Gå til innhold

Visual Basic 2008 Lage et spill ? hvordan :)

Anbefalte innlegg

Hei ! Har lyst til og lage et spill :)

2-D selfølgelig, har sett på " Visual Basic Roundup " forumet og fant ut at mange har laget spill, spesiellt Jonas !

Her er et spill av han: TANKS

Tanks <- link

Du styrer med piltastene og skyter med Space

Hvordan kan jeg lage noe lingende ? Hadde vært gøy ;)

Hvor skal jeg starte, hva skal jeg ha i formen ? jeg har ikke noen ideer untatt at jeg må vel ha noen labels og timers ?

takker vis jeg får til dette da ? :D

EDIT: nettleseren jeg holder på med vis noen har sett tråden kommer straks ut...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, jeg husker at jeg lagde det spillet en sommerferie for tre eller fire år siden. Morsomt å se at noen finner frem slikt igjen! :D

JUPP :)

men husker du hvordan ? det lurer jeg på, har du kilde kode eller noe ?

bruker visual basic 2008 ;)

Lenke til kommentar
Tja, du kan vel starte her?

Face it, ingen gidder å lære heile VB.net kun for å lage et spill, gi han heller noe han can begynne med, som directx.

Uh, man må nok kunne i hvertfall ett språk, i tillegg til DirectX, for å lage spill. (Evt. gdi/opengl)

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Tja, du kan vel starte her?

Face it, ingen gidder å lære heile VB.net kun for å lage et spill, gi han heller noe han can begynne med, som directx.

Haha :p

For å bruke ditt eget uttrykk; "Face it", ingen kan lage et spill uten å kunne programmere ;) (med mindre en starter med desse teite Gamemaker-greiene som i beste fall produserer dårlige Zelda-kloner).

Til trådstarter: For å lage et spill er det i hovedsak to ting du trenger. Regelsettet, som du skriver i programmeringsspråket, og grafikken/lydene.

Jeg laget en gang en klone av det gode, gamle "Mons og Marte". Da laget jeg først en tegning av brettet (det vil si en slags slange bestående av firkantruter, fra start til mål). Så la jeg koordinatene til alle rutene i banen inn i en liste. Deretter puttet jeg bildet som bakgrunn for formen (Form1.Backgroundimage).

Så la jeg inn to stykk Picturebox i formen, og satte Mons-bildet i den ene, og Marte-bildet i den andre. Deretter var det bare å lage en knapp, en terning, og regnestykkene.

Når spiller A trykker på knappen, får den et regnestykke laget av tilfeldige tall (noe slikt: Label1.Text = rnd.Next(0,12) + " + " + rnd.Next(0,12)), og basert på hvor rett han svarer, flytter bildet av Mons/Marte seg X felt bortover spillebrettet (den finne koordinatene i listen jeg nevnte tidligere).

Dette er ikke en god måte å lage et spill på. Dårlig ytelse, programmering, flimring, osv. Men det er en fin måte å komme i gang på. Dersom du er interessert i programmeringen blir du raskt god, og kan lage mer avanserte ting senere.

Selv laget jeg nettopp et spill jeg er ganske fornøyd med i forbindelse med et fysikkprosjekt. Dersom du er interessert i å se på det, kan du laste det ned her:

3FY Scorched

(Dessverre krever det -- i tillegg til det obligatoriske .Net 2.0 (last ned under "3FY Scorched" på www.erlenddahl.moo.no hvis du mot formodning ikke har det) -- også en litt spesiell DirectX-oppdatering. Denne ligger i .rar-filen (dxwebsetup.exe).)

Lykke til!

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
For å bruke ditt eget uttrykk; "Face it", ingen kan lage et spill uten å kunne programmere ;) (med mindre en starter med desse teite Gamemaker-greiene som i beste fall produserer dårlige Zelda-kloner).

Ehh, hvis du skal lage 2D spill ville jeg anbefale GameMaker.

Lenke til kommentar

Ehh, hvis du skal lage 2D spill ville jeg anbefale GameMaker.

Det er forholdsvis enkelt og greit å lage 2D spill med Direct3D eller OpenGL også, selv i .NET

Fordelen med å bruke et programmeringsspråk fremfor et annet program som Gamemaker eller lignende er at det er bare fantasien (og evnene) som setter grensen.

Lenke til kommentar
Hei ! Har lyst til og lage et spill :)

2-D selfølgelig, har sett på " Visual Basic Roundup " forumet og fant ut at mange har laget spill, spesiellt Jonas !

Her er et spill av han: TANKS

Tanks <- link

Du styrer med piltastene og skyter med Space

Hvordan kan jeg lage noe lingende ? Hadde vært gøy ;)

Hvor skal jeg starte, hva skal jeg ha i formen ? jeg har ikke noen ideer untatt at jeg må vel ha noen labels og timers ?

takker vis jeg får til dette da ? :D

EDIT: nettleseren jeg holder på med vis noen har sett tråden kommer straks ut...

Dersom du skal utvikle spill bør du bruke Microsoft XNA Game Studio - det er en plug-in modul til Visual Studio, eller Visual Studio Express, og gir deg massevis av hjelpemidler for å lage spill.

Last ned og les mer her:

http://msdn2.microsoft.com/en-us/xna/aa937795.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...