SirEmanon Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Har planlagt en kjøretur fra Calais, Dieppe eller Le Havre, nord i Frankrike (kommer med ferje fra England), til den franske rivieraen. Det eneste som er bestemt er en tur til Versailles fordi en av ungene har et skoleprosjekt om bl.a. solkongen, samt innom noen venner nord/øst av Lyon. Er det noen som har gode tips for hva som er verd å stoppe for underveis? Har barn/ungdommer med i bilen. Erfaring fra Frankrike er kun fra Paris og området rundt byen (Disney har vi prøvd, så vi stopper ikke her). Det vi kunne tenkt oss er små landsbyer med lokale festiviteter e.l. Finnes det noen gode tips? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Om noen av dere har interesse for Monet er et besøk i hans hjem i Giverny et must. Husk å få med dere huset som er utrolig lyst og luftig til å være over 100 år. http://giverny.org/gardens/fcm/visitgb.htm Ikke kjør sørover via Lyon fredag eller lørdag, det er køhelvete. Siden dere skal innom Lyon kan dere jo be de som bor der fikse en restauranttur som dere bør huske: http://www.bocuse.fr/accueil.aspx Fra 4. juli er det teaterfestival i Avignon med mye rar underholdning i gatene. Og når dere har kommet så langt er det så mye å se at jeg ikke helt vet hvor jeg skal starte. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Hjemmet til Monet er noe vi kan vurdere. Har også fått anbefalt slottet Château de Chantilly og Château de Vaux-le-Vicomte. Er det noen som har besøk disse slottene? Lurer også på om det finnes noen små idylliske og sjarmerende landsbyer mellom Paris og den franske rivieraen som er verd et besøk? Lurer også på hvordan det er å finne overnattingsplasser langs med veien? Finnes det noe tilsvarende bed & breakfast som i England? Se også denne tråden. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Lurer også på om det finnes noen små idylliske og sjarmerende landsbyer mellom Paris og den franske rivieraen som er verd et besøk? Da jeg har vært på en gård i nærheten vet jeg at Cluny rett nord for Lyon er en liten koselig by. Ikke noe ekstraordinært som ikke finnes andre steder, men en koselig gammeldags by med mye gammel stein. Ellers foretrekker jeg området sør fra Avignon og ville selv brukt mere tid rundt Rhone-deltaet før jeg dro østover. Østover finner man blandt annet mye av "village perché" som er en gammel småby bygd på en liten kolle med vid utsikt rundt. Le Castellet i Var er antagelig min favoritt, men det er mange der som jeg enda ikke har besøkt. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Her er muligens noen aktiviteter som kolliderer med turen. http://www.dinside.no/php/art.php?id=515369 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå