Gå til innhold

Valg av første Speilrefleks, 30D vs 450D

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om det er nevnt enda, men å ha liveview slått på i flere minutter er en dårlig idè. Jeg har testet det på E510, og sensoren ble fort varm med tilhørende støy. Uansett hvor lav iso du bruker vil bildene dine bli uakseptabelt støyende før du får åpnet korken på termosen. Glem det, snekker'n. Du har en god idè som ikke lar seg gjennomføre i praksis med dagens modeller. Det er mulig at vi som er så hauggamle ikke får oppleve en sensor som kan slikt i vår tid. Da sitter du igjen med to alternativer, Olympus E330/Panasonic/Leica + Sony. De er de eneste som bruker en selvstendig sensor til liveview.

Men fortvil ikke, min venn. Det finnes en løsning som gruser liveview til ditt bruk: Zigview. Du kan få 10m skjøteledning til den, og den fungere i tillegg som trådutløser. To flåger i ein smekk, altså. Den er ikke dyrere enn at din 30D + Zigview ville blitt billigere enn 40D, og den kombinasjonen ville gitt mye mer fleksibilitet, i og med at du kan være 10m borte fra kamera, og ha bedre oversikt over stedet du har fokusert på (oppe i et tre, for eksempel). Det er også en mye bedre løsning enn Olympus sin fabelaktige vridbare skjerm. Det er en løs, håndholdt skjerm. Prisen? Relativt høy, men ikke mer enn at din komplette løsning havner på 7000 kr til sammen. De som kjøper 30D i dag må ut med 8000 samlet pris, og det er fremdeles så billig at det er å foretrekke framfor 40D for naturfotografer på post. Du kan kjøpe den for under 3000 fra Scandinavian Photo.

Hva synes du, snekker'n? Dette må da være den optimale løsningen på ditt problem. Finner du en bedre løsning for en dyrefotograf på standplass skal du få en rull Fujichrome Sensia i 120-format av meg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den der i kombinasjon med et motrstyrt stativhode hadde hvert genialt.

Den er genial med mye, for å si det mildt. Koster litt, men ikke så mye at det er uoppnåelig. Tenk på hvor utrolig moro man kan ha med noe slik. Selvportretter får en helt ny dimensjon. Jeg har faktisk utrolig lyst på noe slik, enda mer enn innebygd liveview (selv om Olympus kommer farlig nær). Tenk å ta portretter med kamera på stativ og å kunne sette seg litt foran kamera til en side, med en monitor og trådutløser i fanget. Man sitter i en avslappet samtale med noen, ber dem smile slik som i stad, fortelle en vits som er akkurat så dårlig at de må glise litt, men ikke le. Det er mange måter å fram fine smil på, men det er absolutt lettest når man ikke er avhengig av vanlig søker. Det er derfor Krogvold bruker en "gammeldags" Hasselblad i steden for en H3. Rett og slett fordi han ikke kan ta portretter uten sjaktsøker. Det gjør det enda enklere til å få modellen til å slappe av, fordi han/hun vil se hele ansiktet ditt med all mimikk. Det handler ofte om flørt når man vil få fram de aller beste smilene. Dette er jo bare enda bedre enn sjaktsøker og vridbar lcd.

Lenke til kommentar

Du har et poeng der, selvportret blir litt enklere.

Med den løsningen virker autofokus også, og jeg regner med at ser fokuspunkt og info som er i søkeren.

Ser også for meg det kunne hvert gøy og satt et kamera med vidvinkel nært et fuglebrett eller noe og fått litt anderledes fuglebilder. Kobler man en data til kamerat går det ann å endre instillinger i tillegg.

Setter en sån på samme ønskeliste som lenscapén du har linket lit i en anden tråd.

Tror det blir invesert i trådutløser og ekstra bat. til den nye 30D først.

Vi burde lage en egen tråd for "snodige dipedutter som er kjekt å ha men som man egentlig ikke trenger".

Lenke til kommentar

Det har du pinadø rett i, Patrol_33. Denne bør stå høyt oppe, men det finnes mye annet rart og praktisk der ute. Omnibounce til innebygd blits er en unødvendig dyr, men pen løsning. Masse annet kan nevnes. Får se om jeg gidder. Kanskje du kunne startet den? :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt om det er nevnt enda, men å ha liveview slått på i flere minutter er en dårlig idè. Jeg har testet det på E510, og sensoren ble fort varm med tilhørende støy. Uansett hvor lav iso du bruker vil bildene dine bli uakseptabelt støyende før du får åpnet korken på termosen. Glem det, snekker'n. Du har en god idè som ikke lar seg gjennomføre i praksis med dagens modeller. Det er mulig at vi som er så hauggamle ikke får oppleve en sensor som kan slikt i vår tid. Da sitter du igjen med to alternativer, Olympus E330/Panasonic/Leica + Sony. De er de eneste som bruker en selvstendig sensor til liveview.

Men fortvil ikke, min venn. Det finnes en løsning som gruser liveview til ditt bruk: Zigview. Du kan få 10m skjøteledning til den, og den fungere i tillegg som trådutløser. To flåger i ein smekk, altså. Den er ikke dyrere enn at din 30D + Zigview ville blitt billigere enn 40D, og den kombinasjonen ville gitt mye mer fleksibilitet, i og med at du kan være 10m borte fra kamera, og ha bedre oversikt over stedet du har fokusert på (oppe i et tre, for eksempel). Det er også en mye bedre løsning enn Olympus sin fabelaktige vridbare skjerm. Det er en løs, håndholdt skjerm. Prisen? Relativt høy, men ikke mer enn at din komplette løsning havner på 7000 kr til sammen. De som kjøper 30D i dag må ut med 8000 samlet pris, og det er fremdeles så billig at det er å foretrekke framfor 40D for naturfotografer på post. Du kan kjøpe den for under 3000 fra Scandinavian Photo.

Hva synes du, snekker'n? Dette må da være den optimale løsningen på ditt problem. Finner du en bedre løsning for en dyrefotograf på standplass skal du få en rull Fujichrome Sensia i 120-format av meg.

Tja nå ser jeg det ikke som et problem direkte,heller som en kjekk ting å ha,men må si den løsningen du viser virker interessant om den holder hva den lover :)

Lenke til kommentar
Jeg kan starte den vis jeg finner fram igjen til de rette dingsene, må ha noe å legge in øverst.

Ikke dumt :)

Kjempeide og lage en tråd om ting som ikke er helt etter "produsentenes Ønsker".

Gjerne innlegg med beskrivelser og foto.

På tråden jeg hadde om nakkereim til Canon,kom det opp noen fine hjemmelagde løsninger.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=919335&hl=

Har selv lagdt/gjort et par enkle løsninger som letter livet som fotograf :whistle:

Lenke til kommentar
Når støyen blir så kraftig at den ødelegger bildet er det et stort problem, spesielt med naturfoto. Derfor er bruk av liveview for å vente på at motivet skal komme en svært dårlig idé.

Tja mulig det,men kan ikke påstå at de bildene som var tatt med 40D ble dårligere/bedre med/uten bruk av denne funksjonen.

Men som sagt jeg har kunn prøvd det en gang .

Lenke til kommentar
Når støyen blir så kraftig at den ødelegger bildet er det et stort problem, spesielt med naturfoto. Derfor er bruk av liveview for å vente på at motivet skal komme en svært dårlig idé.

Tja mulig det,men kan ikke påstå at de bildene som var tatt med 40D ble dårligere/bedre med/uten bruk av denne funksjonen.

Og da hadde du liveview på over lang tid? Neppe, hvis du ikke så noe støy som følge av at sensoren ble varm, for det blir så store sensorer. Til og med Fourthirds-sensorene blir varme av "å stå åpne" over et lite stykke tid. Da snakker vi ikke om timer, for å si det slik. Så lenge tror jeg ikke det er mulig å bruke liveview på en slr.

Lenke til kommentar

Og da hadde du liveview på over lang tid? Neppe, hvis du ikke så noe støy som følge av at sensoren ble varm, for det blir så store sensorer. Til og med Fourthirds-sensorene blir varme av "å stå åpne" over et lite stykke tid. Da snakker vi ikke om timer, for å si det slik. Så lenge tror jeg ikke det er mulig å bruke liveview på en slr.

Hvor lenge det stod på i hver økt er jeg ikke sikker på,men totalt satt vi under kamuflasjen i ca 4 timer, mulig det at det var kaldt ute kunne hjelpe på?

Som sagt ikke mitt kamera og eneste gangen jeg har vært med at dette er i bruk og jeg likte det,når jeg i tillegg tenker på at jeg skal bruke kameraet til bla macro så ser jeg denne funksjonen som svært velkommen og den SKAL være på mitt neste kamera som sannsyneligvis blir etterkommeren til dagens 40D, får håpe det har vippbar skjerm i tillegg .

Lenke til kommentar
Kulden kan ha hjulpet på situasjonen, men sjekket du bildene for støy på en pc etterpå?

Ja jeg har sett bildene på pc etterpå og de så helt ok ut,kan ikke si jeg kunne skille dem fra de som var tatt på "vanelig" måte.

Uansett så er dette en funksjon jeg har stor tro på, joda den har potensiale for en god del forbedringer, men det kommer,det kommer.

Folk lo jo til de første digitale kameraene,de lo vel enda mere til digital speilrefleks og i dag sitter de og svelger kameler, slik blir det vel med dette også,for om maks 5 år er det vel få/ingen som velger et speilreflekskamera uten denne ypperlige funksjonen :cool:

Lenke til kommentar

Som studioteknikker så var jeg ikke så veldig skeptisk til digitalfoto når oppløsningen tippet 3mp, så det plaget ikke meg så mye. Liveview var jeg derimot skeptisk til å implementere på alle dSLR, men har måtte gi meg på det. Til det bruket du skisserer ville jeg ha valgt Zigview uansett, hadde denslags foto interessert meg. Ihvertfall når 30D er så billig, slik at den totale prisen blir under 8000 uten optikk.

Lenke til kommentar

Snekker tror ikke at du skall vente så lenge, utviklingen går fortere en det, stort sett alle nye kamera som er lansert den sise tiden har det.(har ikke full oversikt)

Det er ikke en funksjon jeg savner, så jeg kommer ikke til å kjøpe et nytt kamera med det første for å få den funksjonen.

det kommer sikkert også flre modeller med en vridbar skjerm for å kunne bruke LW i pussige kameravinkler.

Jeg personlig syntes det var en befrielse å kunne stappe kameraet opp i trynet når jeg gikk over til DSLR.

Jeg vill heller ha custon funksjoner og auto ISO en LW, hvis jeg måtte velge. men det er meg.

Vill ikke si at jeg fikk meg en god latter første gang jeg var borti digitalkamera, for jeg var og er en dingsfrik, men det tok noen år før jeg syntes det hvar verd å betale for.

Lenke til kommentar

Nå må dere huske på at det er stor forskjell på CCD sensorer og CMOS sensorer.

CMOS sensorer er ikke plaget på langt nær samme grad som CCD når det gjelder varmeutvikling i sensoren.

Over tid vil det nok ha en effekt her og, men mener oly har (hadde?) CCD sensorer og vil dermed være mer plaget av dette.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Greit å vise et bilde tatt fra 8 meter,men som du ser så var han temmelig lykkelig for det blinskuddet han sie bla "dette må oppleves" og tror du virkelig den fuglen satt der etterpå :D

Poenget mitt er at du snakker om ting du ikke vet noe som helst om - at all.

Her er et bilde tatt med 200mm, nesten ikke beskjært.

Fotografen forklarer selv følgende: To ravner kom kl 06.45, kvarteret etterpå landet denne hønsehauken og ble sittenes i 11 timer !!

Så, altså. Hønsehauken, som er en meget sky fugl, holdt seg på en slik avstand at det er blitt tatt fantastiske opptak, i hele 11 timer (var det ikke du som sa at sky fugler "pilte vekk" ved lyden av lukkeren?), mens det ble tatt utallige bilder (om det var 1.000 eller 10.000 vet jeg ikke, men at det var mange - er det ingen tvil om).

Igjen, vil jeg bare, nok en gang, poengtere hvor ufattelig tåpelig det er når man snakker om ting man ikke vet noe om. Og det er derfor jeg også skriver argumenterer som jeg gjør.

Og - du snakker om å "ha baller til å innrømme at man har tatt feil", med tydelig budskap til et av mine tidligere innlegg (uten at jeg vet hva du snakker om eksakt). Hva med at du tenker over hvordan du er til å innrømme at du har tatt feil?

Lenke til kommentar
Greit å vise et bilde tatt fra 8 meter,men som du ser så var han temmelig lykkelig for det blinskuddet han sie bla "dette må oppleves" og tror du virkelig den fuglen satt der etterpå :D

Her er et bilde tatt med 200mm, nesten ikke beskjært.

Fotografen forklarer selv følgende: To ravner kom kl 06.45, kvarteret etterpå landet denne hønsehauken og ble sittenes i 11 timer !!

Så, altså. Hønsehauken, som er en meget sky fugl, holdt seg på en slik avstand at det er blitt tatt fantastiske opptak, i hele 11 timer (var det ikke du som sa at sky fugler "pilte vekk" ved lyden av lukkeren?), mens det ble tatt utallige bilder (om det var 1.000 eller 10.000 vet jeg ikke, men at det var mange - er det ingen tvil om).

Igjen, vil jeg bare, nok en gang, poengtere hvor ufattelig tåpelig det er når man snakker om ting man ikke vet noe om. Og det er derfor jeg også skriver argumenterer som jeg gjør.

Og - du snakker om å "ha baller til å innrømme at man har tatt feil", med tydelig budskap til et av mine tidligere innlegg (uten at jeg vet hva du snakker om eksakt). Hva med at du tenker over hvordan du er til å innrømme at du har tatt feil?

Poenget er at jeg nettpop snakker av erfaring, at en annen har opplevd at en fugl sitter på samme sted i 11 timer er ikke mindre enn en sensasjon.

Men uansett så er det verste her at du presterer å leke overdommer med å si :

Mere ovenfra og nedholdning skal en lete lenge etter.

Jeg har feks et fulebrett stående ca 4-5 meter fra huset og rett ovenfor dette er det et bodvindu på 50 x 50 cm, dette åpnet jeg satte inn en tykk papplate med hull for linsen, det vil da si at både jeg og kameraet er inne i huset, men selv da flyr fuglene avgårde etter første klikket fra kameraet.

Dermed blir det fantastisk av deg å hevde at dette ikke er tilfelle.

Slutt med slik ovenfra og ned holdning og aksepter at andre har andre erfaringer enn deg, enkleterfaringer som den du trekker frem akkurat her er ikke representativ,det er heller en sensasjon om en så sky fugl holdt seg i ro i 11 timer,spes med folk i nærheten .

Jeg har ingen problemer med å innrømme feil,men her tar jeg ikke feil.Er mine egne erfaringer feil?? Hvordan kan de være feil når jeg har opplevd dette selv???? Feilen her er at du driver andre til løgner og prøver å latterliggjøre andre fordi du må ha rett.

Her er forøvrig hva samme fotograf som du linker til svarer ang et annet bilde av ørn:

...skal litt til å få et nogenlunde portrett av ørn med 200mm..men jeg følte at det var bra nok til å legges ut

http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...manbefalinger=1

Jeg vil også stille spørsmål til dette med 11 timer, ikke bare fordi det er fantastisk sjeldent,men hvordan han kunne vite det. For om han beveget seg i samme området uten å skremme fuglen i hele 11 timer er det sensasjonelt. Satt han derimot inne i en varm hytte el er det imidlertid forståelig. Ja også om han satt dørge stille under kamuflasje er det mulig,dog er det en brukbar prestasjon å sitte stille under kamuflasje i 11 timer vinterstid :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Poenget er at jeg nettpop snakker av erfaring, at en annen har opplevd at en fugl sitter på samme sted i 11 timer er ikke mindre enn en sensasjon.

Da står dine erfaringer tvert imot enormt mange andres. Jeg sier ikke de er gale, men jeg vil ikke si at dine erfaringer om at fugler stikker av lyden av lukkeren. Da må du ihvertfall ha enormt støyete lukker - noe 30D ikke skal ha.

Jeg har feks et fulebrett stående ca 4-5 meter fra huset og rett ovenfor dette er det et bodvindu på 50 x 50 cm, dette åpnet jeg satte inn en tykk papplate med hull for linsen, det vil da si at både jeg og kameraet er inne i huset, men selv da flyr fuglene avgårde etter første klikket fra kameraet.

Igjen, da må du ha enormt støyete lukker eller enormt sky fugler på fuglebrettet. Hvilke fugler har du, om jeg tør spørre?

Jeg fotograferte granmeis tirsdag denne uken. Jeg gikk rundt i området, og gikk etter lydene. Da jeg så en granmeis snek jeg meg innpå, oppreist, og endte tilslutt på 1,6m ifra fuglen, i følge avstandsmåleren på objektivet (den er ganske nøyaktig). Jeg tok så mye som 72 bilder av granmeisen, og den er ikke akkurat kjent for å bli stående på samme sted lenge. Ei heller er den særlig tam, og fugler som kjøttmeis og blåmeis er langt mindre sky.

Her er forøvrig hva samme fotograf som du linker til svarer ang et annet bilde av ørn:

[/b]

...skal litt til å få et nogenlunde portrett av ørn med 200mm..men jeg følte at det var bra nok til å legges ut

<a href="http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...manbefalinger=1" target="_blank"><a href="http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...manbefalinger=1" target="_blank">http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...manbefalinger=1</a></a>

Ja, men merk deg ordet "portrett" og se versjon 2 av bildet. Det er absolutt ikke dårlig, og selv ikke etter den enorme beskjæringen som er gjort er portrettbildet utrolig bra! Han fikk enormt bra tilbakemeldinger for det bildet, med mange anbefalinger og blant annet denne kommentaren:

En majestetisk profil som hadde gjort seg på forsiden av National Geographic.

Det skal litt til for å få bildet sitt trykket på forsiden av NG, for å si det slik...

Slutt med slik ovenfra og ned holdning og aksepter at andre har andre erfaringer enn deg, enkleterfaringer som den du trekker frem akkurat her er ikke representativ,det er heller en sensasjon om en så sky fugl holdt seg i ro i 11 timer,spes med folk i nærheten .

Det er ikke sensasjonelt, det er bare du som tror det. Ei heller er dette enkelterfaringer - hvor mange eksempler til trenger du for å bli overbevist om at havørn ikke bryr seg om lyden av en vanlig lukker? Ikke en slik som støyer som et maskingevær, som jo du tydeligvis må ha.

Her kommer eksemplene:

Bilde 1

Beskrivelse: Vindfull dag i skjulet sammen med Kjartan Trana. Stor opplevelse å sitte å studere en voksen havørn på 8 meter i snart en time, For så å bli avløst av en Hønsehauk som aldri ville forlate åte sjøl med høylytt latter,sang og musikk.

Bilde 2

Her er det tatt flere bilder med 300mm, ergo fløy ikke fuglen sin vei.

Rolf Selvik har en del bilder av både hønsehauk, kongeørn og havørn:

Bilde 3

Dette er tatt med brennvidde 100mm.

Bilde 4

Dette er tatt med brennvidde 200mm eller mindre.

Bilde 5

Dette er tatt med brennvidde 148mm, og Rolf skriver blant annet som følger som en beskrivelse på bildet:

Den hadde for vane (uvane) å ikke dukke opp før lukkertiden viste under 1/30 sek. på iso 800.

Men noen bilder ble det av den om det fleste ble uskarpe så var det noen brukende inn i mellom.

Ergo, fikk han tatt flere bilder, og kongeørnen forsvant ikke av lyden av lukkeren.

Bilde 6

Bilde 7

Bilde 8

Disse er tatt med brennvidde 300mm eller mindre. Rolf fikk altså flere bilder av hønsehauken med brennvidde 300mm eller mindre.

Her er en episode av "Norge rundt" hvor Kjartan Trana tar disse bildene (Bilde 9 og Bilde 10).

Som du ser når du ser innslaget flyr ikke hønsehauken sin vei av lyden av 3 naturfotografer. I skjulet var det også en lydmann og en "vanlig" fotograf som filmet. Bildene er tatt på 4 meters avstand.

Jeg vil også stille spørsmål til dette med 11 timer[/b], ikke bare fordi det er fantastisk sjeldent,men hvordan han kunne vite det. For om han beveget seg i samme området uten å skremme fuglen i hele 11 timer er det sensasjonelt. Satt han derimot inne i en varm hytte el er det imidlertid forståelig. Ja også om han satt dørge stille under kamuflasje er det mulig,dog er det en brukbar prestasjon å sitte stille under kamuflasje i 11 timer vinterstid :hmm:

Han satt inne i en kamuflasjehytte / telt, og satt nok ikke dønn i ro i 11 timer nei.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...