tomsi42 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 30D er en utgått modell så å sammenligne den med en Touareg er en smule morsom. VW Polo er vel ute av produskjon, det samme som 30D. Bare restpartiene som blir dumpet jeg tenkte byggekvalitet, ikke hva som finnes av modeller idag ... For meg er vekt og størrelse viktig, jeg vil bære med meg kameraet på turer og da teller vekta mye. For den vekta jeg sparer kan jeg få med meg et ok objektiv i tillegg. Hvis vekt er veldig viktig, så hadde jeg nok heller vurdert Olympus E-420 i dobbelt-kit. Nå har jeg både EOS 350D og 30D og det er klart en stor forskjell i vekt. Men jeg foretrekker 30D for det. Det har nok noe med at jeg føler at jeg har et skikkelig verktøy i henda istedet for et leketøy. Tom Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Joda dagens løsninger kan bli bedre,men selv det som er i dag hadde hjulpet meg mye, feks når en sitter under kamuflasje og har stilt inn kameraet på åten,slik det er nå må en sitte i en anstrengt posisjon for å se i søkeren, kunne jeg brukt skjermen og en fjernutløser kunne jeg lent meg tilbake fulgt med på skjermen hatt utløsern i den ene hånden og kaffekoppen i den andre og nytt livet Jeg skjønner ikke helt hvordan live view skal hjelpe deg om du sitter i timesvis og venter - batteriet vil vel bli spist opp i løpet av relativt kort tid? Du må evt ha med deg en del ekstra batterier. Hvor ofte sitter du så langt unna at du ikke ser åten med det blotte øyet, men får gode bilder gjennom kameraet? Og om du ser at det kommer noe kan du vel bare sette hodet inntil kameraet og se ordentlig istedet for å se på en dårlig (relativt) skjerm uten AF. Bildet slukker jo uansett når du trykker på utløseren. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hvorfor bestandig vri på ting andre sier og som ikke passer helt inn i din mening?Hvor sier jeg at jeg gjorde et så dårlig valg??????? Jo du, det skal jeg si deg: For meg er det viktig,ja så viktig at hadde jeg fått velge om igjen så hadde jeg valgt 450D foran 30D bare pga dette Her sier du rett ut at om du hadde fått velge på nytt så hadde du gjort et annet valg. Hvordan har jeg vridd og vendt på dette? Fordi du skriver følgende: Synd å se du gjorde et dårlig valg til tross for den lange og grundige vurderingen du gjorde av disse kameraene. Her får du det til å fremstå som at jeg mener 30D er dårlig,noe det slettes ikke er,men det mangler en del funksjoner (naturlig nok) som jeg savner og som var årsaken til at jeg var i sterk tvil,funksjoner som enkelte her faktisk mente var dårlige/uvesentlige . 30D er et ypperlig og godt kamera, la det være helt klart,det er et kamera som jeg uten betenkeligheter kan annbefale alle de som ikke trenger nevnte funksjoner. Men jeg ville helt klart først be vedkommende tenke grundig gjennom om han/hun trengte disse funksjonene og om de var i tvil ville jeg annbefalt et annet kamera istedenfor å avvise det som dårlige/uvesentlige funksjoner. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Joda dagens løsninger kan bli bedre,men selv det som er i dag hadde hjulpet meg mye, feks når en sitter under kamuflasje og har stilt inn kameraet på åten,slik det er nå må en sitte i en anstrengt posisjon for å se i søkeren, kunne jeg brukt skjermen og en fjernutløser kunne jeg lent meg tilbake fulgt med på skjermen hatt utløsern i den ene hånden og kaffekoppen i den andre og nytt livet Jeg skjønner ikke helt hvordan live view skal hjelpe deg om du sitter i timesvis og venter - batteriet vil vel bli spist opp i løpet av relativt kort tid? Du må evt ha med deg en del ekstra batterier. Hvor ofte sitter du så langt unna at du ikke ser åten med det blotte øyet, men får gode bilder gjennom kameraet? Og om du ser at det kommer noe kan du vel bare sette hodet inntil kameraet og se ordentlig istedet for å se på en dårlig (relativt) skjerm uten AF. Bildet slukker jo uansett når du trykker på utløseren. Det skjer temmelig ofte,for om du skal ta bilder av ville dyr med en 200mm-300mm ja endog 400mm er du såpass nært at det skal lite/ingenting til før du skremmer dyret , dermed er kamuflasje ypperlig og kunn objektivet stikker ut, at bildet slukker når en trykker på utløseren betyr ingenting for da tar du jo bildet,det som er viktig er å reg når objektet er riktig plassert og ha mulighet til å ha det en smule komfortabelt samtidig. Skjønner at her er det folk som ikke driver med dette som uttaler seg,men jeg har prøvd kamera med begge mulighetene og kjenner fordelen her , derfor uttaler jeg meg om det . Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 1. Jeg er fullstendig klar over hvor bra 30D er. Du har uansett gjort et dårlig valg om du hadde foretrukket et annet alternativ med den informasjonen du har idag. 2. Jeg pleier å være istand til å se like langt som et 300mm objektiv og forstår nytten av kamuflasje. Problemet er at om det kommer et dyr vil du gjerne ta mange titalls bilder av det, ikke bare ett. Dermed ville jeg TRO (ikke prøvd dette selv) at det er like greit å se med det blotte øye at det kommer et dyr/en fugl, for deretter å sette øyet inntil kamera og kjøre av en serie. Da er du ihvertfall ikke blind mens det foregår. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Slettet,ble noe galt her da det var feil på forumet Endret 13. mars 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 1. Jeg er fullstendig klar over hvor bra 30D er. Du har uansett gjort et dårlig valg om du hadde foretrukket et annet alternativ med den informasjonen du har idag. 2. Jeg pleier å være istand til å se like langt som et 300mm objektiv og forstår nytten av kamuflasje. Problemet er at om det kommer et dyr vil du gjerne ta mange titalls bilder av det, ikke bare ett. Dermed ville jeg TRO (ikke prøvd dette selv) at det er like greit å se med det blotte øye at det kommer et dyr/en fugl, for deretter å sette øyet inntil kamera og kjøre av en serie. Da er du ihvertfall ikke blind mens det foregår. Vel du kan jo ta flere bilder uansett OM du får sjans til det og når speilet slår opp så ser du vel ikke mye der heller, imidlertid er realiteten en annen,da en som regel får bare et eller to bilder fordi selv støyen fra kamera skremmer ville dyr på en slik kort avstand, ja selv at du flytter litt på deg er nok og da er det kjekt å sitte klar med fjernutløsern i hånden og følge med på skjermen. Som sagt det er ikke å stikke under en stol at dette er en funksjon som har mye for seg for enkelte situasjoner , er sikker på at fikk du det først ville du neppe være det foruten Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 40D-kameraet er ihvertfall ikke like raskt i liveview modus som i vanlig modus dermed er dette en stor ulempe i forhold til muligheten av å kunne skyte av en burst-serie på kortest mulig tid. I tillegg har du problemet med batteritid som nevnt tidligere. Men ja, er noen få situasjoner der det er ok med liveview, men da AF ikke fungerer ordentlig så er det ikke engang verdt å ta med i vurderingen for min egen del. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 40D-kameraet er ihvertfall ikke like raskt i liveview modus som i vanlig modus dermed er dette en stor ulempe i forhold til muligheten av å kunne skyte av en burst-serie på kortest mulig tid. I tillegg har du problemet med batteritid som nevnt tidligere. Men ja, er noen få situasjoner der det er ok med liveview, men da AF ikke fungerer ordentlig så er det ikke engang verdt å ta med i vurderingen for min egen del. Neida det er ikke like raskt ved bruk av den funksjonen,ja en bruker mere strøm, imidlertid var ikke strøm noe problem da jeg satt ca 4 timer på post med kunn 1 batteri, noe som holder på denne årstiden. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 40D-kameraet er ihvertfall ikke like raskt i liveview modus som i vanlig modus dermed er dette en stor ulempe i forhold til muligheten av å kunne skyte av en burst-serie på kortest mulig tid. I tillegg har du problemet med batteritid som nevnt tidligere. Men ja, er noen få situasjoner der det er ok med liveview, men da AF ikke fungerer ordentlig så er det ikke engang verdt å ta med i vurderingen for min egen del. Neida det er ikke like raskt ved bruk av den funksjonen,ja en bruker mere strøm, imidlertid var ikke strøm noe problem da jeg satt ca 4 timer på post med kunn 1 batteri, noe som holder på denne årstiden. 