Gå til innhold

Mer frihet = mer velferd?

Anbefalte innlegg

99% av befolkningen kan ikke skille mellom forskjellige balsamicoeddiker, hvorfor da gi de 8 - 12 alternativer å velge i? La nå heller disse stå i en spesialbutikk hvor de som vet forskjell på disse kan handle.

Og hvem skal bestemme hvilke eddiker som skal stå hvor? Skal man f.eks flytte 8 av eddikene til spesialbutikken, og la 4 stå igjen. Da er det ikke sikkert at noen av de 4 passer ditt bruk, og da har faktisk mistet sjansen til å bli lykkelig ved kjøp av eddik :p

Hvorfor tror jeg ble mer lykkelig av mitt kjøp av hvitvinseddikk sammenlignet med ikke balsamicoen? Er det pga. mine store kunnskaper og viten om hvitvinseddik sammenlignet med balsamicoen, eller er det pga. at det var et mindre utvalg av hvitvinseddik? Det er selvfølgelig sistnevnte.

Jeg har heller ikke noe problem med å la noen som vet hva de driver med bestemme hvilke valgmuligheter jeg burde ha.

Et annet eksempel jeg har er TVen. Jeg ser bare på TVen når jeg bare har litt tid til overs. Før hadde jeg 22 kanaler, noe som betydde at etter 2 til 3 gjennomzappinger fant jeg noe å se på. Jeg fikk nylig oppgradert tilbudet til ca. 150 kanaler. Nå sitter jeg stort sett bare å zapper, dette siden forventningene mine om at det må være noe bra er så mye høyere. Det er jo tross alt 150 kanaler, det må jo være noe bra å se på. Da det var 22 kanaler sa jeg meg fornøyd med om det var noe ok å se på.

Jeg syns de burde stå der de står, men man burde finne en bedre måte å takle de forskjellige mulighetene. F.eks ved å lage et dataprogram hvor du plotter inn hva du skal bruke eddiken til, også foreslår programmet en eddik som passer ditt bruk.

Hvorfor det? Dataprogrammet vil mest sannsynlig anbefalle tre eller fire typer balsamico. Siden så og si ingen kan noe om balsamico vil alle kjøpe disse tre eller fire typene, ettersom de stoler på ekspertene (som laget progammets) anbefallinger. Da sier seg selv da at det mest kostnadseffektiver er da å bare la de tre eller fire sortene så i butikken, og printe ut en liten lapp som beskriver hva de passer best til.

Jeg klarer ikke å se for meg et samfunn hvor visse personer skal velge bort mange av mulighetene våre. Det blir for meg helt feil, og minner om tyveri av frihet :p

Det er ikke tyveri av frihet når en selv velger det bort. Og blir man mer lykkelig av færre valgmuligheter, så velger man det. Lykke er da mye viktigere enn matriell velstand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at dette begynner å gå i sirkel.... :thumbdown:

Dere fortsetter å finne eksempler på at færre valgmuligheter fører til at man blir mer tilfreds med sitt valg. Dette er jeg enig i. Vi ser da videre på problemet; hvorfor er det slik? Jo, fordi forventningene går opp ved flere valgmuligheter, og da blir man mindre fornøyd med sitt endelige valg.

Dere mener løsningen på dette er å senke antall valgmuligheter så folk mest sannsynlig blir lykkelig på kort sikt, jeg mener man burde finne andre løsninger, så man kan beholde dagens valgmuligheter, og mest sannsynlig bli lykkelig på lang sikt.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...