Gissan Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Nei det er ikke sterkt overdrevet,for om du skal få sikkelige nærbilder av feks fugler,mink, ekorn, røyskatt osv osv med en 250mm eller 300mm må du temmelig nært,derfor kamuflasje og med en gang du tar bildet piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp. Derfor spør jeg: Hvordan vet du dette? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Nå får du gi deg med det sutrete: Alle vrir og vender på alt jeg sier tullet. Les her: ...tar gjærne med et esktra batteri om det betyr 4 timer begagelig sittestilling på utkikken Her sier du svart på hvitt at du gjerne tar med 2 (to) stk batterier for å få 4(!) timer liveview. Dermed er det ikke i nærheten av vriing og vending når jeg kommenterer slik: Så du satt ikke 4 timer med Liveviewfunksjonen på allikevel? Vel om det er svart på hvitt for deg så er du fargeblind For jeg sier "om det betyr 4 timer....." Det utifra at jeg satt fire timer sist jeg var avgårde med ett batteri,en fordel å lese alt og ikke bare lete etter detaljer for å forsøke så tvil om andre. Altså når jeg satt 4 timer med ett ville det være trolig at et batteri nr 2 også kunne brukes 4 timer og 4 + 4 = 8 siden jeg "glemte" å presisere det - Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Nei det er ikke sterkt overdrevet,for om du skal få sikkelige nærbilder av feks fugler,mink, ekorn, røyskatt osv osv med en 250mm eller 300mm må du temmelig nært,derfor kamuflasje og med en gang du tar bildet piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp. Derfor spør jeg: Hvordan vet du dette? Herregud mann leser du ikke tråden,jeg har jo sagt at jeg har prøvd dette . Dette skriver jeg jo tidligere i tråden: Skjønner at her er det folk som ikke driver med dette som uttaler seg,men jeg har prøvd kamera med begge mulighetene og kjenner fordelen her , derfor uttaler jeg meg om det . Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Her er blant annet et bilde tatt med 200mm av en hønsehauk. Jeg synes du sa at "med en gang du tar bildet (på 250mm eller 300mm) piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp". Hvorfor har ikke denne hønsehauken (forøvrig en av de aller skyeste / "reddeste" fuglene i vår fauna) "pilt vekk"? Dette er tatt fra 8 meters hold (med 300mm), og havørnen ser ikke ut som om den ble det spor skremt av lyden fra lukkeren? Eller kanskje har han en magisk, lydløs lukker? Kongeørn med 200mm - ikke noe problem, han har jo lydløs lukker. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Vel du kan jo ta flere bilder uansett OM du får sjans til det og når speilet slår opp så ser du vel ikke mye der heller, imidlertid er realiteten en annen,da en som regel får bare et eller to bilder fordi selv støyen fra kamera skremmer ville dyr på en slik kort avstand, ja selv at du flytter litt på deg er nok og da er det kjekt å sitte klar med fjernutløsern i hånden og følge med på skjermen. Har du personlige erfaringer å sikte til? Det du skriver her er nemlig sterkt overdrevet. I tillegg: Med liveview støyer kameraet lenger tid i forveien før første bildet blir tatt og rart man kan røre på seg på jakt, i åpent landskap og ikke inne i et kamuflasjetelt Ja, Snekker'n er nok på tynn is nå. Igjen.. Har du noe å sikte til? Personlige erfaringer eller lignende? Jeg fotograferer fugl hver dag. Ja du fotograferer hver dag,vel det kan ikke bli mange nærbildene om du går i åpent lende med en 250/300mm linse, det kan jeg og alle andre som har drevet med dette i en årrekke skrive under på Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Herregud mann leser du ikke tråden,jeg har jo sagt at jeg har prøvd dette . Så selv ved bruk av 300mm og kamuflasje "piler" ekornene vekk? Forklar dette da. (300mm og, wow, et ekorn! ) Tydeligvis ikke bare han som klarer det, for alle disse bildene er tatt med brennvidde 300mm eller mindre: <a href="http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=" target="_blank">http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=</a> <a href="http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=" target="_blank">http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=</a> <a href="http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=" target="_blank">http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=</a> <a href="http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=" target="_blank">http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=</a> <a href="http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=" target="_blank">http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=</a> <a href="http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=" target="_blank">http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...