4 timer uten liveview regner jeg med Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 4 timer uten liveview regner jeg med Nei,med mesteparten av tiden, min 30 D har jeg nå tatt nesten 700 bilder med det aller meste utendørs og har enda ikke ladet batteriet,dog har jeg ikke liveview på det,men det har vært på adskillige timer totalt. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 4 timer uten liveview regner jeg med Nei,med mesteparten av tiden, min 30 D har jeg nå tatt nesten 700 bilder med det aller meste utendørs og har enda ikke ladet batteriet,dog har jeg ikke liveview på det,men det har vært på adskillige timer totalt. 30D bruker så og si ikke strøm når det bare står på, som de fleste dSLR'er. Jeg har tatt 1500 bilder med 30D nå uten lading 40D med LV på derimot... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 4 timer uten liveview regner jeg med Nei,med mesteparten av tiden, min 30 D har jeg nå tatt nesten 700 bilder med det aller meste utendørs og har enda ikke ladet batteriet,dog har jeg ikke liveview på det,men det har vært på adskillige timer totalt. 30D bruker så og si ikke strøm når det bare står på, som de fleste dSLR'er. Jeg har tatt 1500 bilder med 30D nå uten lading 40D med LV på derimot... Klart LV bruker betydelig mere strøm,det gjelder vel alle kameramed denne funksjonen,alikevel ikke mere enn at det holder for en runde under kamuflasjen, men tar gjærne med et esktra batteri om det betyr 4 timer begagelig sittestilling på utkikken Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Klart LV bruker betydelig mere strøm,det gjelder vel alle kameramed denne funksjonen,alikevel ikke mere enn at det holder for en runde under kamuflasjen, men tar gjærne med et esktra batteri om det betyr 4 timer begagelig sittestilling på utkikken Så du satt ikke 4 timer med Liveviewfunksjonen på allikevel? Slik jeg forstod innlegget ditt hadde du nemlig prøvd dette (kanskje med en annens kamera?) Da er spørsmålene: 1. Hvor lenge holder liveview seg aktiv før den slår seg av (om den slår seg av) 2. Hvor lenge holder et fulladet batteri med LV aktivert? EDIT: fant dette I have not been keeping track of the battery usage after each recharge, I have two batteries that I rotate, and after about 100 shots over 2-3 hours using live view, they are discharged. This is not even remotely close to the battery life in normal photography, I do not have the camera continuously turned so the 2-3 hours is a estimate of the total "ON" time. Dette er på et 40D, som har et mye bedre batteri enn 450D Endret 14. mars 2008 av Crazysteps Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Vel du kan jo ta flere bilder uansett OM du får sjans til det og når speilet slår opp så ser du vel ikke mye der heller, imidlertid er realiteten en annen,da en som regel får bare et eller to bilder fordi selv støyen fra kamera skremmer ville dyr på en slik kort avstand, ja selv at du flytter litt på deg er nok og da er det kjekt å sitte klar med fjernutløsern i hånden og følge med på skjermen. Har du personlige erfaringer å sikte til? Det du skriver her er nemlig sterkt overdrevet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Klart LV bruker betydelig mere strøm,det gjelder vel alle kameramed denne funksjonen,alikevel ikke mere enn at det holder for en runde under kamuflasjen, men tar gjærne med et esktra batteri om det betyr 4 timer begagelig sittestilling på utkikken Så du satt ikke 4 timer med Liveviewfunksjonen på allikevel? Slik jeg forstod innlegget ditt hadde du nemlig prøvd dette (kanskje med en annens kamera?) Da er spørsmålene: 1. Hvor lenge holder liveview seg aktiv før den slår seg av (om den slår seg av) 2. Hvor lenge holder et fulladet batteri med LV aktivert? EDIT: fant dette I have not been keeping track of the battery usage after each recharge, I have two batteries that I rotate, and after about 100 shots over 2-3 hours using live view, they are discharged. This