Gå til innhold

Spørsmål om AGP 8X skjermkort og ekstra ram

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt AGP 8X skjermkort da det gamle er defekt. Maskinen brukes kun til lett-drevne spill, surfing og Office. Skal derfor kjøpe et enkelt og greit kort.

Det gamle er et 128MB ATI Radeon 9800 TX.

Lurer da på:

- kan jeg velge et hvilket som helst AGP 8X kort, eller er det noe annet å ta hensyn til?

Tenker da på klokkehastighet, type ram (antall MB og DDR eller DDR2 f.eks).

Går f.eks dette GeForce FX5500?

Hovedkortet er Intel 875P

RAM

Har 2 x 256MB brikker DDR RAM (333MHz) fra før. Har 2 slotter ledig, som jeg vil sette inn 2 x 1024MB i (går med maks 1GB non-ECC i hver slott i følge spec i håndboka). Noen som har et konkret tips (link) til RAM som passer?

Veldig takknemlig for tips, da jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GeForce kortet skal nok fungere helt greit. RAM er det ikke så mye stress med så vidt jeg vet, så lenge du vet at hovedkortet klarer all RAM'en du har tenkt å innstalere burde dette funke bra. Men du har ikke tenkt å investere i et bedre kort en 5500? Men spørs jo alt på hvilke spill du spiller....

Lenke til kommentar

burde egentlig ikke ha noe å si om det er intel - ati eller intel - nvidia.. (med tanke på at det er AGP)

selv om AMD eier ATI så funker forsatt ATI kort like bra med intel..

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar

Hvilke spill spiller du? Etter at Nvidia 6800 AGP kortet mitt konka i januar så gikk jeg ned til det gammle som er et kort i 5 serien, bare 128 mb ram på det, men kunne knapt kjøre noe som helst Warcraft3 begynte å hakke noe latterlig etter en 20 minutters spilling med allt på lavt. Så det må isåfall være meget gammle spill du spiller, for at dette skal gå greit.

2600 kortene vil jeg egentlig ikke anbefale, det er nok det kraftigste kortet du kan få for en billig penge, mange som retunerer disse kortene, så det er mulig å få et helt fungerende kort til halv pris(sjekk demovarer på komplett). Problemet er driverene! Stabiliteten er helt hinsides, og de aller fleste får problemer. Forvent at du må dille en masse med drivere, opdatere BIOS og GART drivere osv. Mitt 2600 kort kjører stabilt nå, etter 1 måned med dilling.

De aller fleste sier at de knapt nok merker forskjell i performance fra Nvidia 6/7 serien eller ATI 9800 kort når de oppgraderer til 2600. 1900/1600 kortene er nok meget bedre valg pga bedre drivere eller et bra Nvidia i 7 serien.

Lenke til kommentar
burde egentlig ikke ha noe å si om det er intel - ati eller intel - nvidia.. (med tanke på at det er AGP)

selv om AMD eier ATI så funker forsatt ATI kort like bra med intel..

Ja det er nok sånn, var litt usikker;) Men fungerer vel ikke med SLi på AMD chipset?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...