Gå til innhold

Hva er den beste løsningen for Stjørdal?

Gjest Slettet+12341842

Hva er den beste løsningen for Stjørdal?  

14 stemmer

1. 1. Hva mener du er den beste løsningen?

• Stjørdal gå over til Nord-Trøndelag
      4
    • Stjørdal går over til Sør-Trøndelag
      2
    • Slå sammen de to fylkeskommunene
      2
    • Avvikle fylkeskommunene
      6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+12341842

(Kan en admin legge til en poll med disse alternativene under spørsmålet "Hva er den beste løsningen?": "Stjørdal går over til Sør-Trøndelag", "Nord- og Sør-Trøndelag slås sammen" og "Alle fylkeskommuner avvikles")

100px-NO_1714_Stjørdal.svg.png

Som dere kan se, ligger Stjørdal (markert med rødt) på grensen mot Sør-Trøndelag. Halvøya nord i kommunen er Skatval, og mellom den og Trondheim var det mye båttrafikk i eldre tider. I dag foregår trafikken på E6 mellom Stjørdal og Trondheim, mye pga. at Trondheim Lufthavn Værnes ligger i Stjørdal.

Nå skal jeg begynne med å fortelle dere en liten historie. Det er sagaen om den nedre delen av dalføret Stjørdalen ved Trondheimsfjorden (se kart ovenfor). Stjørdal har opp gjennom historien hatt tett kontakt med Trondheim, og med administrasjonen der. Kontakten mellom bygda Skatval og Trondheim var særlig tett, og Norges siste katolske erkebiskop, Olav Engelbrektsson, valgte å bygge sin befestede residens, Steinvikholm slott, på en holme ved Skatval, om den dag i dag er en del av Stjørdal kommune. I 1804 ble Stjørdal (administrativt sett) skilt fra Trondheim ved at man opprettet Nordre Trondhjems amt (fra 1917: Nord-Trøndelag), et fylke som (av én eller annen merkelig grunn) har sitt hovedsete på Steinkjer. Dette var selvsagt bra for Steinkjer, Verdal og Levanger – samholdet deres ble jo mye sterkere, mens Stjørdal fortsatt var nært knyttet til Trondheim.

Opp gjennom årene har man sett at de få pengene som går til Nord-Trøndelag, de går til Steinkjer m/ omegn, selv om Stjørdal i dag har vokst fra Steinkjer i folketall. Etter at Stjørdal igjen ble samlet til én kommune i 1962 har ikke situasjonen forandret seg. Det beste eksempelet er samferdsel. Jeg kan skaffe bilder ved å gå ut døren, så bare vent (...)

I dag har bl.a. Høyre gått inn for en oppløsning av alle fylkeskommunene; bra! De rød-grønne vil derimot ikke, men utelukker ikke en sammenslåing mellom noen fylker – men ikke Nord- og Sør-Trøndelag; Sør-Trøndelag vil, men byråkratene på Steinkjer vil ikke, de er jo redd for jobbene sine. Så hva skal Stjørdal gjøre da? Situasjonen er uholdbar, så jeg har et forslag:

1. Gå inn i Sør-Trøndelag, Stjørdal er nærere knyttet opp mot Trondheim enn Steinkjer, både historisk og økonomisk.

2. Skap Trøndelag fylke for en kort periode!

3. Oppløs fylkeskommunene én gang for alle!

Så, hva mener dere om dette? Jeg er selv stjørdaling, så jeg skal kunne besvare alle spørsmål om saken (tror jeg) ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+12341842
Poll lagt til.

Neste gang du vil ha en poll så rapporter ditt egent tråd og be om en poll så ser en moderator på det istede for at en kommer over posten ved en slump :)

Ok, jeg skal huske det :)

Jeg vet ikke, men jeg liker små fylkeskommuner. Dessuten har Nord-Trøndelag bedre kollektivtrafikkordninger og jeg vil si at Stjørdal bør være glad for å være en del av dette.

Nord-Trøndelag har knapt kollektivtrafikk. Alternativene til bilen er få, og om man våger å kjøre med bilen på de forferdelge veiene så tar man en risk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...