Gå til innhold

Tips til investering i studioutstyr - Hva og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Ny investering på trappene, sist var det snakk om kameraer og blitzer, denne gangen er det snakk om noe jeg ikke har peiling på, studioutstyr.

Budsjett:

kr 12.800,- + mva

kr 16.000,- ink mva

Bruksområde:

Helfigurbilder av enkeltpersoner og grupper

Portrettbilder

Muligens et og annet produktbilde (dette er langt fra så viktig som personbilder)

Vi har følgende utstyr:

3 x Canon EOS 30D

1 x Canon EOS 40D

3 x Sigma EF-530 DG Super blitz

2 x Canon EX 580 blitz

1 x solid tripod

1 x stor, lys duk (aner ikke kvalitet)

Diverse objektiver. Blant annet:

Sigma 30mm f1.4

Canon 50mm f1.8

Canon 85mm f1.8

Canon 200mm f2.8

Canon 17-35mm

Canon 17-40mm

Sigma 18-50mm

Kan tenkes at utstyret bør kunne transporteres over kortere avstander (rundt om på høyskoleområdet) for å benyttes i ulike lokaler. Enkelte lokaler vil ha lav takhøyde, mens andre vil ha auditoriumtakhøyde (høy).

Overalt vil det være tilgang på elektrisitet.

Hva MÅ vi ha, hvor mye koster det og hvorfor må vi ha det?

Sett gjerne opp en pakkeløsning eller tips om ferdigpakker, dette kan jeg virkelig lite om (men vil gjerne lære)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du har ganske romslig budsjett, så jeg ville ihvertfall sett på Elinchrome eller Bowens.

Vet Lohelle her på forumet har en lignende tråd, han endte på Elinchrome.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=13579

er ett alternativ fra bowens, bruker det selv til daglig i studio, veldig fornøyd, og ingen tekniske svikt enda.

Her har du det lett portablelt i en god og solid bag som gjør det lett mulig å flytte rundt på utstyret. Du får med det du trenger av lysmodifiseringsutstyr, paraply, reflektor og softbox. Stativ er med.

Kvalitetsutstyr som kommer til å være lenge.

Må ha ett sett med radio sendere på siden også, though. Vetkje om det er sync utgang på 30D? Bruker selv bowens sine, men mange synes de blir litt dyre, og tyr til ebay osv. Whatever floats your boat.

For all del ikke kjøp noe ala kaffebrus settet oO

Se på bowens espirt gemini settene (finnes med 200 osv og), og elinchrome sine sett anbefaler jeg.

Lenke til kommentar

Om det er syncutgang på 30D aner jeg ikke, til tross for at jeg har samme kameraet selv. Prøvde å google, men fant heller ikke ut her.

Har et 40D også i tilfelle dette endrer saken noe.

Settet du linker til, samt dette settet fra Elinchrom:

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=3145426

ser ut til å inneholde nøyaktig de samme tingene, men om vi trenger noe mer utstyr kan det hende vi må velge en billigere priset pakke.

Har to spørsmål:

Hva gjør radiosenderne på siden?

Hva mer trenger vi i tillegg om vi velger et av disse to settene?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke se på den norske importørens site??

http://www.exposervice.no/index.php?page=S...renr=EL20649KIT

har dette anlegget selv + 2 ektra lamper (250Ws + 400 WSs)+ softbokser og store paraplyer +++.

Har hittil ikke hatt behov for kraftigere enn 400Ws (5" octabox - laveste styrke - på portrett, gir f8)

Eller dette

http://www.exposervice.no/index.php?page=S...;varenr=EL20802

Alternativene er KAFFEBRUS

http://www.kaffebrus.com/studioset-g43.html

Flere her på forumet har kjøpt derfra og er fornøyd.

Det finnes også mange tråder på Studio-belysning

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10546342

og på YouTube finnes det mye videosnutter om utstyr og lysoppsett

Lenke til kommentar

Vi har 2 stk Elincrome 400Ws og 2 stk. Bowens 500Ws i vårt studio. Begge merkene er av solid kvalitet, prismessig nokså like, hipp som happ hva du velger. Masse ekstrautsyr til begge..

Når det gjelder lysmåler, kan jeg anbefale Seconic 358. Koster ca 3.500,- i Norge, men kjøper du fra Hong Kong får du den til under halv pris

Lenke til kommentar
Må ha ett sett med radio sendere på siden også, though.

Når det gjelder lysmåler, kan jeg anbefale Seconic 358.

Så det er to ting vi trenger, som ikke følger med disse settene. Noe mer?

Er det for å få av ting på skatten eller noe sånt?

Vi er et underutvalg av en studentforening.

På bakgrunn av en søknad vi har sendt inn til styret av studentforeningen har vi fått 12.800kr + mva til innkjøp av studioutstyr.

Bruker vi mindre enn det tilmålte beløpet kan ikke dette omdisponeres til annet utstyr, dermed har vi ingen nytte av sparing.

Lenke til kommentar
Hva skal du med lysmåler? Skyter dere film? =)

Klarer du ikke kontrollere lyset til 2 studioblitzer på ett digitalkamera for rett eksponering uten lysmåler er det noe galt :p

Flott, da kan vi stryke det :)

Som sagt, jeg kan nær null om studiofotografering. Enlighten me!

Da trenger vi:

Ett sett studiokit

Radiosendere (1 sender + én mottaker til hver blitz?)

That's it?

Lenke til kommentar

Ok, flott.

Vi har en svær nesten hvit rull som sannsynligvis er ment som bakgrunn. Har ikke undersøkt denne noe nærmere, men duger nok.

Anbefalte radiosendere, som ikke sprenger budsjettet?

Evt kan vi kanskje bruke en lang kabel? Er dette sn lik kabel som følger med i settene?

Lenke til kommentar

Fotopia har et bra og rimelig sett med 3 lamper, 2 softbokser og radiotrigger:

http://www.fotopia.no/produkt.asp?p=18870&...2=598&c=340

En bekjent av meg har dette og det fungerer veldig bra. Vurderer det samme selv (for så å muligens senere supplere med en 500Ws ekstra så jeg kan kjøre 2x300Ws på bakgrunn og 2x500Ws på forgrunnen hvis jeg skal ha store utsnitt med kliss hvit bakgrunn).

Forøvrig anbefaler jeg varmt å ha en lysmåler - det gjør oppsettet så utrolig mye enklere når man har flere lys. Og man slipper å kløne rundt som en total amatør med masse testbilder mens modellene står og venter hvis man skal gjøre om lyssettingen underveis i shootet. Jeg bruker den også veldig mye ellers.

PS: Med unntak av større gruppebilder kan du ta veldig mye med et utstyret dere allerede har hvis du setter de små blitzene på stativer med paraply og trigger dem med kameraets innebygde blitz. Jeg har tatt hundrevis av 'studiobilder' som det nedenfor ved hjelp av 3x Sigma 500 super og en Nikon SB-800 blitz, men ting blir selvfølgelig enklere med 'ordentlige' blitzer

post-98301-1205414951_thumb.jpg

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det er jo et ganske ukjent merke da (såvidt jeg vet). Og designet er vel kanskje noe gammeldags med 'manuell' styrkeinnstilling med sånn vriknapp istedet for digital osv.

Kvaliteten vil jeg tro er helt grei - nok til at jeg selv kommer til å kjøpe dette etterhvert.

Lenke til kommentar

Tror nok det er visse kvalitetforskjeller ^^

Studio utstyr varer jo i mange mange mange år, og da er det like lurt å kjøpe ett sett som er ordentlig bra, som du slipper å bytte.

Ellers

"Og man slipper å kløne rundt som en total amatør med masse testbilder mens modellene står og venter hvis man skal gjøre om lyssettingen underveis i shootet."

Tror jeg klarer meg greit uten å se ut som verken en kløne eller amatør;)

Etter den første eksponeringa går det ca greit å ta det på en hunch. Worst case scenario er at jeg må bruke ett par eksponeringer, som jeg ikke engang trenger fortelle er for å fikse eksponeringa.

Lenke til kommentar
Worst case scenario er at jeg må bruke ett par eksponeringer, som jeg ikke engang trenger fortelle er for å fikse eksponeringa.

Sånn drev jeg også før. Men jeg synes fremdeles det er en utrolig forbedring med lysmåler tilgjengelig siden den treffer 100% - hver eneste gang. Tiden hvor jeg justerte eksponeringen +/- 1/3 til 2/3 hakk i RAW-behandlingen i ettertid for å kompensere for evt. feilsynsing fra min side er så godt som over for min del.

Men man klarer seg selvsagt helt fint uten - særlig hvis man kjører et par standardoppsett veldig ofte som man vet hvordan oppfører seg, da har det jo ikke noe særlig for seg å sjekke innstillinger hver gang. Lysmåler er vel en av de tingene som man blir litt avhengig av når man først er vant til å ha det tilgjengelig :)

Stiller man eksponeringen direkte på kameraet eller på blitzene?

På de fleste studioblitzer må du stille styrken individuelt på hver blitz.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...