Gå til innhold

En disk i et RAID 0-volum feiler....... ?


Anbefalte innlegg

Jeg skrudde på PCen i dag og så kom det opp en beskjed om at det var noe galt med den ene disken. Jeg har 2 harddisker i PCen, begge på 320GB, merke samsung. "det har oppstått en feil på en harddisk" står det, så står det: "En harddisk har rapportert at en lesning fra eller en skriving til den har feilet."

 

Hva gjør jeg?

det står så: -"ta sikkerhetskkopi at dataene dine"

hvodan gjør jeg det?

 

er det noen som har en bedre måte å løse problemet på?

Eller er dette et virus?

 

Takk for svar!

 

Christoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID 0 betyr INGEN feiltoleranse og dette betyr at du må bytte ut den harddisken som feiler, og sannsynligvis må du nok reinstallere operativsystemet og alle programmer omigjen. Hadde det f.eks. vært RAID 1 kunne du byttet harddisken som feiler, men fremdeles brukt maskinen som vanlig.

 

RAID0=rask ytelse men ingen feiltoleranse. Dersom du har et volum som går over begge diskene vil ALT ryke, dersom 1 disk ryker.

 

RAID1=100% feiltoleranse dersom en av harddiskene ryker, fordi data blir speilet på begge diskene. Det er mindre økonomisk, men mye tryggere.

 

Hvor kommer feilmeldingen fra? Windows? POST?

Lenke til kommentar

det man kan gjøre er å ta å klone disken som holder på å bli ødelagt, Norton Ghost er toppers til dette.

 

Så er det bare å bytte ødelagt mot frisk.

 

null virus, men kommer du i windows når du ser feilmeldingen? eller kommer du bare til RAIDkortet/integrert sin BIOS?

 

hvis disken feiler kan du fikse det også, bare si ifra.

Lenke til kommentar
RAID 0 betyr INGEN feiltoleranse og dette betyr at du må bytte ut den harddisken som feiler, og sannsynligvis må du nok reinstallere operativsystemet og alle programmer omigjen. Hadde det f.eks. vært RAID 1 kunne du byttet harddisken som feiler, men fremdeles brukt maskinen som vanlig.

 

RAID0=rask ytelse men ingen feiltoleranse. Dersom du har et volum som går over begge diskene vil ALT ryke, dersom 1 disk ryker.

 

RAID1=100% feiltoleranse dersom en av harddiskene ryker, fordi data blir speilet på begge diskene. Det er mindre økonomisk, men mye tryggere.

 

Hvor kommer feilmeldingen fra? Windows? POST?

 

Jeg vet ikke hvor feilmeldingen kommer fra. tror det er windows siden det popper opp et ikon nede i høyere hjørne av skjermen. hvor den er en melding om problemet. Men også når jeg starter maskinin. når jeg starter maskinen kommer det opp informasjon om harddsiken i selve oppstarten (som det alltid har gjort) bortsett fra nå står det en error skrift på den ene harddisken. tror det står "error accured"

 

bortsett fra det merker jeg ingen forskjeld. alt funker fint når jeg bruker maskinen. Det virker å laste ned.

 

Hva risikerer jeg? kan all data plutselig forsvinne? og er dette en sak som går på garanti? PCen er jo spiller ny. hatt den i ca 1 måned. kjøpte den fra dell! skal jeg ringe de å klage? Eller er jeg ansvarlig for dette problemet? har jeg gjort noe galt?

 

Hvordan tar jeg backup? trenger jeg en ekstern harddisk?

 

Jeg sjekka også inni PCen. alle ledninger satt i! alt så fint ut.

Og sisst.... er det noen som vet hva som forårsaker slike feil?

 

Takk.

Endret av bfplayer
Lenke til kommentar

En HDD skal ikke gjøre dette etter bare en måned. Bare å klage, det er det jeg ville ha gjort.

 

Det jeg ville ha gjort nå er å kopiere det du vil ta vare på over på en annen maskin, ta en telefon til Dell å klage på produktet.

 

Slike feil kan være alt ifra produsentfeil, uforsikighet i posten eller et lite fall i gulvet hjemme.

