Kuza Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hvordan kan man feire jusu død til forskjellig tid hvert år? Han døde vel på ett bestemt tidspunkt? Godt spørsmål. Bevegelige merkedager Lenke til kommentar
freke Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Akkurat like mange arkeologiske beviser som det finnes for norrøn mytologi, kanskje. Skjelettet etter Fenrisulven og Midgardsormen for eksempel? Som gode nordmenn feiret 1000 år etter at Jesus feiret den jødiske mytologi. Du mener altså at det er en myte at jødene utvandret fra Egypt? I så fall er jeg 100% enig i det. Det lar seg ikke gjøre for en stor gruppe mennesker å reise i lang tid uten å etterlate seg rester av midlertidige bosettinger og lignende. Arkeologiske beviser for at norrøne mennesker la under seg England, eller hadde langskip med drager på, eller resten av de arkeologiske funnene fra vår historie (som med letthet kan sees på museum) er av en annen karakter enn Midgardsormen, noe du sikkert er klar over selv også. Eksempelet ditt blir omtrent som å hevde at det ikke finnes arkeologiske bevis for den kristne guden, som gode jøder feirer den dag i dag Hvor er skjelettet til guden deres? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Du mener altså at det er en myte at jødene utvandret fra Egypt? I så fall er jeg 100% enig i det. Om det faktisk er en myte er det ikke meg gitt å si noen sikkert om. I motsetning til andre foregir jeg meg ikke å vite det absolutte svaret på alle livets og historiens mysterier. Men siden det ikke lar seg bevise, så blir det en myte i moderne øyne. Poenget mitt var at man vanskelig kan synes det er rart at Jesus og hans samtidige for 2000 år siden feiret en historisk begivenhet - myte eller ikke - som skulle ha skjedd mer enn tusen år før det igjen, tatt i betraktning at vikingene for "bare" 1000 år siden trodde på langt mer usannsynlige myter. Selvsagt finnes det ingen arkeologiske beviser for Guds eksistens. Men det er altså ikke avgjørende for om folk velger å tro på eller feire det. Geir Lenke til kommentar
freke Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Selvsagt finnes det ingen arkeologiske beviser for Guds eksistens. Men det er altså ikke avgjørende for om folk velger å tro på eller feire det. Geir Fair enough Jeg bare stusset over sitatet Akkurat like mange arkeologiske beviser som det finnes for norrøn mytologi, kanskje. Skjelettet etter Fenrisulven og Midgardsormen for eksempel? Som sagt blir det som å etterspørre skjelettet etter gud. Du er helt sikkert klar over at både Midgardsormen og Fenrisulven er mytologiske skapninger, på lik linje med den den kristne guden. Det hindrer ikke mennesker i å feire hverken den kristne gud eller (om ikke akkurat Midgardsormen eller Fenrisulven) norrøne guder. Ingen av dem er opphavet til påsken, dog. Det er nok en gang solen som er roten til den festen også. Endret 12. mars 2008 av freke Lenke til kommentar
strayder Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Her var det mye rart... Det er forøvrig en ting jeg har stusset litt over dette med at denne jesusen døde på forskjellig tid hvert år og fikk et enkelt svar fra en kristen fyr jeg kjenner på spørsmålet: Det var jo ikke helt sikkert AT han (jesus) døde da og derfor har de vel valgt å feire det på forskjellig tidspunkt! Han fikk et langt, skikkelig skrått blikk av meg, (jeg hørte tulling alarmen kimet i det fjerne..) for han visste åpenbart heller ikke grunnen, men som de fleste andre kristne hadde han en "jordnær" forklaring som han, på en ensfoldig måte i mine øyne, har klart å slå seg til ro med.... Hadde jeg fortsatt og spurt om vi ateister skulle hatt fri i påsken hadde svaret hans sikkert vært nei, for vi tror ikke på jesus.... Han tror sikkert også fullt og fast på at de fleste høytider ene og alene skyldes kristendom og hverken vet eller vil vite at disse høytidene er regelrette rip off fra eldre religioner... Men men, han om det. Han tror også sikkert på at de enfoldige skal arve jorden og syntes vel at arven var fin.... he he Hva betyr påsken for de fleste? Er det å renne i kirken og høre på himmel losen eller er det å kjøre opp på fjellet og gå seg bort på ski? Hva gjør vi mest? Påsken er avlyst, jesus lever... Har forøvrig hørt av vi må være forsikige den 17.mai i år, da den skal feires på fredag den 13......... En bevegelig nasjonal dag er vel det neste... En for nordmenn, en for samer, en hel haug dager for våre nye landsmenn og en for kvæner.. (Finsk-samer for de som ikke visste det.. Som sammen med samer ER en stor folke gruppe her i landet.) Endret 13. mars 2008 av strayder Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Grunnen til at påske feires på forskjellig tidspunkt hvert år har ikke med jesu død å gjøre, men med en jødisk høytid/feiring. Det er en "sammenslåing" av (minst?) to forskjellige feiringer. Ble litt difust da jeg ikke husker detaljene, men dette bør være en smal sak å sjekke opp. Edit: Det jeg tenkte på er sitert i posten under Endret 13. mars 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Ceridwen Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Egentlig jo. Jesus var jøde og feriet påske med lam og det hele. Påske er en jødisk tradisjon for å feire jødenes utvandring fra Egypt. Jesus var jøde, og derfor feriet han også den. Å, du mener den utvandringen som det ikke finnes fnugg av arkeologiske beviser for? Den utvandringen der et helt folk skal ha reist langt, og lenger enn langt; men ikke satt spor etter seg noe sted, på noe punkt på reisen? Den? Det har ingen ting å si om det var en faktisk hendelse eller ikke. Faktum var, i følge Bibelen, at Jesus feiret påske etter jødenes tradisjon. Men folk tror jo hva som helst, og hvis en jøde sa at utvandringen faktisk fant sted, så er det vel ikke mer overnaturlig enn at en man klarte å stå opp fra de døde? Når det gjelder hvorfor påsken havner på forskjellige datoer, fant jeg et svar i Illustrert vitenskap: Jesus døde under den jødiske påskefesten, som ligger på en fast dato og er jødenes største høytidsdag. Den kristne påsken har røtter i jødenes påskefest, men allerede i oldkirken var det uenighet om tidspunktet for påskefesten. Noen kristne menigheter holdt påsken på en bestemt dato som jødene, men denne dagen falt sjelden på en søndag, som de fleste kristne ville feire som dagen for oppstandelsen. Flertallet av de tidlige kristne holdt derfor festen på den første søndagen etter påskefullmånen, altså første fullmåne etter vårjevndøgn. Tradisjonen med å legge påskedagen til en søndag seiret til slutt, idet dette tidspunktet ble vedtatt på kirkekonsilet i Nikea i 325 e.Kr. Tidspunktet for påsken vil derfor variere etter når det er fullmåne i ukene etter vårjevndøgn. Påskedagen kan tidligst feires 22. mars, tidlig påske, og senest 25. april, og da snakker vi om sen påske. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Okey! Siden ateister feirer jul fordi det er på det tidspunktet sola begynner å komme tilbake, begynner jeg å spekulere på hva ateister feirer påske for? er det fordi påskeharen ble født? Hvis dem IKKE har noe spesiell grunn til å feire påske, bør dem få påskeferie da ? Nei! De burde arbeide dobbelt for samme lønna, og om de har hatt påskeferie tidligere burde dette blitt innarbeidet i løpet av de neste 5 åra vederlagsfritt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Kommer det ikke en slik tråd hver jul og påske? Hvert år er det nye som ikke kjenner tradisjonenes makt og kirkens forsøk på å bryte dem. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Egentlig er jo påskeferien ikke det største problemet. Religiøse har sine forsakelser alt avhengig av hvilken religion de tilhører. Skulle mangle at ateister ikke også skulle ha sine forsakelser, og hva med å begynne med å arbeide Lørdag og Søndag. Det finnes jo intet som helligdager for ateister, dermed skulle Lørdag og Søndag ha vært vanlig arbeidsdag for ateister. Hvorfor skulle ikke de.....ateistene, i sin mangel på tro, forsake noe, når vi vet hva de religiøse må forsake? Og dette blir da å arbeide på helligdager tuftet på religion. Endret 17. mars 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Peepshow Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Bør kristne få påskeferie? Think about it ;D Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Litt synd at det ikke blir sommerferie på noen av oss lenger, det er jo ingenting å feire da. Lørdag er for øvrig ikke en helligdag i Norge. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hvis fridager kommer ann på religion så kan en jo bare lage en ny religion med det anntall helligdager en ønsker Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hvis fridager kommer ann på religion så kan en jo bare lage en ny religion med det anntall helligdager en ønsker Fridager har sitt opphav i tradisjon, med religion som opphav til tradisjonen. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Som ateister har vi tradisjon for å tenke nytt i stedet for å henge oss opp i det gamle, så å starte en ny ferietradisjon for ateister burde ikke være noe problem. Hva med f.eks. 10 ukers sommerferie for å feire at ateister har så lang sommerferie? Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hvis fridager kommer ann på religion så kan en jo bare lage en ny religion med det anntall helligdager en ønsker Fridager har sitt opphav i tradisjon, med religion som opphav til tradisjonen. Klar over det, men her var det snakk om å nekte hedninger påske siden det ikke er helligdag for dem. Ut fra det så mener den med et slikt utsagn at fri i påske kommer av religion ikke tradision, dermed kan en jo bare gjøre som jeg sa, noe som er helt teit, som igjen viser at det og nekte ikke troende fri i påske er et idiotisk forslag. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Klar over det, men her var det snakk om å nekte hedninger påske siden det ikke er helligdag for dem. Ut fra det så mener den med et slikt utsagn at fri i påske kommer av religion ikke tradision, dermed kan en jo bare gjøre som jeg sa, noe som er helt teit, som igjen viser at det og nekte ikke troende fri i påske er et idiotisk forslag. Jeg forstod nettopp logikken din Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Vi hedninger får ta fri andre dager da. Tipper det er helt greit for de fleste. Eventuelt kan man bruke de ekstra fridagene sine til å ta fri mens de kristne har fri, og så er man like langt. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Selvfølgelig burde vi få ferie Tror ikke på jesus eller gud eller påskeharen hvis noen tror han det, men jeg fortjener et avbrekk fra skole og alt det der. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Så lenge Norge er et kristent land skal alle få påskeferie. Om statskirken forsvinner, har alle vårferie. Er ikke verre enn det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå