Reeve Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Ja, jeg skal prøve å lage termitt, og ja, jeg skal være forsiktig Uansett, er det mulig å få kjøpt jernoksid og aluminium i pulverform, samt magnesiumbånd i Norge uten noen form for tillatelse? (magnesiumbånd som tenning) og hva vil det koste? Forresten, jeg har søkt og fant flere tråder som snakket om det, men ingen som forklarte hvor jeg kunne skaffe ingrediensene. EDIT: Fikset noen feil i emnetittel Endret 13. mars 2008 av _Zeke 1 Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jernoksid bør være enkelt siden det er rust. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Du trenger dessuten pulverisert aluminium, ikke aluminiumoksid. Jernoksidet skal oksidere aluminiumet, og selv reduseres til elementært jern. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Ja, en liten glipp der Uansett, noen steder se selger ingredisensene? 1 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jeg tror nok du skal slite med å få kjøpt pulverisert aluminium over disk (eller nett) i Norge, så fremt du ikke er lærer i videregående skole eller høyere instanser. Svenskakemi.nu er jo den klassiske nettsiden for kjemikaliehandel, men jeg aner ikke hvordan bestemmelsene er for å få fraktet disse varene til Norge, om det i det hele tatt er lov (jeg har aldri kjøpt kjemikalier på denne måten selv). [Edit: Jo, det skal nok gå bra å bestille. Står jo til og med på førstesiden at de sender til privatpersoner i Norge. ] De oppgir på siden at man må bestille for minst SEK 1500,- for at de skal sende til utlandet, så du kan like gjerne kline til og bestille 3 kg aluminiumpulver til SEK 972,- og 2,5 kg jern(III)oksid til SEK 398,-. Jeg ser imidlertid ikke at de selger Mg-bånd, så du kan jo se om du finner noe annet som egner seg i stedet. Moms er forresten ikke inkludert i disse prisene, står det ... Endret 12. mars 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Takker. Men moms skal vel ikke inkluderes heller, hvertfall ikke før det når Norge, altså tollvesenet. EDIT: Men ingen lignende norske butikker? Endret 13. mars 2008 av _Zeke 1 Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Jernoksid får du hos Hana & Holmens potterier ihvertfall Tror ikke det blir så veldig bra med random rust du finner rundtomkring Lenke til kommentar
noines Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hvis du bor i nærheten av oslo eller tromsø sjekk denne: http://webshop.kem.no/SearchResult.aspx?q=kw:jern+oksid De selger også på postoppkrav. De selger kun aluminiumhydroxid, men jeg lurer på om Denne har noe for seg, noen som vet? Den var i allefall svært dyr. Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 www.keten.org.pl eller http://www.czort.cba.pl/cennikeng.htm , begge fra polen, mange pyroteknikk folk i Norge handler derfra. Anbefales Oppskrift: Lage rust (Jernoksid) Aluminiumspulver og hvordan man kan lage det Lenke til kommentar
pululf Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Du kan lage jernoksid selv. Her er en copypaste fra Nff: Du trenger: Stål-ull (Fe) Saltsyre (HCl), 30% (fungerer bra med 10% også) Plumbo eller Kaustisk soda. (NaOH) Her er 260 ml 30% HCl (funker fint med 10%) og 22 g stål-ull Oppløs> 20g av stål-ullet i 260 ml 30% HCl. Hvis alt stål-ulles løses opp kan du tilføre mere stål-ull så du får "brukt opp" saltsyren (HCl) Nb! Prosedyren må gjøres ute da en HCl utvikler farlige og iriterende gasser ut ikke vil ha i deg eller inne i huset ditt. Jern oppløser : Fe + 2HCl = => Fecl2 + H2 Kjøl væske til romtemperatur og filter. Tilføy nå Naoh løsningen (> 47 g Naoh oppløst i 100 ml vann) til til væsken. Jern hydroxides skapes og blir til en hvit masse. Rører det for 10 minutter, det er fargeforandringer, fra hvit til mørkegrønn. Fecl2 + 2naoh = => Fe(oh)2 + 2nacl Hell nå det grønne stoffet i en beholder med 3-5 l vann, røre, gjenta dette 2 ganger med enda en 3-5 l vann. Denne prosedyre fjerner rester av Naoh, som lager det mulig filtrere uten problemer. Filter, og vask det på filteret med vann, tørk. Det forandrer farge langs tørker til brun fordi Fe(oh)2 omdannes med kontakt med luft. 4Fe(oh)2 + O2 = => 4feo(oh) + 2H2O Ta pulveret som nå nesten har tørket ferdig og ligner en «kake», varm det opp i en ovn på 250-300oC i 1-2 timer. Langsom oppvarming, reaksjon over drar til fullføring og det brune stoffet omdannes til rød-brun Fe2o3, som er rust. 2Feo(oh) = => Fe2o3 + H2O Faktisk, innhold av endelig produkt varierer en bit, være avhengig av temperatur i løpet av tørking. Men det gjør ikke så mye om du skal bruke det i thermite. Faktisk, for thermite, for thermite er det egentlig nok å ha det i ovnen for 1-2 timer på 100oC. Dette er nok til å fjerne allt vann og forvandler mest Fe(oh)2 til rust. Dette eksperimentet ga meg 34 g rust. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Du kan lage jernoksid selv. Her er en copypaste fra Nff:Du trenger: *snipp* Saltsyre (HCl), 30% (fungerer bra med 10% også) *snipp* Da er neste spørsmål hvor(dan) man får tak i saltsyre?. Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Alle malerbutikker og jernvarehandlere. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 altså, kompis, ebay. i rest my case. en milliadr ganger lettere enn å lage selv. for å lage selv trenger man forsåvidt bare noen batterier, ledninger, spikere og saltvann. men ebay er bedre. ellers kan jeg hinte til et annet forum med litt proffere folk. *host*freakforum*host* http://cgi.ebay.com/5-lb-Red-Iron-Oxide-Fe...=item3ef4c494a7 http://cgi.ebay.com/1-lb-Aluminum-Powder-3...=item56335ed4a2 de burde duge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå