Gå til innhold

350D fortung, hjelpe med batterigrep?

Anbefalte innlegg

Hei!

Enkelt spørsmål, kjøpte meg Sigma 18-50mm f/2.8 og dermed ble mitt 350D veldig fortungt. Veldig ubehagelig, synes jeg. Vil batterigrepet gjøre dette noe bedre, eller vil kameraet bli like fortungt med dette på?

En ting til; finnes det noen billigere batterigrep enn det orginale fra Canon?

Vennlig hilsen

Truls

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil hjelpe ganske mye.Har selv brukt 400D med 75-300 Is,var kjempeforsjell synes jeg.

Det finnes mange typer uorginale handgrep på eBay.

Men vær klar over at endel av dem ikke har alle brukerfunksjoner som orginalen har.

Noe jeg synes er en nødvendighet.

Her har du ett grep inkludert 2 batterier fra en seriøs eBay seller.

Ser ut som det har alle funksjoner.

Ca 400.- + eventuelt mva.

http://cgi.ebay.com/Grip-for-Canon-350D-40...1QQcmdZViewItem

Lenke til kommentar

Ja, dette vil hjelpe. Gir deg også et veldig mye bedre grep, enten du holder kameraet vanlig (grepet blir lengre) eller på høykant.

Har selv brukt batterigrep en del, mens jeg hadde 350D med 18-50mm f2.8. Dessverre kjøpte jeg meg ett hakk for liten fotobag og batterigrepet måtte av :(

Finnes uoriginale, men skal visst være varierende kvalitet både på knapper, deksler og grep på disse.

Om du er interessert så kan du kjøpe mitt batterigrep. Er som nytt, helt topp. Passer ikke på mitt nye 30D-kamera. Send meg en PM isåfall.

Lenke til kommentar
Hei!

Enkelt spørsmål, kjøpte meg Sigma 18-50mm f/2.8 og dermed ble mitt 350D veldig fortungt. Veldig ubehagelig, synes jeg. Vil batterigrepet gjøre dette noe bedre, eller vil kameraet bli like fortungt med dette på?

En ting til; finnes det noen billigere batterigrep enn det orginale fra Canon?

Vennlig hilsen

Truls

Du har allerede fått gode svar her, men måtte kommentere dette likevel. Jeg har stusset over at det ikke er flere som har reagert på hvordan kameraet blir med disse større og tyngre objektivene som sigma 18-50 f2.8, tamron 17-50 f2.8 og canon 17-85 IS m.fl.

Jeg måtte kjøpe meg batterigrep av samme grunn som deg på en 400d, det blir altfor fortungt og trangt i grepet, ja uhåndterlig uten et batterigrep. Men ble lei av å måtte bruke batterigrep hele tiden, så jeg kjøpte meg større kamera (det ble et 40d, tilbudet på 30d kom dessverre etter jeg hadde handlet).

Hadde jeg hatt en 350d eller 400d i dag, etter at canon 18-55 IS kom på markedet - ville jeg trolig kjøpt det objektivet og latt være å oppgradere kamera. Mye penger spart, og kunne da hatt sigma 30mm f1.4 og canon 85mm f.1.8 ved siden av for under det jeg måtte ut med for det nye kamerahuset. (Dette siste bør for øvrig være noe å tenke på for alle de som mest sannsynlig ikke trenger semi-pro hus til fantasipriser og som fint vil kunne klare seg med intro-modellene).

Endret av Eyefitness
Lenke til kommentar
Du har allerede fått gode svar her, men måtte kommentere dette likevel. Jeg har stusset over at det ikke er flere som har reagert på hvordan kameraet blir med disse større og tyngre objektivene som sigma 18-50 f2.8, tamron 17-50 f2.8 og canon 17-85 IS m.fl.
Jeg er ikke negativ til å skape god balanse med kamerahuset, men det er veldig naturlig å holde kameraet litt annerledes med tunge objektiver. Du bærer kameraet i større grad i objektivet, og holder i grepet for å støtte opp, det motsatte av hva man gjør med lette objektiver...
Lenke til kommentar
Jeg er ikke negativ til å skape god balanse med kamerahuset, men det er veldig naturlig å holde kameraet litt annerledes med tunge objektiver. Du bærer kameraet i større grad i objektivet, og holder i grepet for å støtte opp, det motsatte av hva man gjør med lette objektiver...

Ja, når kamerahuset er lite, som EOS 350d, er det bare høyre hand det skal være på kamerahuset.

Venstre hand fatter om objektivet. Det gir bra grep til begge hender.

Lenke til kommentar

Ja, når kamerahuset er lite, som EOS 350d, er det bare høyre hand det skal være på kamerahuset.

Dette gjelder vel uansett for dSLR'er. Noen som holder to hender på et slikt kamera? Er jo ikke noe sted å sette venstrehånda bortsett fra på objektivet.

God balanse og ekstra vekt i kamerahuset vil allikevel hjelpe på stødigheten.

Lenke til kommentar

Kan anbefale det batterigrepet fra hk supplies, har akkurat dette grepet selv, bruker det sammen med 17-85 is og tokina 12-24, begge disse er ganske tunge.. Husk på ebay er det mange forskjellige grep, alle er vist ikke like bra

Per

Lenke til kommentar

Holdt seff venstre hånd under objektivet jeg også, men det blir ikke godt å holde i uansett for oss med store hender. Problemet er ikke bare vekt, selve grepet på høyre siden blir trangere med såpass tykt objektiv - så det er ikke bare å løfte kameraet i høyreklypa, du må nærmest bruke begge hender for å løfte det opp fra eksempelvis bordet for å være sikker på å ikke miste kameraet. Og med battergrep på, kan ikke kameraet stå rett opp det tipper fremover pga vekt foran. Og billige stativer, lett kamera og tungt objektiv er en ytterst irriterende sak. Blir fortungt, vibrerende og ustødig til de grader. Opplevde rene domino-effekten av problemer når jeg kjøpte tungt objektiv til 400d :p

Lenke til kommentar
Og billige stativer <snipp> er en ytterst irriterende sak. Blir fortungt, vibrerende og ustødig til de grader.
Sånn tror jeg vi sier ;-)

He he, ikke uenig i at billigstativer er dårlig uansett - men det jeg hadde funket helt greit på 350d/400d med originalobjektivet (den gamle 18-55 på under 200gr), og med 50mm f1.8 som heller ikke veier noe. Jeg hadde Velbon cx 660, har det fortsatt og bruker det til den ene blitzen (580ex) og har et enda skrøpeligere stativ cx300 til den andre blitzen (430 ex) og til det funker de faktisk:thumbup:

Beklager delvis off topic her, men tanken var god. Det kan faktisk bli dyrt å gå for disse tyngre objektivene pga det ganske sikkert medfører ytterligere kostnader i form av en oppgraderingsdans som blir vanskelig å stoppe (been there..done that etc...)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Dette gjelder vel uansett for dSLR'er. Noen som holder to hender på et slikt kamera? Er jo ikke noe sted å sette venstrehånda bortsett fra på objektivet.

God balanse og ekstra vekt i kamerahuset vil allikevel hjelpe på stødigheten.

Batterigrep er vel ikke det en ønsker å drasse på i fjellet?

Spesiell ikke fordi standard batteriet rekker til 14 dager fjelltur :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan anbefale det batterigrepet fra hk supplies, har akkurat dette grepet selv, bruker det sammen med 17-85 is og tokina 12-24, begge disse er ganske tunge.. Husk på ebay er det mange forskjellige grep, alle er vist ikke like bra

Per

Støtter opp om batterigrepet fra hk supplies; bra grep til grei pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...