Gå til innhold

Kunne en ateist blitt statsminister i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig er det lettere nå, enn noen sinne, å melde seg ut av statskirken. Før trengte en dåpsattest og masse rart, nå er det bare å sende et brev til nermeste kirke.

Merk dog at selv om du melder deg inn i statskirken, så taper statskirken teknisk sett ikke noe på det, med mindre du melder deg inn i noe annet, f.eks. human-etisk forbund.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det lettere nå, enn noen sinne, å melde seg ut av statskirken. Før trengte en dåpsattest og masse rart, nå er det bare å sende et brev til nermeste kirke.

Merk dog at selv om du melder deg inn i statskirken, så taper statskirken teknisk sett ikke noe på det, med mindre du melder deg inn i noe annet, f.eks. human-etisk forbund.

De taper da ikke noe selv om du melder deg inn i HEF e.l.

Lenke til kommentar
Er det ikke snakk om noen kroner som forsvinner? Trodde det var slik at kirkesamfunn får betalt etter medlemstall, og derfor vil en utmelding (og evt innmelding i noe annet) føre til at kirken man meldte seg ut av får mindre penger?

Statskirken får overføringer over statsbudsjettet, så der er det ikke noen direkte relasjoner mellom medlemstallet og budsjettet (men selvsagt vil den få mindre overføringer om tallet på medlemmer synker betraktelig). Men det er riktig at andre tros- og livsynssamfunn får støtte per medlem.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

er det mulig aa skrive seg ut av statskirken?

Ja.

Og jeg er ikke døpt og ei heller kirkelig konfirmert, men jeg var medlem av statskirken i over 25 år. Snikene hadde skrevet meg inn uansett. Heldigvis sendte jeg dem en epost ut av nysgjerrighet, og fant ut at jeg var oppført.

Forøvrig håper jeg endelig ikke at vi får en forkynnende ateist til statsminister på en god stund. Vitenskapen har ikke kommet langt nok til å kunne avvise enhver form for tvil eller tilleggs-teorier til våre nåværende modeller og teorier. Om ikke en unified theory of everything, så bør vi iallefall klare å forklare hvorfor vi ikke har en unified theory of everything og ikke kan få den. Inntil da synes jeg vi skal beholde ateisme/agnostisisme/teisme som en privatsak som vi diskuterer som privatmennesker og/eller intellektuelle. Og å diskutere konkrete påstander er såklart lov. Men å si at "det ikke kan finnes noen Gud"? Det ser jeg ikke at vi har nok holdepunkter til å kunne påstå ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...