Gå til innhold

Hva er beste innstilling for best mulig bilde?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et 400D som jeg er godt fornøyd med. Prøver meg med ulike innstillinger og det går ikke alltid like bra.

Mitt spørsmål er:

Bak på LCD-skjermen er det en slags skala (se bilde). Jeg prøver å justere (Iso, blender, etc.) slik at den svarte pilen (ikke synlig på dette bildet), kommer midt på.

Når jeg gjør dette, blir bildet av og til for mørkt. Justerer jeg slik at pilen kommer på ca 1 (på høyre side), så blir det bedre.

Betyr dette at jeg alltid bør ha denne pila på 1 eller skal jeg tilstrebe å ha den midt på?

På forhånd TAKK!

post-39631-1205323920.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal vanlighvis ha den midt pa... men noen ganger er kamera `lurt` til a tro at en scene er mørkere eller lysere en det egentlig er. Hvis du tar et bilde med mye himmel i det sa blir jordet alt for mørk, da må du skift den pilen til høyre for a overeksponere bilde.

Så kort sagt... starte med pilen i senter - deretter forandre instillingene for a få et godt ekspondering.

Lenke til kommentar

Når den kommer midt på, mener kameraet at motivet gir nok lys til sensoren for at eksponeringen skal bli riktig. Mener du at du jevnt over får bedre resultat ved å legge den litt over, er det ingenting i veien for det.

Faktisk kan det ofte være lurt å gjøre det, siden man stort sett vil unngå å få for mørke bilder som må lysnes i ettertid. Bedre med litt lyse bilder som må gjøres litt mørkere (med tanke på støy).

Men selvsagt på du sjekke på histogrammet at ikke ting begynner å bli utbrent (miste detaljer) i de lyseste områdene. Bare å prøve ut. Kommer med erfaringen dette :)

Når den kommer midt på, mener kameraet at motivet gir nok lys til sensoren for at eksponeringen skal bli riktig. Mener du at du jevnt over får bedre resultat ved å legge den litt over, er det ingenting i veien for det.

Faktisk kan det ofte være lurt å gjøre det, siden man stort sett vil unngå å få for mørke bilder som må lysnes i ettertid. Bedre med litt lyse bilder som må gjøres litt mørkere (med tanke på støy).

Men selvsagt på du sjekke på histogrammet at ikke ting begynner å bli utbrent (miste detaljer) i de lyseste områdene. Bare å prøve ut. Kommer med erfaringen dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...