Gå til innhold

Kunne en ateist blitt statsminister i Norge?

Anbefalte innlegg

Norge er som kjent et av verdens aller minst relegiøse land, men jeg lurer på om dersom statsminister kandidaten til f.eks AP hadde gått åpent ut å sagt h*n var ateist og feid unna relegion som humbug og ovetro om h*n hadde hatt sjanse til å bli valgt som statsminister. Det første som slo meg var ja, men så kom jeg til å tenke på at vi fortsatt har statskirke og det er en del religiøse rundt omkring i landet. For alt jeg vet kan vi godt ha vært ledet av en ateist allerede, men jeg har aldri hørt en norsk politiker som sier at gud ikke eksisterer. På en annen side har ikke dette vært et aktuelt tema for politikere og kanskje det er best at vi holder relegionen unna politiken, men igjen vi har jo statskirka så det hadde vært interessant å vite om politikere faktisk var relegiøse.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på spørsmålet ditt så vil jeg si :Ja,det er det som er så fint med Norge.

Jeg mener å ha hørt at Jens Stoltenberg ikke er medlem av statskirken, uten at jeg kan på dette tidspunkt vise noen kilder men han har aldri erklært seg ateist på noen måte. Skal se om jeg finner kilder på dette.

Lenke til kommentar

Politikere flest vet jo at man ikke bør blande religion og politikk. Vi velger dessuten ikke statsministere, det er vel strengt tatt partiene selv som velger statministerkandidat. Vi dumme sauer bare godtar valget og håper at løken som ender opp som statsminister klarer å gjøre jobben. Religiøs tro spiller trolig ingen rolle når et parti velger stasministerkandidat(bortsett fra KRF).

Ja til republikk med president!

Lenke til kommentar

Ja, ikke noe problem. Han ville nok ikke ordlagt seg på måten som enkelte ateister gjør. Vet ikke med Stoltenberg, men tviler på at han er så særdeles religiøs?

toeblast:

Republikk. Pfft. De velger den som er best egnet til å være statsminister. Heller ett mer maktfordelt apparat rundt en statsminister eller å la folket gi mye mer makt til en karismatisk president.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om han er ateist eller ikke men skal en tro Kristen Etterretningstjeneste så er han vist det:

At vår nåværende statsminister er ateist er ikke bare en skam, men et faktum.

Likevel trekker vi fra et poeng på betydningsraten fordi han tross alt ikke profilerer det veldig sterkt. Likevel har han signalisert at han ikke er medlem av Statskirken fordi han ikke har noen tro. Han nekter konsekvent å følge Jesus, og er dermed så godt som en fullgod ateist, og det kan ikke Jesus tolerere.

Vi har ingen grunn til å beskylde vår statsminister for avgudstro, men siden han scorer så høyt i ateistkategorien må vi dessverre se oss tvunget til å gi ham 3 automatiske avgudsratepoeng. Alle har jo dessuten et innebygget behov for å tro på noe, og siden dette noe i Stoltenbergs tilfelle ikke ser ut til å være den sanne tro på Jesus, bør vi trygt kunne anta at det er makt og penger eller noe annet satanisk som i det minste kan forveksles med avgudstro.

Derfor hele 5 poeng i avgudsrate for statsministeren. Og det er alvorlig, synes Jesus.

Vi har heller ingen grunn til å tro at Jens Stoltenberg ber til Jesus eller taler i tunger.

Dermed scorer han full pott i disse to viktige kategoriene.

Han sverger også til skremmende mange nære samtaler med representanter for PLO sammen med sin utenriksminister T.Jagland. Heller aldri snakker han direkte positivt om Israel, som jo alle vet er den uskyldige part i Midtøsten.

Dermed motarbeider Stoltenberg den levende Gud og allierer seg med Satan.

Dette medfører hele 66 av 78 mulige poeng i kategorien for satanisk PLO-lefling.

Hva kommunisme angår, må vi medgi at Jens Stoltenberg er moderat syndig. Men AP motarbeider Jesus hver dag i norsk politikk og kommunisme er og blir kommunisme.

Derfor er raten hans i denne kategori hele 8 av 13 mulige.

Vår statsminister er borgerlig gift, noe som gjør ekteskapet ugyldig i Guds øyne.

Dermed bedriver han hor og utukt, dog bare i mild grad. Ekteskapet er tilsiktet å være et ordnet og renslig sådan, og Jesus har i sitt storsinn sett litt mellom fingrene i akkurat denne saken. Dermed blir det kun to (2) ratepoeng for dette i kategori for hor og utukt.