=&kategori=</a> I tillegg kunne jeg funnet 276 bilder av ekorn med mindre enn 300mm brennvidde til, hvis du ønsker det. Ja du fotograferer hver dag,vel det kan ikke bli mange nærbildene om du går i åpent lende med en 250/300mm linse, det kan jeg og alle andre som har drevet med dette i en årrekke skrive under på Du snakket jo nettopp om fotografering fra kamuflasje? Nei det er ikke sterkt overdrevet,for om du skal få sikkelige nærbilder av feks fugler,mink, ekorn, røyskatt osv osv med en 250mm eller 300mm må du temmelig nært,derfor kamuflasje og med en gang du tar bildet piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp. Endret 14. mars 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Vel du kan jo ta flere bilder uansett OM du får sjans til det og når speilet slår opp så ser du vel ikke mye der heller, imidlertid er realiteten en annen,da en som regel får bare et eller to bilder fordi selv støyen fra kamera skremmer ville dyr på en slik kort avstand, ja selv at du flytter litt på deg er nok og da er det kjekt å sitte klar med fjernutløsern i hånden og følge med på skjermen. Har du personlige erfaringer å sikte til? Det du skriver her er nemlig sterkt overdrevet. I tillegg: Med liveview støyer kameraet lenger tid i forveien før første bildet blir tatt og rart man kan røre på seg på jakt, i åpent landskap og ikke inne i et kamuflasjetelt Si meg har du vært på jakt?? Når en feks går på rypejakt uten hund så kan en oppleve at rypa trykker (dvs den prøver å gjemme seg) og da kan du nesten trå på den før den flyr opp,andre ganger letter den på 4-500 meters hold og du har ikke sjans å ta den. Og hvor mange fugler uansett art unnlater å lette når du kommer gående,fugler som er innenfor en radius av maks 50 m, noe jeg vil ha dem innenfor for å få de bildene jeg trenger . Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Snekker'n, fortell meg hvordan alle andre klarer å fotografere hønsehauk med 200mm og havørn på 8 meter og ekorn på under 5 meter, uten at du klarer det? Du sa jo nettopp at "med en gang du tar bildet piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp". Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Her er blant annet et bilde tatt med 200mm av en hønsehauk. Jeg synes du sa at "med en gang du tar bildet (på 250mm eller 300mm) piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp". Hvorfor har ikke denne hønsehauken (forøvrig en av de aller skyeste / "reddeste" fuglene i vår fauna) "pilt vekk"? Dette er tatt fra 8 meters hold (med 300mm), og havørnen ser ikke ut som om den ble det spor skremt av lyden fra lukkeren? Eller kanskje har han en magisk, lydløs lukker? Kongeørn med 200mm - ikke noe problem, han har jo lydløs lukker. Begynner du å bli desperat eller?? Hvem har hevdet at det er umulig å ta bilder uten kamuflasje??? Det er ikke det saken dreier seg om,jeg har tatt mange bilder uten det,saken er at det er lettere å få de bildene en ønsker om en sitter på post,spør en hvilken som helst naturfotograf så får du det bekreftet. Greit å vise et bilde tatt fra 8 meter,men som du ser så var han temmelig lykkelig for det blinskuddet han sie bla "dette må oppleves" og tror du virkelig den fuglen satt der etterpå Hvorfor har ikke denne hønsehauken (forøvrig en av de aller skyeste / "reddeste" fuglene i vår fauna) "pilt vekk"? Vel å vise et enkeltbilde sier ingenting om hvorvidt fuglen satt der etterpå, men om du er så unik som du prøver å fremstille det der du kan stå og ta bilde etter bilde av sky fugler på kort hold,ja da har du en egen evne og bør fortelle om den det er sikkert mange som vil ansette deg som fotograf da Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Snekker'n, fortell meg hvordan alle andre klarer å fotografere hønsehauk med 200mm og havørn på 8 meter og ekorn på under 5 meter, uten at du klarer det? Du sa jo nettopp at "med en gang du tar bildet piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp". Jeg har nettop svart og som du ser så benekter jeg ikke at det er mulig,jeg har klart å ta slike/lignende bilder selv. Det er du som prøver å vri det for atter en gang å prøve å få rett. Jeg sier det er en stor fordel med å bruke kamuflasje ved slik fotografering og ikke at det er umulig uten,det er dine ord som du prøver å legge i munnen på meg. At ful flyr når du knipser uansett om du bruker kamuflasje eller ei er riktig som jeg har sagt,men det betyr ikke at du ikke klarer å ta et bilde først. Fordelen med kamuflasje er at en kan legge ut åte,lokke dyret akkurat til den avstanden du ønsker og så sitte klar til å ta bildet og da er LV ypperlig da en slipper å sitte å stirre i søkeren hele tiden. Det var det som var poenget her,men det var tydeligvis ikke så interessant . Du sa jo nettopp at "med en gang du tar bildet piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp" Jepp,men da har du jo tatt bildet,eller er det ordet opp du prøver å henge deg på nå,skulle jeg heller sagt igjen - Merkelig hvor enkelte kan holde på bare fordi de må ha rett Endret 14. mars 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 om du skal få sikkelige nærbilder av feks fugler,mink, ekorn, røyskatt osv osv med en 250mm eller 300mm må du temmelig nært,derfor kamuflasje og med en gang du tar bildet piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp. Dermed konkluderer du med at det er best å bruke en funksjon som resulterer i LENGER tid mellom støy og bildetaking? Og hvordan beregner du når du skal trykke på utløseren. Om du benytter liveview så blir det jo en liten forsinkelse fra du trykker til bildet er tatt. På denne tiden er dyret allerede på vei vekk (i følge deg selv). For meg høres det ut som liveview ikke fungerer til denne typen arbeid overhodet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) om du skal få sikkelige nærbilder av feks fugler,mink, ekorn, røyskatt osv osv med en 250mm eller 300mm må du temmelig nært,derfor kamuflasje og med en gang du tar bildet piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp. Dermed konkluderer du med at det er best å bruke en funksjon som resulterer i LENGER tid mellom støy og bildetaking? Og hvordan beregner du når du skal trykke på utløseren. Om du benytter liveview så blir det jo en liten forsinkelse fra du trykker til bildet er tatt. På denne tiden er dyret allerede på vei vekk (i følge deg selv). For meg høres det ut som liveview ikke fungerer til denne typen arbeid overhodet. Vel nå har jeg prøv dette og vet det funker og er fornøyd,noen andre her er også fornøyde, alikevel bare må du og Gissan (som også sender kritikk i PM) ha rett,akkurat som barna i barehagen,de må ha re t . Vel vel vi sier det slik,dere har rett vi som har prøvd det har ikke peil. God natt nå drar jeg på langwekend til Sverige for å stå på ski . Fant forresten en knapp som het "ignorer bruker" den må prøves. Endret 14. mars 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Vel om det er svart på hvitt for deg så er du fargeblind For jeg sier "om det betyr 4 timer....."Det utifra at jeg satt fire timer sist jeg var avgårde med ett batteri,en fordel å lese alt og ikke bare lete etter detaljer for å forsøke så tvil om andre. Om du får 4 timer sittetid ved å ta med et ekstra batteri er det underforstått at 1 batteri = 2 timer. Si meg har du vært på jakt??Når en feks går på rypejakt uten hund så kan en oppleve at rypa trykker (dvs den prøver å gjemme seg) og da kan du nesten trå på den før den flyr opp,andre ganger letter den på 4-500 meters hold og du har ikke sjans å ta den. Og hvor mange fugler uansett art unnlater å lette når du kommer gående,fugler som er innenfor en radius av maks 50 m, noe jeg vil ha dem innenfor for å få de bildene jeg trenger . Hvem har snakket om å gå rundt og bråke? Har du aldri sett noen sitte/stå på post, se et dyr komme gående for deretter å heve geværet uten at dyret løper av gårde? Om dette er mulig må det også være mulig å sitte under kamuflasje, se dyret komme (du ser vel 50 meter?) og deretter klikke av en serie bilder MYE hurtigere enn liveview noen gang kommer til å klare? Kameraet kan du jo ha stilt inn mot åtet fra før av så du behøver ikke røre det engang. Poenget er: Liveview gjør ikke denne typen oppdrag noe enklere. Heller tvert imot da liveview medfører bråk, forsinkelser, lavere burstrate og dårligere batteritid. Vel nå har jeg prøv dette og vet det funker og er fornøyd Hvor mange bilder fikk du på rappen? Ble et av de du fikk tatt noe bra? dere har rett vi som har prøvd det har ikke peil. Har nok brukt liveview mer enn deg, så den der fungerer ikke Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg har nettop svart og som du ser så benekter jeg ikke at det er mulig,jeg har klart å ta slike/lignende bilder selv. Åh? Er det mulig å få se de? Greit å vise et bilde tatt fra 8 meter,men som du ser så var han temmelig lykkelig for det blinskuddet han sie bla "dette må oppleves" og tror du virkelig den fuglen satt der etterpå Han var lykkelig for opplevelsen av å ha en vill havørn på 8 meters avstand. Bildet er bra det, men jeg kan garantere deg at fuglen satt der etterpå også. Vil du ha bekreftelse fra fotografen? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Direktevisning er fine greier som jeg har lyst på,men ikke til bevegelige motiver. Saksa dette ut av Vimenn. http://www.vimenn.no/lydbilde/lydogbilde/article195628.ece Direktevisning EOS 450D er det første digitale speilreflekskameraet fra Canon i lavprissegmentet som har direktevisning. Det gjør at du på samme måte som med et digitalt kompaktkamera kan se motivet gjennom kameraets LCD-skjerm. Det gjør det lettere å fotografere i vanskelige vinkler. Live View-funksjonen fungerer slik at den viser bilder som en video med 30 bilder i sekundet. Når du skal fokusere brukes en funksjonsknapp som løfter speilet og stiller skarpt før speilet senker seg igjen. Det gjør at Live View-funksjonen tar en liten "pause" mens fokuseringen pågår. Så når live view funksjonen er tilbake,hvor er det blitt av motivet ? "Tar sikkert ikke pause" Så det er begrensinger i hva du kan bruke direktevisning til. primert så har jeg lyst på det for og ta innendørs bilder i trange omgivelser "båt" Hadde det på mitt kompaktdigital kamera,savner det på når jeg bruker 30D i samme omgivelser.men en 10-20 mm.kan nok hjelpe på det da jeg ikke behøver å "spikre" fast 30D på veggene for og få med alt. Endret 15. mars 2008 av Nautica Lenke til kommentar
jadaniel Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hvordan er det mulig og lage en sånn diskusjon. Det virker bare som om enkelte vil kverulere. Hvis det finnes noen som mener at Liveview er en meget bra egenskap så må de vel få lov til å si fra om det. Dere som ikke mener det er bra, skriv om det. Og la det bli med det. Jeg er ihvertfall av den mening at Liveview er en ettertraktet egenskap, jeg har ihvertfall ødelagt bilder ved å må bevege meg for å se i søkeren. Men det kommer det sikkert et svar på som sier at er feil. Kan dere være så snill og fortelle hva som er bra med deres egne valg. Ikke prøv å forandre på meningene til noen som skriver i forumene. Når dere skriver forteller dere for andre at dere er teit. Skjønner ikke at dere vil det og hvorfor. Dere ødelegger hele forumet med sånne diskusjoner. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) jadaniel: når noen konkluderer med at det er bedre å bruke liveview til dyrebilder enn å ikke gjøre det, må det da være lov å være kritisk til dette. Klart snekker'n skal få lov til å foretrekke liveview, men er like viktig at vi som ikke foretrekker det får lov å lufte våre meninger, slik at trådstarter og andre kan gjøre opp sin egen mening basert på riktigst og best mulig informasjon. Det er aldri en fordel å ha et mer bråkete og tregere kamera når man tar bilder av dyr og fugler. Det er fakta. At snekker'n heller vil sitte behagelig enn å få gode bilder er helt greit, men da må han innrømme det og ikke konkludere med at man får i både pose og sekk. Enda mer behagelig hadde det vært å tatt med seg stresslessen, potetgullposen og tippekampen ut i skogen og hatt en dverg til å passe kameraet med liveview på åtet. Da kunne jeg sikkert sittet 10 timer i strekk, men bildene blir ikke nødvendigvis bedre av den grunn. Endret 15. mars 2008 av Crazysteps Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Crazysteps : Enda mer behagelig hadde det vært å tatt med seg stresslessen, potetgullposen og tippekampen ut i skogen og hatt en dverg til å passe kameraet med liveview på åtet. Da kunne jeg sikkert sittet 10 timer i strekk, men bildene blir ikke nødvendigvis bedre av den grunn. Bare husk på og ta meg potetgull til to,så du ikke får arbeidstilsynet på nakken. Endret 15. mars 2008 av Nautica Lenke til kommentar
jadaniel Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Jeg har selv fotografert fugler og er avhengig av å ikke bevege meg for mye. Må ligge i skjul av terrenget. Men kameraet må høyt og derfor ser jeg jo liveview som en kjempefordel. Crazysteps: Jeg tror egentlig ikke du har prøvd å slite for å få til bilder, for å finne ut at en liten bevegelse ødelegger det hele. Å komme med noe så TOTALT idiotisk som potetgullpose og stressless sier jo at du egentlig bare vil kverulere og ikke komme med meninger som kan forsvares. Det er faktisk mulig å slå av liveview og bruke kameraet som vanlig. Hvorfor er liveview på 40d og ikke 30d? Jo for 40d er et nyere kamera. Her er en video om Liveview på 450d: http://matthewphoto.multiply.com/video/item/35 Endret 15. mars 2008 av jadaniel Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Enda mer behagelig hadde det vært å tatt med seg stresslessen, potetgullposen og tippekampen ut i skogen og hatt en dverg til å passe kameraet med liveview på åtet. Da kunne jeg sikkert sittet 10 timer i strekk, men bildene blir ikke nødvendigvis bedre av den grunn. Bare husk på og ta meg potetgull til to,så du ikke får arbeidstilsynet på nakken. Jada, loven må man holde seg til. Så det blir vel ikke mer enn 9 timer arbeid, inkludert hyppige pauser (ensformig arbeid) og en halvtimes spisepause (betalt selvfølgelig, da han må holde seg i nærheten) Nok off-topic for idag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå