fa74b4a4-8b2c Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hei, jeg har nå installert og satt opp min første linux boks. Har installert ubuntu serveredition. Hadde planer om å sette opp en web/fil server. Føler meg ikke helt komfortabel med ren tekst-versjon. Bestemte meg for å legge inn gnome, slik at jeg fikk desktop-versjonen. Etter litt leting, prøvde jeg følgende kommando for å installere gnome: sudo apt-get install gnome Maskinen begynte å laste ned og installere en god del pakker. Når jeg startet maskinen på ny, startet den opp tekst-versjonen. Mitt store spørsmål er om noen kan forklare meg trinn for trinn, hva jeg skal gjøre for å installere, og starte opp gnome, slik at jeg får desktop-versjonen. Hadde vært supert med en så enkel veiledning som mulig, er helt ny på linux fronten... Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Du burde nok ha lagt inn "desktop-versjonen" i utgangspunktet, og brukt denne som server, fremfor å bruke serverversjonen med desktop. Du vil ha de samme mulighetene, men serverversjonen er by default strippet for GUI og andre desktop-features. Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Er det ikke mulig å installer Gnome på server-edition? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Det er klart det er mulig, men jeg vet ikke helt hva som må konfigureres for å få det til å starte automatisk etc. Det er ihvertfall ikke lagt opp til at det skal gjøres på denne måten i server edition, så litt manuell knoting må nok til. Foreslo derfor desktop-edition, som en enkel løsning. Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Greit. Da følger jeg rådet ditt, og insallerer desktop-edition istedenfor. Valgte server-edition fordi jeg har hørt at det skulle være lettere, det virker tydelig vis ikke slik. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Det er vel "lettere" mtp. maskinvarekrav etc, men det er lagt opp til kommandolinjebruk. Forøvrig er kanskje Del sin flotte tråd som står som sticky her i forumet noe for deg.. Du finner den her. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Du får Ubuntu med Gnome ved å skrive: sudo apt-get install ubuntu-desktop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå