ut at grunnen til at maskinen skrur seg av er overheat og force shut down slår inn. Den havner rundt 108 grader før maskinen skrur seg av. Hva er problemet? Hva bør jeg gjøre? Stikke bort til en data forhandler og be de se på saken? Sende varene tilbake til nettbutikken og be de fikse det for meg? Eller kjøpe ny kjøler til CPUen? Har nå dette i PCen: MSI GeForce 8800 GT OC Intel QUAD Q6600 (2.4 GHz) 2 GB Corsair Ballistix Tracer 2 x 200 GB s-ata hdd Hovedkort fra Asus 2 x DVD-rom 5 stk vifter Har allerede koblet fra kjøler og sjekket at alt skal være i orden. renset kjøler og CPU overflate for å sette alt på plass igjen, inkludert stock kjøler. Har også flashed BIOSen ettersom jeg trodde jeg så andre innstillinger på HK'et som ikke skulle være der. Takker for alle svar!!!! nadezico Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Har allerede koblet fra kjøler og sjekket at alt skal være i orden. renset kjøler og CPU overflate for å sette alt på plass igjen, ... Montert kjøleribbe riktig? Benyttet ny kjølepasta? Går viften rundt? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Kjølepasta høres ut som at ikke finns i ditt tilfelle her, skjekk dette. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 renset kjøler og CPU overflate for å sette alt på plass igjen, inkludert stock kjøler. Here's ya problem, få på litt kjølepasta mellom prosessor og kjøleflaten til vifta Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Som sagt tidligare; Skaff deg kjølepasta. Dette kan du kjøpe på komplett.no.. Det følger no også med pasta på prosessorvifta når du kjøper han også. Men dette er til tider ikkje nok.. Viss det ikkje er noko problem med kjølepasta, skaff deg ein ny kjølar. Lenke til kommentar
BoC_SantaCruz Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 det her må jo være total mangel på pasta og kontakt mellom kjøler og cpu.. for er boxed kjølern rett satt på og det er pasta skal denne kjøle en uklokket q6600 greit.. (35c ca ilde?) Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Jepp, han sa jo han renset kjøler og CPU overflate, så han fjernet vel likegodt stock pastaen da. Endret 13. mars 2008 av Kjetil_hp Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Selv uten kjølepasta høres dette helt vilt ut.. kjører selv med den kjølepastalignende greia som kommer med stock-vifta (har samme prosessor), og får ikke mer enn 55 grader ved full load. Må være dårlig kontakt mellom kjøler og CPU, evt. noe alvorlig galt med en sensor. Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Tror ikke det er sensoren som er problemet, PC-en slår seg jo av, må jo anta at det er pga overoppheting når den viser 108 grader. Enig i at dette hørtes helt villt ut selv uten pasta, men nå har jo ikke trådstarter svart på spørsmålet om viften faktisk går rundt enda, kanskje han har koblet denne til feil sted? Eventuellt slik at viften får for lite spenning og går bare så vidt rundt? Endret 13. mars 2008 av Kjetil_hp Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Tror ikke det er sensoren som er problemet, PC-en slår seg jo av, må jo anta at det er pga overoppheting når den viser 108 grader. Enig i at dette hørtes helt villt ut selv uten pasta, men nå har jo ikke trådstarter svart på spørsmålet om viften faktisk går rundt enda, kanskje han har koblet denne til feil sted? Eventuellt slik at viften får for lite spenning og går bare så vidt rundt? Noko sånt ja. Det kunne også vore innstilling som gjer at hovudkortet setter viftehastigheita ned. Men sidan dette er intel-plattform, og ikkje AMD så er ikkje dette tilfellet viss Intel har komme med noko sånt også. Lenke til kommentar
nadezico Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Kan ærlig innrømme at jeg renset av den medfølgende kjølepastaen på stock kjøleren. Erstattet dette med Artic Silver 3 kjølepasta EDIT: Det var nok Artic Silver for første montering. Hadde delt seg jevnt og fint utover da jeg sjekket etter at jeg tok av kjøler. tom for kjølepasta og tok en annen medfølgende kjølepasta til en Thermalright kjøler (fra gammel maskin). Merket at CPU-kjøler var løs da jeg tok denne av og trodde dette var problemet. Men fikk denne på skikkelig og regnet med at problemet ble løst. Men likevel var jeg inne på BIOS og bare så temperaturen stige til over 90 grader før jeg manuelt skrudde av maskinen. Jeg flashed BIOS slik: Skrudde av maskinen, koblet av batteriet som er på HKet, switched jumper (i følge bruker manualen), lot det gå 20 sek før jeg switched jumper tilbake. På med batteriet og på med maskinen. Problem ikke løst. Jeg har kabinett av sorten Antec Performance One P182 som fikk veldig bra karakter på kabinett test her hos HW.no. Kan det være produksjonsfeil på CPU eller HK? EDIT: Alle vifter går og sviver pent. Men hvor fort viften på CPU-kjøler går rundt vet jeg ikke hvordan jeg sjekker. Men så rimelig greit ut. Endret 13. mars 2008 av nadezico Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Øhi.. du har ikke FLASHET bios, du har resatt den! Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Til meg virker det som noe feil montering av kjøler. Noe som sitter løst eller noe. Kan du ta et bilde av kjøler montert på? Du kan foresten se hvor fort viftene går på CPU kjøler i BIOS. Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Ok, du har kjølepasta på, og viften går rundt. At den skal kunne nå 108 grader virker litt uforståelig, det er jo ikke under load engang.. Hvis det ikke er Fahrenheit du måler da. 108 grader Fahrenheit er 42 grader Celcius. Det er en temperatur som virker ganske logisk hvis du har litt dårlig kjølepasta og stock kjøler. Endret 14. mars 2008 av Kjetil_hp Lenke til kommentar
BoC_SantaCruz Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Enten er det som posten over eller så må det være feil en en komponent. for det systemet ditt bør være mellom 25 til 50 max.. alt etter rommet ditt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå