-MK- Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Takker for støtte Bellad. Skal spørre om læreren min kan formulere seg bedre neste gang, så vi slipper slike unødvendige misforståelser. Er jo også verdt å nevne at han ikke er født i Norge. Tror jeg ... Måten han snakker tyder i alle fall ikke på at han er det. Han er heller ikke veldig presis når han uttrykker seg muntlig. Jeg skjønte også hvordan læreren tenkte, men det var ikke før i etterkant. Og jeg syns fortsatt det er for upresist. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg synest det burde stått at man skulle skrive (alle) tre muligheter. I det minste at man skulle skrive flere enn en. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Enig i dette. Jeg har møtt på lignende oppgaver i oppgaveboka. Der er det presisert hvor mange muligheter man skal vise til. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hvorfor skal det være noe annet for geometri enn for algebra? Hvis det finnes flere løsninger, skal de oppgis. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Vel, geometri er et mye "bredere" emne enn Algebra. Kanskje ikke det rette ordet men Skal du konstruere en figur, f.eks en firkant, er du ikke nødt til å vise alle måter å konstruere en firkant på. Du viser til 1 måte, og da får du full uttelling. Ifølge min erfaring med konstruksjons oppgaver i alle fall. Jeg syns derfor at det burde gå tydelig frem av oppgaven hvor mange løsninger som skal oppgis. Lenke til kommentar
HuskyBerry Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Litt usaklighet, men dette er uspesifisert av læreren. Hvis du vil ha noe gjort, og du deler ut en arbeidsoppgave er det DITT ansvar at denne ikke inneholder noen skrivefeil, eller ting som kan missforstås. Hvis læreren har lyst til å lære bort mattekunskaper, hjelper det ikke å bruke uspesifikke ord og vri med grammatikk, det er matteforståelse det går på ikke norsk! Dessuten, skal du trekke inn algebra kan vi like gjerne trekke inn desimalregning, hvis det ikke står at du må oppgi svar med 5 desimaler, og du skriver det med 2 skal du trekkes for det og? Enkelte ting bør være spesifikke, arbeidsbeskrivelser, og arbeidsoppgaver er to av dem! Selv går jeg mekken og vet nesten ikke noe om Matte P, men jeg hadde gjort det samme selv, og støtter deg 100%! klag i vei! Endret 12. mars 2008 av HuskyBerry Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Angående algebra: Ja, du skal trekkes poeng om du bruker feil antall desimaler. Du har noe som kalles gjeldende siffer, og det lærer du på ungdomsskolen. Hvis du bare har fått oppgitt hele tall (og komma ikke er brukt) skal du enten oppgi hele perioden og sette en strek over den (dersom tallet er et rasjonalt tall), eller oppgi eksaktverdien (pi, roten av to etc.). Lenke til kommentar
HuskyBerry Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Når et måltall er et helt tall som slutter på null, vet vi ikke alltid hvor mange gjeldende siffer tallet har, så da kan man vel forsåvidt ikke få feil for det iom at det er upressist i seg selv? Usikker på akkurat det der men verdt et forsøk... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Da oppgir du tallet som en brøk, som et desimaltall med en endelig serie (som du setter strek over) eller som en eksaktverdi (roten til et tall, pi eller lignende) Lenke til kommentar
HuskyBerry Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har fått frisket litt opp i mattekunnskapene mine, og det ser ut som jeg tok feil. Beklager..l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå