Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[løst]Vil noen se på min stil (og rette nynorsk)?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Vi holder på med en stiloppgave på skolen, og lurte på om noen ville lese gjennom og se? Hvis noen ser noen feil med nynorsken, er det greit om det og blir rettet. Når dere evt. retter noe, ta utgangspunkt i at det er en debattartikkel.

Fjerner den selvfølgelig herfra før innlevering. Det er med spalter og bilder, så må nesten legge ut hele Word-fila. Kan sikkert legge den ut i rein tekstversjon og.

Tatt den bort, grunnet levering..

Finner du noen feil, er det greit om du markerer med bold eller farge eller noe.

På forhånd takk.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan skrive ned ettpar ting jeg finner, uten at jeg gidder å sjekke så mye.

Kroner* (mange av denne)

Utrekning* istedefor utregning

seie* istedefor si

månader* istedefor månadar

meiner* istedefor meinar

Så gadd jeg ikke mer :p

men alt ender ikke med -ar på nynorsk, enda det er -er på bokmål.

meinar er vertfall en stygg bom ;)

Lenke til kommentar

Først har jeg skrevet det du har skrevet, etterfulgt av mitt rettingsforslag. Feilene er stilt opp i kronologisk rekkefølge. Noen steder har du ikke egentlig skrevet feil, og jeg vil kommentere det dersom min retting egentlig bare er et alternativt forslag jeg mener er bedre:

kronar - kroner (flere steder)

kostnadar - kostnader(denne formen er dog lovlig, men hovedregel er at substantiv som slutter på -nad bøyes som hunkjønn i flertall)

Ein utregning - ei utrekning (hunkjønnsord)

Vil heller si "ei utrekning viser" enn "ei utrekning seier", som du har skrevet

eit prosent av oljefondet - ein prosent av oljefondet

si - seie

cirka - ikke noe galt med det, men jeg ville brukt "om lag" i stedet

bygge - siden du tidligere bruker ordet "byggjast" ville jeg heller brukt "byggje" her, for å være konsekvent. Evt motsatt.

den ligger nord for - den ligg nord for

Polarsirkelen - polarsirkelen, dvs jeg ville brukt liten bokstav

månadar - månader

vere lys ni timar - vere lyst ni timar, tror kanskje det blir mer riktig, lys kan man jo få selv om det er mørkt - dvs elektrisk

Ein del menneskjer - Ein del folk, synes menneskjer blir et litt vel tungt ord her

meinar - meiner (flere plasser)

ein oppleving - ei oppleving

International Olympic Comittee - International Olympic Committee, du manglet en "m" i det siste ordet

ein spørjeundersøking - ei spørjeundersøking

svarar - svarer

inntektar - inntekter

fleir land - fleire land

No har man allereie - No har ein allereie (evt No har ein alt)

pengar - penger

om man skal si nei no - om ein skal seie nei no

aldri før vore arrangert - aldri før blitt arrangert, liker bedre blitt her

er at nokon av anlegga - er at nokre av anlegga (nokon=any på engelsk, nokre=some)

då man er nesten - då ein er nesten

kostnadane - kostnadene, liker denne best selv om begge er lov

meinar - meiner

ikkje det for tidleg - ikkje det er for tidleg , et ord mangler

vil vere fantastisk! - vil bli fantastisk! Mener jeg er bedre.

Bruk Word e.l. for å forsikre deg om at du retter alle tilfeller av "meinar" og "pengar"

Liten generell huskeregel:

substantiv med som ender på -ing er hunkjønn, men skal bøyes som hankjønn i flertall

substantiv med som ender på -nad er hankjønn, men bør bøyes som hunkjønn i flertall, selv om det her også er lov å bøye ordene som normalt

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Oi. Det var såpass med retting, ja. Da er ikke læreren min helt stø i nynorsk, ho heller. For ho leste gjennom og rettet en del skrivefeil, men det var visst mange fler.

Takk for hjelpa!

EDIT: Den "ar" istedenfor "er"-feilen er vel ganske utbredt, men det kommer vel etterhvert som jeg fortsetter å skrive nynorsk.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...