Gå til innhold

Gjenopptaking av førstegongstjeneste

Anbefalte innlegg

Etter at eg i fjor sommar var inne til førstegongstjeneste dimma eg grunna sterk mistrivsel og heimlengsel. Dette var ei unskuldning eg brukte for å få dimme sidan eg på det tidspunktet overhodet ikkje var interessert i å "kaste vekk" eit år i militæret.

I ettertid har eg innsett at dette var ein fullstendig idiotisk ting å gjere, og eg lurer difor på kva moglegheitene er for å få gjenoppta førstegongstjenesta etter tidleg dimitasjon?

(Treng ikkje haldningsleksjonar om kor idiotisk det var av meg å dimitere på falsk grunnlag, då eg i etterkant har innsett dette og angrar)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har ikke jeg sjekket i arkivet, men mest sansynlig står det "ikke tjenestedyktig" på deg, og dermed så TROR jeg du har veldig små sjanser for å ta opp igjen førstegangstjenesten.

men det er ikke jeg som bestemmer, ring VPV på 03003, de kan gi deg svar, men trolig blir det nei.

Lenke til kommentar

Ring Vernepliktsverket (VPV) Hør hva som er galt med helseprofilen din. Få tlf. nummer til legen som dimmet deg/nummer til sykestuen på stedet du var. Send en fullmakt til stedet du var om overføring av helseprofil/helsepapirer til fastlegen din. Bestill time hos fastlegen og be han friskmelde deg på punktene om det er mulig. Send så attestene fra legen til VPV.

Deretter sender du en søknad ti VPV om innakalling til tjeneste. ( Da er det bare 2. BN som gjelder, til nød Panser ;) )

Når du evnt blir innaklt er det viktig at du viser at du er ivrig. Legen på innrykket vil trolig spørre om hvorfor du har dimmet tidligere. Det er for tiden alt for mange som blir kalt inn, så de prøver å dimme folk de ikke har troa på. Kjemp derfor for det du vil. 1. gangstjenesten er ikke bare en plikt for deg, men også et krav. Krev at du vil bli kalt inn igjen.

Lenke til kommentar
....

er vel ikke bare å ringe legen og friskmelde seg for kraftig hjemlengsel og misstrivelse...

uansett, hvorfor skulle de "ta sjansen" på å ta inn en som ikke taklet det sist gang, når de kan ta noen de ikke har hatt inne før?

men, ring VPV, de kan hjelpe deg MYE mer enn det noen her kan, de er også de eneste som faktisk kan gi deg riktig svar.

Lenke til kommentar

Det er en positiv ting at du er villig til å snu! Jeg slet veldig pga mangel på trivsel da jeg var inne, men alt gikk bort så snart rekruttskolen var over. Kom nærmere mitt hjemsted, det blir ikke like strengt, og du får endelig muligheten til å stifte vennskap med de andre soldatene uten å måtte forlate de med det første. :)

Lenke til kommentar

"Bestill time hos fastlegen og be han friskmelde deg på punktene om det er mulig. Send så attestene fra legen til VPV.

Deretter sender du en søknad ti VPV om innakalling til tjeneste. ( Da er det bare 2. BN som gjelder, til nød Panser"

...Kva er 2. BN for noko? Dersom eg får ordna med alle legeattestane og får friskmeldelse på alle punkta, kor stor er sjangsen då for at eg får kome inn att i førstegongstjenesta? Er det nokon som veit om dette har blitt gjort før?

Lenke til kommentar
"Bestill time hos fastlegen og be han friskmelde deg på punktene om det er mulig. Send så attestene fra legen til VPV.

Deretter sender du en søknad ti VPV om innakalling til tjeneste. ( Da er det bare 2. BN som gjelder, til nød Panser"

...Kva er 2. BN for noko? Dersom eg får ordna med alle legeattestane og får friskmeldelse på alle punkta, kor stor er sjangsen då for at eg får kome inn att i førstegongstjenesta? Er det nokon som veit om dette har blitt gjort før?

2. BN (2.bataljon), er en ren kampavdeling hvor soldatene og troppene utdannes og trenes for oppdrag som for eksempel strid i bebygde områder, angreps- og forsvarsstrid til fots og med kampvogner, innsetting med helikopter, nærstrid og patruljetjeneste. Jeg har snakket med VPV som informerte at mulighetene for å komme seg inn i denne bataljonen er minimal. Alle plassene er fylt opp, og de tar ikke lenger imot flere personer på ventelisten. Hvis du ønsker å vente helt til januar (noe som jeg har bestemt meg for), vil jeg anbefale Panserbataljonen på Setermoen. Etter det jeg har hørt er dette en veldig spennende plass å være under førstegangstjenesten. Selv satser jeg på å komme meg inn på en av Stormeskadronene i PBN, og ser fram til ett år i Indre-Troms. Utdanningen i pbn er veldig lik den soldatene i 2bn får, og hvis du ønsker å tjenestegjøre i utlandet etter endt førstegangstjeneste, er begge bataljonene ett bra valg!

Lykke til, og håper at alt ordner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...