Et ekstra ratepoeng blir gitt fordi det foregår en masse hor og utukt på alle politiske landsmøter på venstresiden og ikke minst på Utøya hvor Stoltenberg ofte er.

Homofilirykter har statsministeren også opplevd i sin tid, men der ordnet Jesus opp slik at ryktene ble avkreftet. En liten takk til din Frelser kunne kanskje vært på sin plass i neste nyttårstale, herr statsminister?

Likevel viser statsministeren en skremmende likegyldighet overfor et problem som har ødelagt mye for oss kristne og ikke minst Jesus. Vi vet ikke alt om årsakene, men Jesus gir ham 2 ratepoeng for sikkerhets skyld. Som vanlig har nok Jesus sine grunner og vi kan intet annet gjøre enn å referere.

Heldigvis er ikke statsministeren noen utpreget rusmisbruker, men han er observert ved flere anledninger under diverse tilstelninger mens han har nytt alkohol.

det er jo en vederstyggelighet uansett og Jesus slår såpass hardt ned på dette at det vanker en rate på 3 av 13 i kategorien for rusmisbruk.

Raten for rasisme ligger på null i Stoltenbergs tilfelle, så han får ingen av de mulige 13 syndpoeng for dette.

KRET Norge holder døren på gløtt for Stoltenberg, da det tross alt finnes verre stilte syndere her i verden. Vår egne rate på en skala fra 0 til 3 blir derfor 2.

Jeg kan ikke noe annet en å le..herregud...at det er mulig :lol:

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav om at Statsministeren må være medlem av statskirken, men det er et krav at minst halvparten av Regjeringens medlemmer er det. Dette har AP og Stoltenberg gått inn for å endre (til en modell hvor det kun kreves at ministeren med ansvar for Kirken er medlem, samt at kun statskirkemedlemmene i Regjeringen behandler kirkesaker).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Jeg tror ikke religion spiller inn i Norge. I USA, derimot, har man lage tradisjoner for at de erkekonservative i sør og i Midtvesten stemmer på den mest kristne presidentkandidaten som er å oppdrive, som regel slike særinger som Huckabee.

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen krav for at man må være religiøs på en måte får å være statsminister.

Men la oss se litt på USA, jeg tror ikke at en president-kandidat i USA kan vinne et valg ved å si "Jeg tror ikke på gud, jeg er ateist". Dette er en grunn jeg er utrulig glad får jeg er født i skandinavia. Vi lever i et samfunn der 80% av befolkningen ikke tror på gud(noe jeg har hørt, ikke helt sikker) og da tror jeg faktisk at å være medlem i statskirken ikke er vikitg for folket.

En ting da, jeg tror ikke på gud, og mener religion i seg selv er bullshit. Men jeg er fortsatt medlem av statskirken. Hvorfår? Bryr meg ikkeno særlig. Er døpt og sånn ble det bare uten min vilje. Så jeg vill tro at fleste av Norges befolkning er medlem av statskirken selv om de ikke er religiøs. JEg ser mere at Statskirken er mer en tradisjon eller noe i den duren. Så det vill si at statskriken egentlig bare er bullshit i seg selv. Det er mere et register for å få kontroll på folketallet ellerno.

Anyways bare min mening. Er ikke no politisk egentlig.

Lenke til kommentar
Jeg hadde vært mer skeptisk til en statsleder som nekter andre sin tro, enn en som er religiøs selv. Du mener kansje agnostiker?

Hva innebærer fravær av tro at en vil nekte noen andre å tro? Jeg er mer skeptisk til en religiøs statsleder som åpenbart må mangle all form for logisk sans.

Men jeg syns dette var en interessant problemstilling. Jeg tror at en utpreget ateist ikke ville ha tapt noe på akkurat det i en valgkamp. Såvidt jeg har fått med meg stemmer (stereotypiske) kristne enten FrP eller KrF, og for førstnevnte parti tror jeg ikke det er selve religiøsiteten som ligger bak besluttningen.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Norge er som kjent et av Norges aller minst relegiøse land....

i forhold til?

- norge? :p

Hvem er Norges mest religøse land da?:p

Unødvendig, men kunne ikke dy meg.

Ser ikke noe problem at en statsminister er ateist. Man blandet sjeldent politikk og religion.. i norden hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...