is not even remotely close to the battery life in normal photography, I do not have the camera continuously turned so the 2-3 hours is a estimate of the total "ON" time. Jovist om du leser mine innlegg isteden for å prøve å så tvil om andre så ser du hva jeg skriver,selvsagt var det en annens kamera 30D har ikke denne funksjonen,og jeg skriver jo nettop at jeg har fått prøvd et, når jeg så sier at jeg gjerne tar med et ekstra batteri for 4 timer behagelig behagelig sittestilling så betyr ikke det at du må vri det til noe annet, jeg kunne jo da fesk sitte 8 timer. Nei jeg har ikke målt eksakte tider,nei funksjonen var ikke på hele tiden, men skjønner nå at for å unngå enkeltes flisespikking så må en vel ta med stoppeklokke neste gang Eller enda bedre,du skryter jo stadig vekk om at du har tilgang til 40D ta det med og prøv selv Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Vel du kan jo ta flere bilder uansett OM du får sjans til det og når speilet slår opp så ser du vel ikke mye der heller, imidlertid er realiteten en annen,da en som regel får bare et eller to bilder fordi selv støyen fra kamera skremmer ville dyr på en slik kort avstand, ja selv at du flytter litt på deg er nok og da er det kjekt å sitte klar med fjernutløsern i hånden og følge med på skjermen. Har du personlige erfaringer å sikte til? Det du skriver her er nemlig sterkt overdrevet. I tillegg: Med liveview støyer kameraet lenger tid i forveien før første bildet blir tatt og rart man kan røre på seg på jakt, i åpent landskap og ikke inne i et kamuflasjetelt Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Vel du kan jo ta flere bilder uansett OM du får sjans til det og når speilet slår opp så ser du vel ikke mye der heller, imidlertid er realiteten en annen,da en som regel får bare et eller to bilder fordi selv støyen fra kamera skremmer ville dyr på en slik kort avstand, ja selv at du flytter litt på deg er nok og da er det kjekt å sitte klar med fjernutløsern i hånden og følge med på skjermen. Har du personlige erfaringer å sikte til? Det du skriver her er nemlig sterkt overdrevet. I tillegg: Med liveview støyer kameraet lenger tid i forveien før første bildet blir tatt og rart man kan røre på seg på jakt, i åpent landskap og ikke inne i et kamuflasjetelt Ja, Snekker'n er nok på tynn is nå. Igjen.. Har du noe å sikte til? Personlige erfaringer eller lignende? Jeg fotograferer fugl hver dag. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Nå får du gi deg med det sutrete: Alle vrir og vender på alt jeg sier tullet. Les her: ...tar gjærne med et esktra batteri om det betyr 4 timer begagelig sittestilling på utkikken Her sier du svart på hvitt at du gjerne tar med 2 (to) stk batterier for å få 4(!) timer liveview. Dermed er det ikke i nærheten av vriing og vending når jeg kommenterer slik: Så du satt ikke 4 timer med Liveviewfunksjonen på allikevel? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Vel du kan jo ta flere bilder uansett OM du får sjans til det og når speilet slår opp så ser du vel ikke mye der heller, imidlertid er realiteten en annen,da en som regel får bare et eller to bilder fordi selv støyen fra kamera skremmer ville dyr på en slik kort avstand, ja selv at du flytter litt på deg er nok og da er det kjekt å sitte klar med fjernutløsern i hånden og følge med på skjermen. Har du personlige erfaringer å sikte til? Det du skriver her er nemlig sterkt overdrevet. Nå vet jeg jo din holdning til det jeg skriver,bla via PM fra deg Nei det er ikke sterkt overdrevet,for om du skal få sikkelige nærbilder av feks fugler,mink, ekorn, røyskatt osv osv med en 250mm eller 300mm må du temmelig nært,derfor kamuflasje og med en gang du tar bildet piler de vekk grunnet lyden fra kamera når speilet slår opp. At du presterer nok en gang til å få dette til å bli en sterk overdrivelse overrasker meg dog ikke Men pytt pytt slik må en vel bare regne med, men nå får dere ha god natt,jeg skal opp kl 0500 for da drar jeg over grensen til Sverige for å stå på slalom i noen dager Mvh. Snekker`n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå