Gå til innhold

Løftet en mann med bare en finger,, Bibelsk?


Anbefalte innlegg

he he en litt kryptisk emne tittel ! Men jeg fant ikke på noe bedre i farten..

skal prøve å forklare..

For noen år tilbake fortalte min søster meg noe som jeg syns var ganske utrolig, men som jeg har prøvet ut mange ganger selv.. og som faktisk fungerer.

 

Vell vi plaserte en mann på en stol (vekt ca 100 kg), vi sto 4 personer rundt denne stolen.. en på hvert "hjørne".. så prøver vi å løfte denne personen med en finger. dvs en finger under hvert "kne" og en finger under hver arm.. og det går som regel ikke, det er i såfall svært tungt..

 

Men så går vi rundet denne personen 7 ganger. og så løfter vi igjen, og det er lett som bare det.. Høres helt sprøtt ut ikke sant? men det fungerer hver gang.. Vi gjorde det senest i dag på jobben, til alles store forskrekkelse.. (forbløffelse)..

Tro meg det fungerer !!!

 

Men så i senere tid så har jeg hørt en historie i fra bibelen, om at noe lignende ble gjort rundt Jerricos murer, hvor det ble gått 7 runder rundt disse murene i 7 dager for så på den syvende dagen, så falt murene ned (arrester meg om jeg har hørt feil)..

 

Så spørsmålet er, er det noen som vet noe mer om denne "effekten"? eller som har prøvet dette selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo veldig enkelt å forklare, har gjort dette selv og det går aldeles fint om en på forhånd ber den som skal løftes om å stramme musklene så han beholder "stolformen", samt at de som er med fokuserer en smule.

Dette er nemlig det som skjer andre gangen, helt ubevisst siden en eller to fikk all vekten første gangen siden personen da var mer slapp i fisken.

Så går man rundt eller noe annet og voila. "Magi" :p

 

Det å løfte 25 kg med en finger er heller ikke så uvanlig vekten da i slike tilfeller som regel havner ca midt på første ledd. Det å ta armhevinger på to stive fingre, eller en om en trener litt, er heller ingen sak. Det handler om teknikk.

 

Det å gå 7 ganger rundt, si et rim eller annet gjøres for å synkronisere de som skal løfte, noe som igjen fører til at alt går så mye lettere.

 

Det er et morsomt partytriks, men det finnes like mye magi i dette som det Penn & Teller foretar seg ;)

Lenke til kommentar
Dette høres morsomt ut^^ Men å løfte 25kg på en finger er likevel mye da O.o

 

Nei, det er ikke mye om en tenker litt logisk ;)

Fingern vil her kjøres så langt innunder kne/armhule som mulig, ingen stikker bare tuppen innunder.

Dermed vil belasningen konsentreres nesten helt inne ved roten av fingeren, fra innerst til ca midt på første ledd.

Lenke til kommentar
Men så i senere tid så har jeg hørt en historie i fra bibelen, om at noe lignende ble gjort rundt Jerricos murer, hvor det ble gått 7 runder rundt disse murene i 7 dager for så på den syvende dagen, så falt murene ned (arrester meg om jeg har hørt feil)..

 

Du har hørt riktig, men der byen Jeriko lå. Var ett veldig seismiskt aktivt område. Og veldig utsatt for jordskjelv. Ikke lett å forklare jordskjelv på den tiden.

Lenke til kommentar
Men så i senere tid så har jeg hørt en historie i fra bibelen, om at noe lignende ble gjort rundt Jerricos murer...

Fristet til å komme med en syrlig kommentar her, men dette er helt ordinært og allerede forklart i denne tråden.

 

Nå er det en del som ser tegnene og venter på dommedagen, rettferdighet er bare en standard som en måler ut i fra, samme som en linjal.

Lenke til kommentar

jada jada, regnet med at denne ble litt missforstått, når jeg nevnte Jericos murer..

men nå har jeg nettopp kommet fra nattskift, og vi har løftet folk i natt også :) he he kjeder oss på jobb he he..

Vi hadde en svært skeptisk formann på jobb i natt.. som sa at dette er bare noe sprøyt.. men sa seg villig til å prøve.. (han er bodybuilder, så relativt kraftig fyr.)

Vi prøvde først å løfte ham uten å gå 7 ganger rundt, men uansett å vi prøvde (jada vi prøvde å stikke fingren godt "inn" til "roten", men ikke tale om, vi fikk ikke løftet ham.. men så trasket vi 7 ganger rundt, og så løftet vi ham uten problemer.. han var fremdeles SVÆRT skeptisk.. så han ville være med å løfte.. og han er meget sterk! så derfor fant vi en som var litt tung :) og vi kjørte samme "prossedyre".. Han gikk derfra etterpå og bare gjenntok seg selv.. det må finnes en forklaring.. det må finnes en forklaring..

måtte le litt.. og det gjorde de andre også :) for det er jo helt sprøtt..

Jeg er også ute etter en forklaring, men foreløpig så er det ingen av dere som har kommet med en logisk forklaring !!

"Dermed vil belasningen konsentreres nesten helt inne ved roten av fingeren, fra innerst til ca midt på første ledd." holder ikke mål, for vi prøvde dette i dag! vi førte fingrene godt under armhulene før og etter..

Og til deg strayder, så er jeg nok mer vitenskapelig.. og trekker skjeldent kjappe konklusjoner!! jeg søker etter svar.. men jeg tror selvfølgelig også at det er "mye mellom himmel og jord".. det jeg mener er at det er så mye fra "gammelt av" som er glemt..

Det som vi driver å leker oss med på nattskifta nå :) må jo komme fra et sted? hvem fant på dette (tullet) og hvorfor? Jeg hørte dette som sagt av min søster for over 20 år siden..

Og da jeg nevnte dette for noen på jobben for noen dager siden, så ble jeg nærmest ledd av :) så dukket det opp en annen på jobben som også hadde gjort dette før når han var yngre.. og dermed så var det hele i gang.. alle skulle prøve og alle som har prøvet det er like forbauset.. og det er i grunn jeg også selv om jeg har gjort det minst 30 ganger.

Så det jeg er ute etter er ikke hånlige kommentarer fra folk som ikke har prøvet dette, men folk som er nysgjerrige og har kunnskap.. som kanskje har en logisk forklaring..

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Men så i senere tid så har jeg hørt en historie i fra bibelen, om at noe lignende ble gjort rundt Jerricos murer...

Fristet til å komme med en syrlig kommentar her, men dette er helt ordinært og allerede forklart i denne tråden.

 

Nå er det en del som ser tegnene og venter på dommedagen, rettferdighet er bare en standard som en måler ut i fra, samme som en linjal.

 

og en egen kommentar til deg :) da Ba'al-Sebul sier alt om deg :)

Ba'al-Sebul er vell i grunn det samme som Beelzebub, i alle fall i følge Wikipedia.. og da betyr jo Beelzebub Djevelen, demon, eller satan. så du fikk vell frysninger så fort du leste ordet bibelen? Personlig driter jeg i hva du mener om bibelen, men les spørsmålet mitt en gang til.. og prøv å lukk øynene når du ser ordet biblen, så kanskje du skjønner spørsmålet.. men når jeg tenker etter, så er jeg i grunn ikke så interessert i dine meninger :)

Men ha en riktig god helg.. og for å provosere deg litt (det fortjener du).. må jesus være med deg he he..

Lenke til kommentar

Det jeg belyser i det du sitererer er det fysilogiske når det gjelder å løfte noe tungt med fingern.

Måtenen kan løfte på uten at noe knekker.

 

Jeg kommenterte også at det å gå rundt 7 ganger, si et rim, synge en sang, fekte med armene i takt eller annet kkun er et psykologisk triks for å fokusere og synkrinisere de som skal utføre løftet. Det finnes ingenting mystisk ved dette, alt kan forklares via enkel fysikk og psykologi ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Her er en video fra YouTube hvor samme triks blir utført, men istedenfor å gå sju ganger rundt personen, puster de tungt inn ti ganger:

 

Kanskje murens fall ble foresaket av noen som pustet inn tungt for mange ganger? En annen video, men her holder de hendene sine over hodet til personen før de løftet ham:

 

Som Jalla nevnte, så er det samme hvilket rituale man utfører, så lenge man utfører ett. Selvsuggesjon, kalles det. Deltakerne lurer seg selv til å tro at de ikke klarer det uten et rituale, noe de trolig ikke klarer, da ritualet virker som en slags boost. Intet mystisk med dette i det hele tatt.

 

Om trikset på Wikipedia: Light as a Feather.

Lenke til kommentar

okasin: Ba'al-Sebul betyr den opphøyde prins, men dette ble forvridd til herre av lorten -> Beelzebub. Denne demonen er ikke djevelen, Satan har en annen rolle (motstander). Som Jalla sier så er dette helt ordinært, men skjønner du blir provosert av sånne som meg (gnostiker).

 

Innen kampsport har vi Ki..

 

Live long and prosper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...