humancoreiii Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) MELDING: DETTE INNLEGGET VIL BLI SKREVET I SMÅ INTERVALLER I DAG, SÅ KAN HENDE DET BLIR POSTET OG REDIGERT FLERE GANGER: Hei, jeg har i lengre tid kommet med masse komentarer når det gjelder apple og deres produkter. jeg kan vel si at de senere årene har jeg nesten utviklet et slags hat for produsenten. dette er min historie, om begynnelsen, utviklingen og slutten for dette. BEGYNNELSEN: Mitt forhold til apple startet en sommerdag rundt 1000års skifte. jeg leste da i et blad en reklame for en apple ipod. Jeg brukte på den tiden minidsic og var lite kjent med mp3 spillere generellt. Konseptet var genialt, en spiller med 30 gb (tror jeg, kan ha vært mye mindre) plass, og etter mine beregninger fikk man mere musikk enn jeg kunne drømme om på denne maskinen. Det var rett og slett revulosjonerende for meg. mine minidisc'er kunne jo ikke lagre mere enn 15-20 sanger pr disc, med en ipod kunne jeg ha med hele musikksamlingen overalt. Dessverre fikk jeg ikke noen til å sponse meg med en ipod, og jeg levde i lang tid med min minidisc, men gikk sakte men sikkert over til mp3, da med 128 og 256 mb, jeg hadde alltid ipoden friskt i minne, om all plassen og hvor fantastisk det ville være å kunne ha med så mye. Noen år senere snakket jeg med en kamerat som hadde en slik ipod, endelig skulle jeg få testet vidunderet, dette er en oppsumering av det jeg fant ut. # den var dyr (han fortalte prisen) men det synes jeg var fair for all plassen # brukergrensesnittet var interessant, med et hjul istede for knapper # Kjedelig utseende (hvit) # Dårlig lyd i forhold til min da sony mp3 spiller (512 mb) Jeg la som nevnt merke til at jeg synes lyden var noe dårligere, men jeg tenkte at det kanskje hadde noe med forventinger og plass å gjøre. Jeg må si at jeg likevel ville ha en ipod, det virket så genialt i en liten dings. NUMBER TWO Vi hopper litt frem i tid og Ipod mini dukker opp, jeg har sett litt utvikling i markedet, og denne nye versonen kommer opp i øyekroken min, i flere farger og denne gang i metall. Jeg har tilfeldigvis penger når jeg oppdager dette og drar for å kjøpe en. Jeg endte opp med en sølv (eneste de hadde) 4 gb, jeg merket da at jeg var litt skuffet over at plassen var såpass mye mindre enn forgjengeren, men fuck-it tenkte jeg, den er mindre og mere robust. etter å ha kommet hjem finner jeg selvsagt ut at jeg må bruke et eget program for å flytte over musikken min, gamlemetoden drag'n'drop fungerer ikke. > min første dårlige opplevelse. BAD THINGS ARE COMING Jeg brukte likevel min ipod mini en stund, jeg syntes fortsatt lyden vår dårligere enn andre spillere som var billigere, og dette irriterte meg litt. Etterhvert begynnte batteriet å bli dårligere, og det fortsatte den bare med, og dette ble da mitt andre møte med ipods "feil". Jeg sendte den inn til service, og jeg er klar over at slikt tar tid, men 4 mnd (ikke overdriving, jeg ventet akkurat 88 dager på å få den igjenn) hvorfor det tok sånn tid vet jeg enda ikke. nå sitter jeg å ser nostalgisk på min ipod mini som akkurat har nok strøm pr ladning til å spille de første 5 sekundene av en sang. jaja... TESTS IN THE DARK Jeg kjøpte meg aldri en ny ipod, men min mor og søster har vært ivrige med både shuffle, nano, classic og ny nano, og jeg har testkjørt de alle. og hver gang blir jeg like skuffet. jeg får alltid følelsen av fpr lite for pengene. dvs dårlig lyd, codecs og lite nytt. Lite nytt kan jo selvsagt fjernes, det er en mp3 spiller, men for 3000,- (som den ene kostet da min søster kjøpte den) forventer jeg faktisk et par ting av en spiller: # GOD lyd, faktisk over middels # GOD videoavspilling, dvs med gode codecs Ipoden har nok brukervennlighet bortsett fra itunes, design er crap for min del, kjedelig, uorginalt og enkelt, pluss at den får fettflekker og riper sinnsykt fort. men lyden er svak, med mye støy føler jeg og videocodekene holder ikke mål. (pluss drm sperre! wtf???) THE WRONGDOINGS Jeg vil nå komme med en oversiktlig liste over HVA jeg synes er galt med apple og ipod: # Ipod gir lite lyd for pengene, jeg føler at spilleren KUN selger på design, før lå det nok mere i det at det var god plass og noe nytt, men samme designet 14 ganger er ikke kult. # Ipod VAR revolusjonerende. i dag ville jeg nok heller valgt en creative eller kanskje Zune () # Designfeilen som jeg kaller det ligger også i MAC'er, samme design ER kjedelig etterhvert, og HVIT pc?? ok det VAR annerledes før. Endret 12. mars 2008 av Go1den3ye Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg stiller spørsmålet, hvorfor har du postet den her? Tenker vi enten flytter det til "Mac" eller "MP3-spillere". Hva velger du? Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 I have no idea.. vi kan godt flytte den til MAC Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 1. Det heter Mac ikke MAC. 2. iPod har et bedre brukergrensesnitt enn andre MP3-spillere jeg har prøvd. (Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg har prøvd alt, men noen har det jo blitt.) Det er intuitivt og enkelt, men man har samtidig alle funksjoner man trenger. 3. Lyden er god nok for menigmann, meg selv inkludert. Hvis du er så opptatt av lydkvalitet burde du nok ikke bruke MP3 i utgangspunktet. 4. Apples design er noe av det peneste på markedet, men det er egentlig en subjektiv sak. Hvis du ikke liker designet, så er vel det din mening. 5. Jeg skjønner ikke hvorfor folk klager så fryktelig over iTunes. Personlig syntes jeg det er bedre enn D&D. Det organiserer musikken min, laster ned albumbilder, legger til musikk jeg laster ned automatisk og overfører den automatisk. 6. Når det kommer til video er jeg litt enig med deg. Det er tungvindt å måtte konvertere filmer til et annet format, for så å føre de over. (Vet ikke hvordan det er på iPod Video, men jeg regner med at det er det samme som på min iPhone.) 7. Prisen er kanskje litt høy, men sånn er det med alt. Man betaler for merket også. Det er litt det samme som å kjøpe et par sko til 1500 selv om du kan få noen som er like gode å gå i til 500. Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 7. Prisen er kanskje litt høy, men sånn er det med alt. Man betaler for merket også. Det er litt det samme som å kjøpe et par sko til 1500 selv om du kan få noen som er like gode å gå i til 500. Føler at vi fikk svar på alt med det utsagnet, så da kan vi egentlig stenge tråden siden trådstarter ikke kom med noe 'nytt' vi ikke vet fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå