Gå til innhold

Kompis skylder meg penger

Rockna

Anbefalte innlegg

Uenig i at "det er vel ikke verdt å bli uvenner over så lite penger". Samma hvor mye penger det er, venner betaler tilbake.

Nei, ekte venner trenger aldri å betale tilbake. La det gå opp i opp, få karen til å ta et par runder ekstra på puben og alt er godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uenig i at "det er vel ikke verdt å bli uvenner over så lite penger". Samma hvor mye penger det er, venner betaler tilbake.

Nei, ekte venner trenger aldri å betale tilbake. La det gå opp i opp, få karen til å ta et par runder ekstra på puben og alt er godt.

Kan si meg enig, men om jeg sier at "betaler" i min post ikke nødvendigvis betyr cash, står jeg fortsatt ved det jeg sa. Gode venner betaler tilbake på en eller annen måte. Om han er ekstra snill tilbake, er jo dette betaling =)

Lenke til kommentar

Penger man låner-låner skal betales tilbake. På puben er det andre regler.

I min gjeng spanderer vi på hverandre i hytt og pine når vi er på byen. Det går opp i opp til slutt.

Lenke til kommentar
Hei.

Får en stund tilbake så kjøpte en kompis av meg et komplett hovedkort av meg med cpu og ram.

Jeg skulle ha 350kr for det, og han betalte 150kr når han kjøpte det og sa han skulle betale resten litt senere.

Så for en ukes tid siden sa jeg at jeg måtte han pengene innen søndag (var fredag da). Han hadde skylt meg disse pengene i en månde nå.

På denne fredagen sa han at jeg kunne få dem den 26. mars. Jeg ble litt fustret siden jeg måtte vente enda lengere enn han sa. Han sa jeg skulle få pengene om litt når han kjøpte HKet.

Jeg kalte han ting. Han begynte og kalle moren mine ting så jeg sa; Hvis moren din ikke hadde drokket opp alle pengene så kunne du kanskje betalt meg tilbake.

Buuuurn! Du eide ham der.

Lenke til kommentar

Gi han en sjangs til. betalern ikke, så spikrer du igjen døra på kåken hans og tenner på.

fra spøk til revolver; 200 kr er lite å tape for å bli kvitt en drittsekk av en kompis. drit i ham. la han få ta konsekvensene av sitt egoistiske sinn senere i livet.

Lenke til kommentar

Har en kompis som kjøpte et webcam for 250 kr. (Dette var altså til kjæresten.) + 15 kr. for ei brus som han lånte penger av meg til.

Han skulle betale tilbake samme uke, og dette var i november forrige år.

Kan begynne med at jeg enda ikke har fått pengene.

Etter å sagt til han en par ganger at han skylder meg penger, så gikk jeg ned til han en dag der han satt med kjæresten. Jeg sa at du skylder meg noen penger.

Også kjæresten: "Er det for det webkameraet?"

Jeg: Ja!

Kjæresten: "Herregud, eg gidde deg jo dei pengan den uka etter eg fikk webkameraet"

Ho hadde altså gitt pengene til kjæresten som igjen skulle gi de til meg.

Men han sendte melding til meg og sa at han skulle gi de tilbake.

Lenke til kommentar

Du får si til han at du skal ha pengene dine. Og si det at for hver uke så øker beløpet med f.eks. 20,- kr. Si at grunnen til at det øker er fordi du er drittlei av å vente.

20,- i uka er ikke mye. Men etter noen uker er beløpet blitt betydelig høyere.

Lenke til kommentar

Her finnes det vel ingen fasitsvar...

Er han en god kompis eller god venn hoster han opp pengene, og du slipper å mase.

Er han ikke noen venn, mer en bekjent og kanskje også under 18 kontakter du foreldrene hans. Snakk også med dine foreldre, gjerne snakk med dem først for råd om hva du skal gjøre.

Er du/dere/han over 18 er en siste utvei konfliktrådet. Anmeldelse er ingen løsning, tror neppe de vil ta imot den. Kanskje heller henvise til tidligere nevnte konfliktråd.

Anbefaler deg å ta det opp med vedkommende på en rolig og saklig måte. Si at du begynner å bli lei av å mase, så nå vil du ha et oppgjør. 350 kroner er ikke mye penger! Tidligere nevnte forslag om å begynne å ta renter er en mulig trussel.

Jeg kjenner igjen situasjonen, og har tidligere måttet avskrive en del kroner...

Har også en kompis(en god venn og kollega) som skylder meg penger. Han har betalt meg avdrag på noe han "kjøpte" av meg i fjor, men skylder meg fortsatt. Av og til stikker jeg en liten påminnelse til ham...

Uansett. lykke til :)

Lenke til kommentar

Å bruke penger som kriterie for hvor stor tillit en har til en venn er en dårlig kriterie, ettersom dette er avhengig av hvordan folk ser på penger. Noe ser ikke på penger som noe viktig, mens andre finner de viktigst i verden.

Det er da ikke i situasjoner som omhandler penger en vikelig trenger å vite om en kan stole på en venn eller ikke. Det finner man ut om de gjør slik de lover av ting som faktisk betyr noen (penger betyr ikke noe).

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Å bruke penger som kriterie for hvor stor tillit en har til en venn er en dårlig kriterie, ettersom dette er avhengig av hvordan folk ser på penger. Noe ser ikke på penger som noe viktig, mens andre finner det viktigste i verden.

Det er da ikke i situasjoner som omhandler penger en vikelig trenger å vite om en kan stole på en venn eller ikke. Det finner man ut om de gjør slik de lover av ting som faktisk betyr noen (penger betyr ikke noe).

Enig, men det finnes selvfølgelig en grense for hvor mye du låner til en venn om han "aldri" betaler tilbake, hver eneste gang. Da er han ikke noe særlig venn lenger.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig låner man ikke gjentatte ganger bort penger til en som aldri betaler tilbake, men her er det snakk om et engangstilfeller. At noen er villig til å brenne et vennskap for et par hundre kroner synes jeg er særdeles sjokkerende.

Prinsipper er vel godt selskap de også.

Lenke til kommentar

"solgte" noen høytalere til en kompis i august.. de er enda hos han og venter fortsatt på de 2000. Er blitt så lei av 2.1 høytalere at eg tar de tilbake om han ikke betaler snart. Han kjøpte nettopp moped og masse annet til 31k, og hadde lovt meg pengene i flere måneder nå.

Burde eg mase? Eller ta de tilbake?

(sorry om eg stjeler tråden litt)

Lenke til kommentar
"solgte" noen høytalere til en kompis i august.. de er enda hos han og venter fortsatt på de 2000. Er blitt så lei av 2.1 høytalere at eg tar de tilbake om han ikke betaler snart. Han kjøpte nettopp moped og masse annet til 31k, og hadde lovt meg pengene i flere måneder nå.

Burde eg mase? Eller ta de tilbake?

(sorry om eg stjeler tråden litt)

Ta tilbake høytalerene vel!

Lenke til kommentar
Ser at det er mange som sier at han bare skal droppe dette, men det blir feil. For da får jo bare kompissen din som ser ut til og være en sabla drittsekk, vite at du er svak og kommer neppe til og bli noe greiere mot deg.

Agree. Syntes du bare bør gå inn til kammeraten og rive ut delene som tilhører deg. Kommer foreldrene hans til unnsetning forklarer du bare situasjonen for de, så betaler sikkert moren hans pengene til deg, med mindre hun har drukket de opp :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...