Lenke til kommentar

Ja, alle data KAN forsvinne. Du bør snarest kopiere ut alt som du ønsker å spare på. Enten til en USB-harddisk eller brenne filene på DVD.

 

Hvordan slike feil kan oppstå? Datautstyr - som alt annet i verden - kan ha svakheter og produksjonsfeil. Dette er nok en reklamasjonssak, så du skal ikke ha noen utlegg på reparasjon. Finn frem kvitteringen og kontakt leverandøren du kjøpte harddisken av.

Lenke til kommentar
Ja, alle data KAN forsvinne. Du bør snarest kopiere ut alt som du ønsker å spare på. Enten til en USB-harddisk eller brenne filene på DVD.

 

Hvordan slike feil kan oppstå? Datautstyr - som alt annet i verden - kan ha svakheter og produksjonsfeil. Dette er nok en reklamasjonssak, så du skal ikke ha noen utlegg på reparasjon. Finn frem kvitteringen og kontakt leverandøren du kjøpte harddisken av.

 

Men er det selve hardisken det er noe galt med? eller er det software?

Kan det fikses?

Hvis ikke klager jeg på flekken. (dell)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Fikk i dag samme problemet på XPS M1730. ca en mnd gammel. Funent ut av noe? Sikkerhetskopierer nå. Alt virker normalt..

 

Hmm jeg har ikke gjort noe med det... gidder ikke fordi alt funker som normalt. heller ikke funnet ut av det. men hvordan sikkerhetskopierer du? trenger du en ekstern harddisk?

og hva vil det si å sikkerhetskopiere?....

 

Har en føflelse om at det ikke er et så stort problem.

Men du kan jo ringer XPS 24/7 kundesørvis, hvis du vil finne ut av det. Har selv tenkt til å gjøre det. men som jeg sa, orker jeg ikke nå...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Fikk i dag samme problemet på XPS M1730. ca en mnd gammel. Funent ut av noe? Sikkerhetskopierer nå. Alt virker normalt..

 

Hei...

Harddisken min tok just kvelden!

All data ble sletta... Kan ikke slå på PCen en gang!

Ringte til Dell XPS 24/7 support og forklarte problemet.

På Torsdag kommer en dell "mann" hjem til meg med 2 nye harddisker + at han instalerer oprativsystemet :p

Gratis

 

Du BØR Ringe Dells XPS support med det samme. Før eller siden kan din også ta kvelden. Jeg gadd som du leser opp i denne topicen ikke å bry meg... ikke lurt.

Lenke til kommentar
Med fare for å virke uhøflig, så er du steike dum dersom du har en 1 mnd gammel PC som kommer med slike feilmeldinger uten å ta kontakt med Dell.

 

Hadde eg vore deg så hadde eg sendt PCen tilbake til Dell øyeblikkelig.

 

Med fare for å virke uhøflig siterer jeg et innlegg som du burde ha lest...

 

...

All data ble sletta... Kan ikke slå på PCen en gang!

...

Gratis

 

Fint for deg, men hvis du ikke kan slå på datamaskinen en gang så er det noe annet galt også.

Lenke til kommentar
Med fare for å virke uhøflig siterer jeg et innlegg som du burde ha lest...

 

...

All data ble sletta... Kan ikke slå på PCen en gang!

...

Gratis

 

Fint for deg, men hvis du ikke kan slå på datamaskinen en gang så er det noe annet galt også.

 

Så eg burde ha lest ett innlegg som ble postet 5 uker etter at eg postet før eg postet?

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Med fare for å virke uhøflig, så er du steike dum dersom du har en 1 mnd gammel PC som kommer med slike feilmeldinger uten å ta kontakt med Dell.

 

Hadde eg vore deg så hadde eg sendt PCen tilbake til Dell øyeblikkelig.

 

Med fare for å virke uhøflig siterer jeg et innlegg som du burde ha lest...

 

...

All data ble sletta... Kan ikke slå på PCen en gang!

...

Gratis

 

Fint for deg, men hvis du ikke kan slå på datamaskinen en gang så er det noe annet galt også.

 

Er det noe mere som er galt fikser dell det uansett så... null problem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...