hanbjo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hva ville dere / du valgt? Lian Li PC-P80 eller Cooler master cosmos. (beklager kort innlagg, men hadde litt dårlig tid) Lenke til kommentar
Moderat Bruker Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Lian Li - Har ett PC-A10 selv og var meget fornoeyd med alt - Bygging, vifter, stoey, design, expansion etc. Sjekk evt ogsaa egen Lian Li/Cooler Master traad Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Ok.. Her har jeg satt opp en liste over hva jeg mener er positivt / negativt med kabinetene.. Lian Li + Mye plass 10 PCI plasser (stor pluss) Viftestyring 5 vifter (4 med lys) Lett (kun 10 kg) - Stort Litt gammeldags design Ingen bærehåndtak CM Cosmos + Vibrasjonsmatter (funker som "lyddempere") Pent design Bærehåndtak Værken for stort eller for lite God plass - Kun 7 PCI plasser (må ha minimum 7) Tungt (hele 16 kg) Hva jeg trenger: Stort kabinett med mye plass God(e) ventilasjon(smuligheter) Mange PCI plasser (minimum 6-7) Ikke alt får stort (skal ha det med i bil, på LAN osv) Gjerne mulighet for senere oppgraderinger / modifikasjoner Så utifra informasjonen over. Hva trur dere er det beste valget for meg ? (still gjerne flere spørsmål) Lenke til kommentar
OndApe Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Er faktisk i samme båt som deg. Har sett på de to kabinettene, i tillegg til Silverstone TJ07 og den nye Cooler Master Cosmos S. Jeg heller mest mot den nye Cosmos S ettersom den virker som den har bedre kjøling enn sin forgjenger og at den har plass til en 3x120mm radiator i toppen, noe som passer meg perfekt siden jeg har lyst til å lage meg et skikkelig vannkjølingsoppsett. Eneste negative er vel at den ikke har kommet til Norge enda (tror jeg?), men det skal nok ikke hindre meg Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Ja.. men så er det jo alt jeg trenger som er i Lian Li, men ikke i Cosmos da (og omvendt) Lenke til kommentar
Djenzn Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Er det cosmos S eller cosmos 1000 det gjelder? jeg går ut av profil bildet ditt at det er 1000. -- Lian Li P80 koster 50% mer -- Test av Coolermaster cosmos 1000: Tweaktown Score=93% Film av P80: Armorsuit P80 Film av Cosmos 1000: Cosmos 1000 Film av Cosmos s: Cosmos S Grunnen til at P80 er dyerere er jo pga matrialet brukt - Aluminium, mens Cosmos er av stål. Dette gjør jo Coolermaster sitt billigere men også tyngre. Men hvem vil ikke være den `best` trente av alle på lanet. Kult å ha et kabinett damene ikke kan løfte:p Cosmos 1000: + PSU i bunnen + 1200kr. billigere en P80 (shg.no) - Det er grunn nok til å ikke velge P80 for meg + Kul løsning for HD - Kommer "kun" med 3 vifter... trenger du mer? - I følge filmen bråket Cosmos 1000 mer en Cosmos S og P80 Cosmos S: + PSU i bunnen + 1000kr. billigere en P80 (shg.no) + Vifte i sidepanel + Fet touch start knapp - Kommer "kun" med 3 vifter... men det koster alt fra >50 kr for en Tips: Installer en viftestyring fra Zalman MFC1 til 199,- P80: + Mye ventilasjon + Lettere - HD installasjonen virket som en lettvint løsning/billig - PSU i topp - Blått viftelys, skipt å bli "blenda" når du er ved å snipe en kar Min vurdering: Jeg har sett på disse kabinettene i 3mnd tid, har avskrevet P80 pga pris og alt det blå lyset - skulle jo tro snuten satt ved siden av. Har vurdert cosmos 1000 i lengre tid, men etter å ha sett cosmos S vil jeg nok gå for den istedenfor pga bedre ventilasjon, kul løsning med start knappen og lettere 13,5Kg(fortsatt skrytefaktor for damene:). MEN så er det dine krav: Stort kabinett med mye plass - P80 vinner God(e) ventilasjon(smuligheter) - P80 kommer litt bedre ut en Cosmos S tenker jeg Mange PCI plasser (minimum 6-7) - P80 Vinner... Men hva skal du bruke alle de til? Ikke alt får stort (skal ha det med i bil, på LAN osv) - Cosmos vinner pga bære vennlighet Gjerne mulighet for senere oppgraderinger / modifikasjoner - ?? Så utifra informasjonen over. Hva trur dere er det beste valget for meg ? Svar: P80, men det koster mer en det smaker. Og det er stygt:p Endret 13. mars 2008 av Djenzn Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Takk for suverent svar.. Andgående PCI plasser så bruker jeg i dag: 2 til grafikkort 2 til ekstra usb 1 til lydkort 1 til lys controller 1 til nettverkskort (trådløst) (hvorfor jeg gjærne skulle hatt mer enn 7 stk er fordi jeg trenger mere plass til usb kort.. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) jeg var med på å montere i et cosmos kabinett for et par mnder sia. som CM stacker fan så må jeg abre si at cosmos er ganske heftig. kjølinga er langt mer stillegående enn jeg fikk inntrykk av på testvideoen til 3dgamerman. kassa var bortimot lydløs, selv med en stock intel Q6600 kjøler. psuen virker til å være bra, modulær, lav støy og greie kabler. plassen er god, diskene er vibrasjonsdempa og kablene kommer ut på "baksida" så kablene blir lettere å skjule. eneste er at det er kanskje litt dårlig kjøling på diskene. de mangler mulighet for en egen vifte. MEN, det var en ting som trakk veldig ned. når vi begynnte å kable så putta vi alle kabler bak hk brettet, siden det er lagt opp til gjennomføring. problemet er at sidedøra ligger kant i kant med både vannrett og loddrett bærebjelke, så det var umulig å føre kabler igjennom øvre og nedre kabelhull (de vannrette kabelhulla over og under hk om du vil). de eneste som funka var de som står loddrett. dermed var det plutselig betraktelig mye vanskeligere å holde det ryddig i kassa. det er mulig dette er forbedra i S versjonen, skal kikke på den videoen litt senere. et godt alternativ til disse to kabinettene som trådstarter har nevnt her er CM stacker 83x. jeg har 830 og er kjempefornøyd. hatt det i 18 mnder og har ikke lyst til å bytte det ut enda. forskjellene fra 830 til 831 til 832 er små. det viktigste er vel 830: har sidedør til vifter inkludert. mangler perforering i gulv. 831: motsatt av 830. 832: har både sidedør til vifter og perforering i gulv. det er også noen andre småting som tilbehør. f.eks hjul og egen spesialdesigna harddisk ramme til western digital raptor X disk for å henge i taket. noen kasser har det og andre ikke. men alt er å få kjøpt på coolermaster sine sider i tyskland (tror det var der). Endret 13. mars 2008 av Spirre Lenke til kommentar
Djenzn Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 allright, sier bare daaamn boy! Du har jo sikkert en 4stk på hovedkortet u/ekstra kort og så får du 4 stk på kabinettet.. En kan jo alltids kjøpe en USB hub også.. vel lykke til... jeg bestilte meg akkurat Cosmos S nå på tilbud hos shg.no(1.943,-)inkl. litt annet snacks.. Den ser også mye hottere ut en cosmos 1000... men alt er jo smak og behag.. Lykke til! Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 kikka på videoen av cosmos S nå. dang sier jeg bare. de har kopiert stacker systemet med harddiskbrønner, mulighet for en hefitg radd i toppen, penere design (lakkering) og de har endra litt på kabelgjennomføringa. usikker på om den er forbedra i forhold til det jeg nevte over, men alt hjelper. er litt skeptisk til vifta i sidedøra, da den står såpass langt bak at jeg skulle sett at den dro luft ut av kassa istede. 8800 korta til nvidia sputter jo ganske mye varmluft inn i kassa igjen. men alt i alt en ganske god forbedring i forhold til forrige utgave. jeg fikk lyst på dette. men jeg har ikke så lysttil å bytte ut stackern heller, så vi får se hva som skjer. Lenke til kommentar
OndApe Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 + 1200kr. billigere en P80 (shg.no) - Det er grunn nok til å ikke velge P80 for meg Ah, visste ikke at de solgte den på shg. Takk! Lenke til kommentar
Djenzn Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 er litt skeptisk til vifta i sidedøra, da den står såpass langt bak at jeg skulle sett at den dro luft ut av kassa istede. 8800 korta til nvidia sputter jo ganske mye varmluft inn i kassa igjen. Det er en 200mm vifte, om ikke annet kan du bare kaste vifta på 8800 og nøye deg med dør vifta Og "np" til monkeyboy! Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Takk for alle gode tips (og ikke minst god lange innleg med mye fakta) Har egentlig gått litt bort fra Lian Lipc-p80 kabinettet, nå som jeg ser hvor "kult" CM cosmos s kabinettet er.. Så trur det blir Cosmos, ikke Lian Li denne gangen.. (Fortsett gjærne å legge inn innlegg.. har ikke bestemt meg helt enda) MVH HansiFansi Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Er det mulig å få Cosmos S i noen annen farge el. ?? Lenke til kommentar
OndApe Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Er det mulig å få Cosmos S i noen annen farge el. ?? Nei, tror ikke det er mulig. Nå har jeg i hvert fall lagt inn en ordre på shg.no. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Jeg har hatt lyst på Cosmos 1000 lenge, noen utgaver av dette kommer med 850W PSU. En går for ca. 2500 og den andre for ca. 3000 og den dyreste utgaven har en Cooler Master real power 850w PSU (dette er opplyst på noen utelanske nettsider, i Norske nettbutikker finnes det ingen info om disse utgavene og det er helt umulig å få noen som helst info angående disse moddelene, elendig info overalt. Jeg har sendt flere e-mail og etterlyste info, uten nytte.) . Cosmos S har fått mye bra kritikk også, og en del ulemper er borte, bla. vekten er redusert. Jeg fant ikke Cosmo S med PSU enda, men håper å finne en Cosmos S med Cooler Master 850w PSU. Har noen sett noe slikt i Norge eller utlandet? EDIT: tilføyde litt angåne ifo i (). Endret 13. mars 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Djenzn Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 hvorfor ikke `bare` kjøpe uten PSU, så kan du stappe hva som helst inni den... f.eks: PC Power & Cooling Silencer 750... Den er supersmooth.. brannrød eller sort:) Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) PC Power & Cooling Silencer 750 er en flott PSU. Jeg har følgt med testene for dette og den får alltid masse skritt. Men Cooler master real power 850w er en flott PSU også og hvis jeg kan finne en pakke-tilbud med Cosmos S, da kan jeg få pakke-tilbud. Disse koponentene er ikke akkurat billigeste, da er det greit med litt pakke-rabbat. Jeg har ikke funnet en pakke-løsning på Cosmos S enda, men det er ikke helt umulig at den dukker opp. Men ellers vil jeg nok gå for enten en OCZ Silencer 750w, eller en ZALMAN 850W Silent PSU. Endret 14. mars 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 vel lykke til... jeg bestilte meg akkurat Cosmos S nå på tilbud hos shg.no(1.943,-)inkl... Vet du om det er mulighet for og montere en harddisk holder til i 3 av de tomme 5.25" plassene. Slik jeg forstår det er det plass til 4 hdd i en harddisk holder, men jeg har behov for flere plasser enn dette og vis det går ann og montere en harddisk holder til over ville det løst saken. Er det mulighet for det samme i Lian Li pc-p80, ser at det selges slike holdere og går det ann og montere en slik over de 2 holderne som står i fra fabrikanten? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 det er plass til 3 harddisk moduler. cosmos S har fått samme systemet som stacker kassene. bare at modulene er redesigna litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå