Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ericsson t68i

KNUT15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikkje kjøp T68i, displayet tåler vanvittig lite. Mitt display gikk i stykker, har ikke fallt i gulvet eller noe slikt. Verkstedet mente at displayet var brukket, og det skulle ikke mye til for at det brakk sa de. Hvis du har den i lommen og noen dunker borti deg var det nok sa de der. Det er allt for dårlig for en så dyr telefon.

Lenke til kommentar

Jeg har begge telefonene selv, men må si at jeg bruker T68i mer enn S55.

Det skrives mye her om fargen på skjermen, jeg brukte samme bilde på begge og må si at skjermen på S55 var bare rør.

Var så korna at det ble slettet umiddelbart... Når det gjelder tastaturplasseringen er jeg ikke særlig imponert av S55. De 3 nederste knappene står altfor tett, og kan opplyse at kona tok ut S55 telefonen ut av håndveska. Og resultatet ble at 0 knappen datt av, og da må den leveres inn med et helt nye knapper. Jeg så på den løse delen og den var festa kun med 2 små skjøre plast-tapper som er lett for å ødelegges.

En siste ting som jeg irriterer meg grønn over er hvor omstendlig det er å komme seg ut og inn av menyene. Sier bare stakkers tommeltott :grumpy: og dette gjelder også navigasjonsknappene som er såå harde.

For all del S55 har jo sine positive sider de og, men det er jo uten tvil at pr. dags dato er T68i den mest avanserte. Særlig hvis man skal bruke telefonen til å surfe på nettet. Har koblet den til Palm Tungsten og hastigheten går mye fortere på T68i enn S55. Dette gjelder også hvis man skal inn på djuice eller hente mailer på nettet.

Når det gjelder kamera har jeg ikke testa det.

Hvorfor ikke vente på den nye Nokia 7250 som kommer i første uka av mars. Der er jo kamera innebygd, og ingenting er vel lettere enn det eller hur???????

Hvis man vurderer Java og de andre sprelske lydene som kommer etterhvert ville jeg heller vurdert Nokia 6610 eller 6100. Her er jo uten tvil fargeskjerm bedre, samt menysystemet er jo veldig enkelt oppbygt på Nokia. Veldig lett å bla seg inn og ut av menyer.

Så mitt råd og valg er:

1 T68i

2 Nokia 6610

3 Nokia 6100

4 S55

Lenke til kommentar

Morten59:

- du testet med GIF, en vanlig feil... Prøv med BMP og du vil se at S55 er bedre enn T68i :)

- S55 har en mengde muligheter for hurtigtaster, softkey, 'min meny' og talestyring på funksjoner. Ved å bruke disse slipper du praktisk talt å gå inn i menyene i det hele tatt :)

- bruker du navigasjonstastene riktig er ikke de noe problem. Du har trolig trykket rett ned på dem, det er feil. Du må trykke 'med' dem :)

S55 er nok best den :)

Lenke til kommentar
Morten59:

- du testet med GIF, en vanlig feil... Prøv med BMP og du vil se at S55 er bedre enn T68i :)

Skjermene er på 256 farger. En GIF kan ha 256 farger. En BMP med flere enn 256 farger vil få de fargene som ikke ligger i telefonens palett byttet ut med de som ligner mest. Jeg kan ikke forstå hvorfor en BMP skulle gi noe bedre bilde enn en GIF, når skjermen i telefonen ikke kan vise flere fargen er 256 uansett. Men det er klart, de to telefonene har ikke samme paletter så man må konvertere orginal bildet til hver telefon med de fargene som den telefonen som skal vise bildet kan vise... (phu)

Gif er et non lossy format så lenge ikke orginalbildet har flere enn 256 farger. Gif bilder kan ha hvilke farger man vill i sin palette men hardwaren i telefonen er fast låst på noen farger. Derfor vil noen bilder se rare ut selv om de har 256 farger, fordi at telefonen kan ikke gjenngi de fargene.

Lenke til kommentar

Dithering er ikke noe som er spesiellt med GIF, du kan bruke samme metodene til å lagre en gif også. Hvis det er vanskelig å forstå så kan du prøve selv ved å lagre en BMP med 256 farger (slik som du ville gjort for å lagre den på telefonen) og så konvertere denne til GIF uten å miste noe informasjon. Bildene er identiske, men GIF'en tar som regel mindre plass.

Hvis du f.eks. bruker photoshop finnes det et valg på fil menyen som heter "lagre for web" eller noe lignende. Der kan du se forskjellene på samme bilde med ulike metoder for å "gjevne ut" fargene.

Dithering er bare en metode for å skjule for øyet at bildet er lagret med for få farger. Men på så små bilder som 101x80 fungerer det ikke særlig bra.

At det virker som om noen GIF bilder automatisk blir "dithered" slik det blir kommentert i tråden du pekte på er fordi at de bildene bruker farger som telefonene ikke kan tegne. I photoshop kan du velge mellom

"No Dither"

"Diffusion"

"Pattern"

"Noise"

Paletten kan bla. være Adaptiv, Selektiv,"Perceptive" (for å bevare de fargene som øyet et mest følsom ovenfor) eller "web" (de 216 sikkre fargene for internet)

Hvis du reduserer et bilde med paletten 256.act til min SE telefon og så velger "lagre for web" og stiller inn adaptive så vil photoshop lagre en gif med samme palett som den paletten jeg la på bildet tideligere. Dvs at det er ikke noen forskjell på bildet før og etter jeg lagret det.

Lenke til kommentar

Telefonen ditherer gif'ene uansett om de har s55 paletten kjørt gjennom eller ikke. og de blir 'dithered' uansett om de er lagret som 'nearest colour' i feks photoshop, og ikke som 'dithered floyd steinberg' eller what ever.

for at s55 ikke skal ditherere wallpapers, må det altså være en .bmp fil.. men det virker ikke som det vil gå inn helt hos deg..

Lenke til kommentar
Telefonen ditherer gif'ene uansett om de har s55 paletten kjørt gjennom eller ikke. og de blir 'dithered' uansett om de er lagret som 'nearest colour' i feks photoshop, og ikke som 'dithered floyd steinberg' eller what ever.

for at s55 ikke skal ditherere wallpapers, må det altså være en .bmp fil.. men det virker ikke som det vil gå inn helt hos deg..

:lol: 8) :lol:

Lenke til kommentar

En god grunn til å velge T68 er dette lille prg her http://www.christersson.org/software_pccontrol.asp

Har akkurat satt det opp nå. Kan bruke t68'en som fjernkontroll til hele PC'n!! :woot: Og det beste av alt bruker du winamp, så får du opp playlisten på telefondisplayet -konge. Bluetooth adapter til pc'n er ikke så dyrt lenger heller http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=17&s=pl

Rekkevidden holder til hele leiligheten min gjennom vegger og alt. Var ikke helt fornøyd med T68 før nå.

bzzlink

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...