Gå til innhold

Redd for å stemme gitaren!

Kaffegriner

Anbefalte innlegg

Jeg er redd for at når jeg vrir i knobene, at jeg skal vri for hardt og at strengen ryker og snapper rett i øyet mitt!! :scared: spesielt etter jeg har skiftet strenger. :ermm:

Har dette skedd før (med noen av dere evt? ikke i øyet men treffet dere så det gjør vondt?)?

Hvor stor er sjansen for at det skal skje? :angry:

edit: skrivefeil

Endret av Alkaline Trio-Kid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når strengen ryker så ryker den ikke så ille.... Hvis den hadde gjort det hadde det fulgt med vernebriller og advarsel, og mesteparten av musikerne der ute ville død av blodtap eller blitt blinde.

Så tror nok ikke du skal være redd, om den skulle ryke er det mest sannsynlig at den gjør det mens du spiller. Men nei, det er ikke farlig, om du får den i øyet skal du være veldig uheldig, og om du blir blind av det skal du være veldig, veldig uheldig, har det i det heletatt skjedd noen?

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Jeg har røket masse strenger, men aldri under stemming. Jeg har aldri fått skader av at det har snappet mot fingeren min eller andre deler heller. Du har ingenting å være redd for. Hadde strengene vært helsefarlig hadde det nok vært adskillig færre gitarister.

En stemt gitar er verdt sjansen, uansett. En ustemt gitar er rosenkål.

Lenke til kommentar

Jeg røk en streng imens jeg spilte med tenna en gang, det var heldigvis ikke under konesrt, men backstage. Fikk et relativt stygt kutt i leppa, men det grodde ganske kjapt, altså.

Men jeg skjønner åssen du har det, jeg lærte å spille på mammas gamle stålstrengsgitar, som hun hadde fått av faren sin. Hjemme tør vi ikke stemme den i mer enn D(en tone lavere enn vanlig), og gjett om jeg var pissredd da jeg så på gitarlæreren(spilte kurs, så måtte stemme dem likt med de andre) anstrenge seg skikkelig for å stemme den opp. Man så for seg strengene ryke og kutte ham i øyet any second! Skjedde aldri dog, skiftet strengene under kontrollerte forhold og begynte på el-gitarkurs. :p

Lenke til kommentar
Paranoid?

Føler et snev av det.

Jeg er ikke paranoid av meg, men er bare redd for å få en stålstreng i øyet..

Det er det man kaller å vere paranoid :p

Strengene flyr ikkje rundt som fluer når de ryker. Du hører bare "SPJONG" og så har strengen røket.

Edit: Leif

Endret av Gahl
Lenke til kommentar

Jeg har aldri røket noen streng mens jeg har stemt et instrument, men jeg har røket flere mens jeg har spilt. Aldri tenkt tanken på at strenger kan ryke mens jeg spille, men jeg anser strengt tatt ikke det som noe farligere enn om de ryker mens jeg spiller. Har aldri skadet meg på en rykende streng, men en gang jeg var og så noen bekjente spille live, klarte bassisten å kutte seg ganske kraftig inni høyrehånden da strengen på bassen hans røk. Han fulførte dog konserten tilsynelatende uten problemer, så det kan ikke ha vært så ille (forøvrig gikk brannalarmen midt i den samme konserten, fordi noen hadde glemt å koble den ut før de skrudde på røykmaskinen).

Lenke til kommentar

Har spilt gitar i 18 år og det du er redd for har aldri skjedd meg.

Det værste skjedde ganske nylig da hele stolen på min klassiske gitar løsnet og spratt av med det trykket som strenger kan skape. Stakkars samboeren min som lå alene hjemme i sofaen ved siden av gitaren da det skjedde :eek:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...