Gå til innhold

Aluminium og jernoksid i pulverform. Mulig å få tak i?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg skal prøve å lage termitt, og ja, jeg skal være forsiktig :)

Uansett, er det mulig å få kjøpt jernoksid og aluminium i pulverform, samt magnesiumbånd i Norge uten noen form for tillatelse? (magnesiumbånd som tenning) og hva vil det koste?

Forresten, jeg har søkt og fant flere tråder som snakket om det, men ingen som forklarte hvor jeg kunne skaffe ingrediensene.

EDIT: Fikset noen feil i emnetittel

Endret av _Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok du skal slite med å få kjøpt pulverisert aluminium over disk (eller nett) i Norge, så fremt du ikke er lærer i videregående skole eller høyere instanser. Svenskakemi.nu er jo den klassiske nettsiden for kjemikaliehandel, men jeg aner ikke hvordan bestemmelsene er for å få fraktet disse varene til Norge, om det i det hele tatt er lov (jeg har aldri kjøpt kjemikalier på denne måten selv).

[Edit: Jo, det skal nok gå bra å bestille. Står jo til og med på førstesiden at de sender til privatpersoner i Norge. :p]

De oppgir på siden at man må bestille for minst SEK 1500,- for at de skal sende til utlandet, så du kan like gjerne kline til og bestille 3 kg aluminiumpulver til SEK 972,- og 2,5 kg jern(III)oksid til SEK 398,-. Jeg ser imidlertid ikke at de selger Mg-bånd, så du kan jo se om du finner noe annet som egner seg i stedet. Moms er forresten ikke inkludert i disse prisene, står det ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Du kan lage jernoksid selv. Her er en copypaste fra Nff:

Du trenger:

Stål-ull (Fe)

Saltsyre (HCl), 30% (fungerer bra med 10% også)

Plumbo eller Kaustisk soda. (NaOH)

Her er 260 ml 30% HCl (funker fint med 10%) og 22 g stål-ull

Oppløs> 20g av stål-ullet i 260 ml 30% HCl. Hvis alt stål-ulles løses opp kan du tilføre mere stål-ull så du får "brukt opp" saltsyren (HCl)

Nb! Prosedyren må gjøres ute da en HCl utvikler farlige og iriterende gasser ut ikke vil ha i deg eller inne i huset ditt.

Jern oppløser : Fe + 2HCl = => Fecl2 + H2

Kjøl væske til romtemperatur og filter.

Tilføy nå Naoh løsningen (> 47 g Naoh oppløst i 100 ml vann) til til væsken. Jern hydroxides skapes og blir til en hvit masse. Rører det for 10 minutter, det er fargeforandringer, fra hvit til mørkegrønn.

Fecl2 + 2naoh = => Fe(oh)2 + 2nacl

Hell nå det grønne stoffet i en beholder med 3-5 l vann, røre, gjenta dette 2 ganger med enda en 3-5 l vann. Denne prosedyre fjerner rester av Naoh, som lager det mulig filtrere uten problemer. Filter, og vask det på filteret med vann, tørk. Det forandrer farge langs tørker til brun fordi Fe(oh)2 omdannes med kontakt med luft.

4Fe(oh)2 + O2 = => 4feo(oh) + 2H2O

Ta pulveret som nå nesten har tørket ferdig og ligner en «kake», varm det opp i en ovn på 250-300oC i 1-2 timer. Langsom oppvarming, reaksjon over drar til fullføring og det brune stoffet omdannes til rød-brun Fe2o3, som er rust.

2Feo(oh) = => Fe2o3 + H2O

Faktisk, innhold av endelig produkt varierer en bit, være avhengig av temperatur i løpet av tørking. Men det gjør ikke så mye om du skal bruke det i thermite. Faktisk, for thermite, for thermite er det egentlig nok å ha det i ovnen for 1-2 timer på 100oC. Dette er nok til å fjerne allt vann og forvandler mest Fe(oh)2 til rust.

Dette eksperimentet ga meg 34 g rust.

Lenke til kommentar

altså, kompis, ebay. i rest my case. en milliadr ganger lettere enn å lage selv. for å lage selv trenger man forsåvidt bare noen batterier, ledninger, spikere og saltvann. men ebay er bedre.

ellers kan jeg hinte til et annet forum med litt proffere folk. *host*freakforum*host*

http://cgi.ebay.com/5-lb-Red-Iron-Oxide-Fe...=item3ef4c494a7

http://cgi.ebay.com/1-lb-Aluminum-Powder-3...=item56335ed4a2

de burde duge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...