Gå til innhold

iPod eller Ipod, korleis skal det skrivast?

Zeph

iPod eller Ipod, hvordan skal det skrives?  

339 stemmer

1. 1. Hvordan mener du at det skal skrives?

• Ipod
      53
    • iPod
      243
    • Akkurat det samme det, alle forstår hva som blir sagt.
      43

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Navnet frå produsenten, Apple, er iPod med liten i. Dei omtalar aldri produktet som "Ipod", verken i logoar, brukarmanualar, websider, reklame eller anna. "Ipod" er ikkje Apple sin MP3-spelar.

I tillegg seier norske særskrivingsreglar at eit merkenavn/ein tittel skal skrivast slik det opprinnelig blei forfatta.

Dessutan er vi vant til å lese "iPod", og ikkje "Ipod", noko som gjer at det å omskrive til "Ipod" minskar lesbarheten.

I don't get this...

Edit: Leif var på tur.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Uenig (ikke bare det, jeg har til og med rett :p ). "iPod" er en logo, og et firmas design overstyrer ikke rettskrivingen. Vi følger ikke logoer i andre tilfeller (f.eks. hvor alle bokstavene er store*; Nike skrives Nike selv om logoen av og til sier NIKE), så det er ingenting som tilsier at man skal gjøre det her heller. Stor forbokstav er den riktige skrivemåten for alle særnavn, og Ipod er dermed riktigere, selv om jeg ikke skal skyte noen i dette tilfellet.

Forresten, til spørsmålet i førstepost: Nei, ingen grammatiske regler, dette handler om rettskriving. Hvordan man skriver et ord påvirker ikke grammatikken så lenge det ikke fører til at det blir et annet ord enn det man prøver på. :)

* med mindre det dreier seg om en forkortelse, som IKEA (på den annen side kan dette også diskuteres: siden forkortelsen har tatt fullstendig over for det det står for i all bruk, kan man si at det er blitt et navn). Apropos, den norske institusjonen Nav prøver å lure folk til å skrive NAV for bedre synlighet, men det er ingen forkortelse.

EDIT: Wow, innlegg nummer 5000. :fun: Fint at det var et litt skikkelig et.

Du kan mene hva du vil, men du har absolutt ikke rett!

iPod er både logo og ett produktnavn, produktnavnet er registrert (noe som betyr at produktet er "døpt" iPod), derfor skal iPod alltid skrives med liten i og stor P.

At du bruker Nike som eksempel understreker at du har feil da Nike logoen er med store bokstaver mens Nike selv skriver Nike <---slik! Det er nemlig forskjell på logo og produktnavn. Så enkelt er det faktisk, å er du i tvil kan du jo ringe Apple å høre hva de har å si om saken ;)

Lenke til kommentar

For meg blir Ipod noe helt annet enn iPod, Fatal1ty noe annet enn Fatality osv. Poenget er at produsenten hadde et mål med å skrive det på denne måten, det sier noe om produktet. For eksempel tolker jeg 1-tallet i Fatal1ty som at det har med data å gjøre (l33t-sp33k) og at det appellerer til ungdom. Uten 1-tallet blir det ikke like klart. Synes det er helt unødvendig av HW.no å begynne å forandre på produktnavn, som jeg mener gjør at ordene i noen tilfeller mister mening.

"megaPACK skriker definitivt mer etter oppmerksomhet enn Megapack." (artikkelen). Helt enig, men det sier også noe om produktet, i hvert fall hvordan produsenten vil presentere det. Tar du "megaPACK" like seriøst som "Megapack"? Samme med eksempelet "GameRULer DeLuXe". Jeg vil faktisk vite om produsenten skriver det slik, ikke HWs "pyntede" versjon. I så fall vil produktet appellere mindre til meg, kanskje mer til andre. Jeg synes det skal være slik. I beste fall skaper den nye praksisen forvirring. Som andre brukere har nevnt tidligere, hva skjer om et "reparert" produktnavn plutselig blir helt likt noe annet? Hvordan skal man kunne søke på nettet etter produkter man leser om på denne siden hvis navnet skrives feil?

Ett sted må grensen gå, men jeg synes det er helt unødvendig å trekke det så langt.

Lenke til kommentar
Uenig (ikke bare det, jeg har til og med rett :p ). "iPod" er en logo, og et firmas design overstyrer ikke rettskrivingen. Vi følger ikke logoer i andre tilfeller (f.eks. hvor alle bokstavene er store*; Nike skrives Nike selv om logoen av og til sier NIKE), så det er ingenting som tilsier at man skal gjøre det her heller. Stor forbokstav er den riktige skrivemåten for alle særnavn, og Ipod er dermed riktigere, selv om jeg ikke skal skyte noen i dette tilfellet.

Forresten, til spørsmålet i førstepost: Nei, ingen grammatiske regler, dette handler om rettskriving. Hvordan man skriver et ord påvirker ikke grammatikken så lenge det ikke fører til at det blir et annet ord enn det man prøver på. :)

* med mindre det dreier seg om en forkortelse, som IKEA (på den annen side kan dette også diskuteres: siden forkortelsen har tatt fullstendig over for det det står for i all bruk, kan man si at det er blitt et navn). Apropos, den norske institusjonen Nav prøver å lure folk til å skrive NAV for bedre synlighet, men det er ingen forkortelse.

EDIT: Wow, innlegg nummer 5000. :fun: Fint at det var et litt skikkelig et.

Du kan mene hva du vil, men du har absolutt ikke rett!

iPod er både logo og ett produktnavn, produktnavnet er registrert (noe som betyr at produktet er "døpt" iPod), derfor skal iPod alltid skrives med liten i og stor P.

At du bruker Nike som eksempel understreker at du har feil da Nike logoen er med store bokstaver mens Nike selv skriver Nike <---slik! Det er nemlig forskjell på logo og produktnavn. Så enkelt er det faktisk, å er du i tvil kan du jo ringe Apple å høre hva de har å si om saken ;)

Apple har ingen ting de skulle ha sagt, det er det som er poenget. Bedrifter og varemerker kan ikke overstyre rettskriving. Egennavn skrives på samme måte. At jeg bruker Nike som eksempel understreker ikke noe som helst (hvordan i huleste skulle det det?), og for det første har logoen forandret seg opp gjennom årene (i dag er det ofte bare den sneien, men her er en Nike-logo med bare store bokstaver), og for det andre skrev jeg da vitterlig "av og til".

Det virker som om mange (ikke nødvendigvis du) tror at dette er et forsøk på å kneble selskapers rett til å lage logoer og emblemer akkurat som de vil, eller skrive som de vil i brosjyrene sine. Det er det ikke, saken handler bare om hvordan man skal skrive merkenavn hvis man ønsker å følge rettskrivingsregler (ingen tvinger deg). Disse reglene skal være så enkle og greie som mulig, og enklest og greiest blir det hvis alle egennavn skrives på samme måte.

Lenke til kommentar

Som man spør, får man svar.

"iPod eller Ipod, korleis skal det skrivast?", virker like mye som et kunnskapsspørsmål som et holdningsspørsmål. Jeg syntes hw.no er gjør det rette og tar et tøft standpunkt i denne saken, men skulle jeg svart på spørsmålet ditt uavhengig av debatten ville jeg svart iPod. Det er jo slik Apple mener at det skal skrives.

Teksten i første post "Er det lov å skrive iPod eller er det grammatiske reglar som forhindrar dette?" fjerner tvilen om det er et kunnskapsspørsmål, men spør egentlig om noe helt annet. Ingen har sagt det er grammatiske regler som forhindrer noen i å skrive "iPod", og det er heller ikke spørsmålet i denne saken. HW.no har tatt et standpunkt, ikke basert på norsk språkråd eller noen annen autoritet på området, men basert på hvordan redaksjonen vil at teksflyten skal være. Som sagt: Som man spør, får man svar. Hvis dette skal tas til inntekt for de som er imot denne forandringen så må utforminga være mer nøytral og mer presis.

Lenke til kommentar

Eg må vedgå at Språkrådets e-post om at "iPod" er riktig veig ein del for meg. Sjølv synes eg etter all eksponeringa for ordet at "iPod" også er det som er mest behageleg å lese. Om eg hadde trodd at folk flest syntes det var mest behageleg å lese "Ipod", ville eg nok kanskje byrja å skrive det selv, men eg trur ikkje det er tilfellet. Elles skjøner eg argumentet om at ikkje varemerka burde få lov til å bli meir iaugefallande berre fordi dei bøyar skrivereglane - men på den annan side velgar man jo alltid iaugefallande namn på produktar, sjølv utan å vere oppfinnsom med plasseringa av store bokstavar.

Når det gjeld tall og liknande i produktnamna, er dette i mine auga ein heilt anna sak. "Fatality" er IKKJE det same som "Fatal1ty". Dei har ikkje dei same teikna. Det er ein beint fram skrivefeil om ein skriv "Fatality" om eit produkt som heiter "Fatal1ty".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...