Lars-Erik Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Siden jeg tidligere vet hva jordingsfeil på kabel-TV er (har fått både gnister og "karameller") så kjøpte jeg noen sånne galvaniske skiller (Hama 042997) selv om jeg vel egentlig ikke MÅ ha (siden min TV er dobbeltisolert), men det er så mye annet som går jording alle veier via kabel-TV (kabel-modem, telefon, PC, radio, dekoder, DVD opptager). Og både bekrivelsene i media og på pakken sier klart og tydelig at filteret "separerer jord på antenne og jord på mottakeren", og det stemmer. MEN ifølge mitt måleinstrument så er det også fullt brudd i senterleder (altså selve antennesignalet). Hvorfor det? På min TV kan man tydelig se at det analoge signalet blir dårligere også? Er det nødvendig å bryte senterleder for å separere jordingen egentlig? Get f.eks. sier jo hele tiden at dårlig signal kan skyldes brudd i kabelen (og jeg hadde også en gang i tiden trøbbel nettopp pga dette), men nå skal man altså betale 75,- kr for å LAGE brudd i senterleder (selv om det man egentlig trenger er å lage brudd i jordingen utenpå) Eller er det noe jeg har misforstått her? Må man ha brudd i begge? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Siden jeg tidligere vet hva jordingsfeil på kabel-TV er (har fått både gnister og "karameller") så kjøpte jeg noen sånne galvaniske skiller (Hama 042997) selv om jeg vel egentlig ikke MÅ ha (siden min TV er dobbeltisolert), men det er så mye annet som går jording alle veier via kabel-TV (kabel-modem, telefon, PC, radio, dekoder, DVD opptager). Og både bekrivelsene i media og på pakken sier klart og tydelig at filteret "separerer jord på antenne og jord på mottakeren", og det stemmer. MEN ifølge mitt måleinstrument så er det også fullt brudd i senterleder (altså selve antennesignalet). Hvorfor det? På min TV kan man tydelig se at det analoge signalet blir dårligere også? Er det nødvendig å bryte senterleder for å separere jordingen egentlig? Get f.eks. sier jo hele tiden at dårlig signal kan skyldes brudd i kabelen (og jeg hadde også en gang i tiden trøbbel nettopp pga dette), men nå skal man altså betale 75,- kr for å LAGE brudd i senterleder (selv om det man egentlig trenger er å lage brudd i jordingen utenpå) Eller er det noe jeg har misforstått her? Må man ha brudd i begge? Jeg kjenner ikke denne konkrete løsningen, men i og med de kaller det et galvanisk skille er det vel nettopp det - ingen elektrisk forbindelse mellom de forskjellige lederne. Så kan man jo spørre seg om det er nødvendig - det hadde kanskje holdt med galvanisk skille på jordlederen og ikke senterleder.. Før jeg lager for mye kluss: Jeg er ingen ekspert på antenneledninger og -signaler, så noen andre får komme med utfyllende svar Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg kjenner ikke denne konkrete løsningen, men i og med de kaller det et galvanisk skille er det vel nettopp det - ingen elektrisk forbindelse mellom de forskjellige lederne.Så kan man jo spørre seg om det er nødvendig - det hadde kanskje holdt med galvanisk skille på jordlederen og ikke senterleder.. Før jeg lager for mye kluss: Jeg er ingen ekspert på antenneledninger og -signaler, så noen andre får komme med utfyllende svar Det rare er at Hama kaller det "Mantelstromfilter", og det antyder jo at det er skjermen rundt (jord) som filtreres. Og det står også bakpå "The filter separates the earth on the receiver and the aerial". Ikke noe om senterlederen. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Hvorfor kaller du dette for ett galvanisk skille? Jeg trodde betegnelsen galvanisk skille gjaldt for ett produkt som består av 2 spoler, hvor strømmen generes på sekundærspolen gjennom ett fenomen som kalles induksjon. Ett galvanisk skille er en fysisk barriere. Uten å ha for god greie på det, så tipper jeg at ett antennesignal ikke ville kunne bli videreformidlet over dette galvaniske skillet. La oss si at spenningen f.eks. var 5 Volt for moroskyld, ja da vil en kun trenge noen små spoler. Men dersom du behøver å bruke 230 Volt, så må du til med ett digert beist. En transformator vil være ett fint eksempel på å vise til noe som fungerer som galvanisk skille i praksis. Dersom du spesifikt er ute etter ett galvanisk skille til ett eller flere 230 Volts apparat, så vil denne "trafoen" praktisk talt ikke være bygget for å forandre spenningen som dannes ved magnetisk overførsel mellom primær og sekundærspolene. Det vil si at du har å gjøre med en 230V/230V trafo som tåler den amperen du ønsker å trekke ut fra sekundærspolen. Jeg vil tippe at jo større behov for ampere du måtte trenge, jo større blir dette "beistet" også. Så jeg tror ikke det er kun spenningen som avgjør størrelsen på slike "dingser". Endret 27. mars 2008 av G Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Hvorfor kaller du dette for ett galvanisk skille? Det er DBE (eller hva de nå heter) og elektronikkbransjen som kaller det det. Og det stemmer jo. Det er et fysisk skille som hindrer strøm fra kabel-nettet og nå videre til TVen. Har en sånn for å skille jord i bilen fra jord på bilradio, og den kalles også "galvanisk skille". Det jeg ikke begriper er hvorfor de må bryte senterleder i antenne-kabel for å bryte evt jordingsfeil. Det skulle vel bare være nødvendig med "galvanisk skille" på jord (altså skjermen rundt), og ikke på senter-leder (ethvert brudd på senterleder i en antennekabel VIL føre til svakere signal, og har man en splitt i tillegg, ja da....) Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Jeg skal først som sist si at jeg ikke har peiling på dette inngående. Men jeg tenker som så at antennesignalet ikke klarer å passere gjennom induksjon. Du snakker om en dings jeg ikke har satt meg inn i. Dessuten er jeg ingen kløpper innen elektronikk. Men jeg tipper at det er en type filter du snakker om. Magefølelsen min sier det. Galvanisk skille ser jeg på som noe som likner en trafo i oppbyggning. Med Galvanisk skill vil jeg tippe at du får null signal fra den ene spolen til den andre (antennesignal altså). Med ett filter så virker det som om noe som kan redusere signalstyrken, nettopp slik du beskriver. Jeg tipper at ett filter har noe elektronikk som demper uønskede signaler. Skjermingen på coax'en vil jo uten noe filter normalt fungere som en slags jording som bringer støyen utenfra til jord, istedetfor at det skal smitte til signalkobberet. Jeg ser sånn i utgangspunktet ikke noe hensikt med å filtrere skjermingen, det er vel mer logisk at signalet skal filtreres for støy som har klart å komme seg helt inntil signalkobberet. Det er vel bedre om noen som har skikkelig greie på det svarer på det. Endret 27. mars 2008 av G Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg skal først som sist si at jeg ikke har peiling på dette inngående. Men jeg tenker som så at antennesignalet ikke klarer å passere gjennom induksjon. Du snakker om en dings jeg ikke har satt meg inn i. Antennesignalet KAN hoppe ganske langt. Du kan ha antennekabel med brudd og ikke merke det. Det ER brudd i denne dingsen (har målt både jord og senterleder med multimeter). Så da må det være en spole eller noe. Men det MÅ da dempe signalet noe. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Siden jeg tidligere vet hva jordingsfeil på kabel-TV er (har fått både gnister og "karameller") så kjøpte jeg noen sånne galvaniske skiller (Hama 042997) selv om jeg vel egentlig ikke MÅ ha (siden min TV er dobbeltisolert), men det er så mye annet som går jording alle veier via kabel-TV (kabel-modem, telefon, PC, radio, dekoder, DVD opptager). Og både bekrivelsene i media og på pakken sier klart og tydelig at filteret "separerer jord på antenne og jord på mottakeren", og det stemmer. MEN ifølge mitt måleinstrument så er det også fullt brudd i senterleder (altså selve antennesignalet). Hvorfor det? På min TV kan man tydelig se at det analoge signalet blir dårligere også? Er det nødvendig å bryte senterleder for å separere jordingen egentlig? Get f.eks. sier jo hele tiden at dårlig signal kan skyldes brudd i kabelen (og jeg hadde også en gang i tiden trøbbel nettopp pga dette), men nå skal man altså betale 75,- kr for å LAGE brudd i senterleder (selv om det man egentlig trenger er å lage brudd i jordingen utenpå) Eller er det noe jeg har misforstått her? Må man ha brudd i begge? Jeg har vært på kurs ang dette her i dag. Og det er slik at disse galvaniske skillene som er tilgjengelig i norge i dag dessverre gjør en del med signalkvaliteten. Dette er ikke optimalt, men post og teletilsynet har valgt å se igjennom fingrene med dette for øyeblikket da sikkerheten er viktigst. Det vil nok komme bedre skiller senere, som ikke reduserer signalkvaliteten slik. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg har et spørsmål! Har fått flat-tv på rommet og fikk kabel dit idag. Det er en ganske lang kabel som jeg har strukket fra nærmeste uttak (10m lang.). Har et galvanisk skille på kabeluttaket. Men dette skillet forhindrer all signal? Er dette riktig? Tar jeg den vekk finner jeg kanaler med en gang, mens den finner ingenting når dette skillet er koblet i. Har jeg muligens for svakt kabelsignal, slik at det blir helt borte med skillet? Eller har jeg fått et som er defekt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hvis du ikke har jordet stikkontakt så klarer du deg sikkert uten. "Flatskjermer med ujordet støpsel som står i en ujordet kontakt, trenger ikke galvanisk skille." http://www.teknofil.no/wip4/flatskjerm_-_b.../d.epl?id=32867 Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Sikkert et dumt spørsmål, men må man ha galvanisk skille når man har parabol og ikke bruker anntenne kabel? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Nei. Det er ikke bare unødvendig, parabolen ville heller ikke fungert da LNB ikke ville fått strøm. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Nei. Det er ikke bare unødvendig, parabolen ville heller ikke fungert da LNB ikke ville fått strøm. Takk, måtter bare forsikre meg Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hvis du ikke har jordet stikkontakt så klarer du deg sikkert uten."Flatskjermer med ujordet støpsel som står i en ujordet kontakt, trenger ikke galvanisk skille." http://www.teknofil.no/wip4/flatskjerm_-_b.../d.epl?id=32867 Takk for svar! Har ikke jordet stikkontakt på soverommet, så da dropper jeg den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå