Gå til innhold

Ta opp gitar

FredrikL92

Anbefalte innlegg

Hadde hatt lyst å tatt opp litt av det jeg spilte på gitaren min, i litt bedre kvalitet enn med f.eks. mobilen. Hva slags utstyr vil jeg trenge til dette? Prøvde å putte en vanlig lydplugg, er ikke sikker på hva man kaller dette, men sånn som kan puttes i de fleste saker som gir lyd, feks. iPod hodetelefon-plugg, inn i mikrofoninngangen på pc-en min fra min Roland Cube 20X forsterkers "Record Out"-utgang, og tok opp i Audacity, men dette ble bare støy og lyden ble helt vrengt.

Noen her inne som kan gi meg noen tips for å kunne spille inn det jeg spiller på gitaren på pc-en enkelt og greit?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel alltid å anbefale et eget lydkort, men det integrerte funker antakeligvis ok, spiller bare el-gitar via PC-en med Guitar Rig 2 + AISO4All driver, nesten ikke latency med den driveren.

Kan ta opp det jeg spiller, og bruke en hel haug av effekter, kanskje ikke bedre enn "real" equipment, men for en som ikke har penger til effektbokser så funker det fett. Bruker en 2m kabel ( mini-jack på begge ender ), mini-jacken går rett inn i PC-en, og så har jeg en sånn huskerikkehvadetheter som forstørrer den andre enden så den passer i gitaren.

Tilsammen har ikke noe av det kostet mye, bare Guitar Rig som koster litt.

Lenke til kommentar

Trenger vel ikke gå helt bananas her. Skulle tro det holdt om du kjøpte deg et eksternt lydkort til 1000-1500 - et som er til musikkbruk og ikke type Creative. Hør i en musikksjappe og forklar behovet. Det pleier som regel å følge med software til disse som du kan ta opp med, så kan du heller se ann om du vil ha Guitar Rig senere. Finnes demo av Guitar Rig også forsåvidt.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke gå så bananas at man kjøper noe som helst. Sett den ledningen du allerede har inn i "Line- in", i stedet for mikrofoninngangen, og juster volumet på inngangen på det lydkortet du har, så er du i gang. Riktignok er det mulig å få langt bedre lyd, men det vil virke, kan faktisk blir helt greit når du bruker forsterkeren din i mellom.

Men det er klart- flere av forslagene over vil gi bedre lyd.

Lenke til kommentar
Den Behringer-saken så jo ut som en kjekk liten ting til en fin pris. Noen som har erfaringer med denne?

Jeg ikke erfaring med den, men jeg vil bare spøre, det blir jo forsåvidt bare gitar lyden som kommer frem, det blir jo ingen vokal uten mikrofon.

Har du tenkt til å lage en ren gitar sang, uten vokal?

Jeg slenger inn et spørsmål her også ; Hvordan kan du gjøre det hvis du vil koble til en mikrofon også?

Lenke til kommentar
Den Behringer-saken så jo ut som en kjekk liten ting til en fin pris. Noen som har erfaringer med denne?

Jeg ikke erfaring med den, men jeg vil bare spøre, det blir jo forsåvidt bare gitar lyden som kommer frem, det blir jo ingen vokal uten mikrofon.

Har du tenkt til å lage en ren gitar sang, uten vokal?

Jeg slenger inn et spørsmål her også ; Hvordan kan du gjøre det hvis du vil koble til en mikrofon også?

Jeg har en Line6 UX2 som er storebror til UX1. Ikke stor forskjell på de to, men phantom power på UX2 og doble innganger pluss litt annet småsnacks. Medfølgende effekter er meget bra. Som vanlig lydkort fungerer den fantastisk. Bruker min til både elektrisk gitar, akustisk gitar og med stormembranmikrofon. Faktisk er UX2'en ikke så aller værst med en SM58 også. Så, for noe i overkant av en tusenlapp får du en UX1, og for noe over 2 lapper får du en UX2. Jeg er absolutt ikke noe gitarist av rang, men det er fantastisk gøy når ting fungerer så bra. Sjekk www.line6.com

Ableton Live laget til Line6 følger med, så man er faktisk raskt i gang etter litt installering. (jeg bruker selv Cubase SE, som også er et glimrende og billig program)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager litt sent svar, men denne Line6 UX-serien, forskjellene mellom UX1 og UX2, hva er f.eks. phantom power? Og er det veldig stor forskjell i lydkvaliteten på de to?

Til deg JD_Scrubs, tenkte ikke å lage noen sanger med det første akkurat, men hadde vært morro å spilt inn litt av det jeg spiller så jeg kan spare på et feks et riff eller bare vise noe til andre.

Endret av Gnutiful
Lenke til kommentar
Beklager litt sent svar, men denne Line6 UX-serien, forskjellene mellom UX1 og UX2, hva er f.eks. phantom power? Og er det veldig stor forskjell i lydkvaliteten på de to?

Til deg JD_Scrubs, tenkte ikke å lage noen sanger med det første akkurat, men hadde vært morro å spilt inn litt av det jeg spiller så jeg kan spare på et feks et riff eller bare vise noe til andre.

Lydkvaliteten er lik på UX1 og UX2. Det samme er medfølgende software og effekter. Stort sett er forskjellen at UX2 har flere innganger. Hvis du tenker å ta opp kun gitar vil UX1 være tilstrekkelig. Hvis du derimot tenker å ta opp flere spor samtidig (F.eks gitar og mikrofon som trenger 48v Phantom power) er UX2 å anbefale.

Tror nok at UX1 vil være nok for deg. Sjekk f.eks www.procom.no og lydkort (USB lydkort) Der finner du informasjon om flere forskjellige glimrende lydkort til å ta opp gitar med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...