Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

litt generell tvil om diesel


Anbefalte innlegg

Hei, nok en idiot som trenger litt input ;)

 

Jeg går med planer om å bytte bil til sommeren og har forsåvidt allerede bestemt meg for merke og modell, men dveler ved valget mellom bensin og diesel og mest pga. det jeg har hørt og lest om diesel på vinterstid.

 

Oppleves det som noe problem å få liv i diesel biler iløpet av en gjennomsnittlig vinter i Norge?

 

Likeså med glødinga på vinterstid, hvor lang tid tar det si ved -12ºC ?

 

Bråker de mye eller ca på lik linje med bensin motor? Eneste erfaring jeg har med diesel er fattern sin gamle Renault og den bråka værre - noe jeg ikke har videre lyst til å ha konstant selskap av i min egen bil.

 

 

Gjelder forøvrig VAG sin TDI motor fra '99-'03.

Endret av dàC!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VAG 99-03 1,9 TDI PD bråker ganske mye når den er kald, særdeles mye bråk utenfor bilen.

Men innvendig så er det greit, men det er mye vibrasjoner fra -6 til -30 grader.

Gløding på en slik motor er nesten ikke et tema, da de egentlig ikke trenger å gløde for å starte, ihvertfall ned til -12 grader.

Bruker lang tid på å oppnå arbeidstemperatur når det er kaldt, så lenge du ikke presser motoren, eller kjøre i mange lange oppoverbakker.

 

Men det positive er jo at den nesten ikke bruker drivstoff, sammenlignet med en likedan Passat med bensin motor.

Lenke til kommentar

De bruker pumpedyse teknologi fremfor common rail, og de føste generasjonene av disse (99-03), spesielt 4-cyl utgavene skrangler og bråker på grunn av noe upresis innsprøytning. Til info har VAG konserner i år endelig tatt til fornuft og gått over til common rail på de fleste modellene (selv om de fremdeles "dumper" de gamle TDI-motorene sine her i Norge i f.eks. Skoda).

 

Kan vi nå avlive en gang for alle myten om at VAG TDI motorene de siste 10 årene er "bra" motorer??

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Ja, f.eks. er den gode "gamle" 1,8 turbo bensin motoren en knallmotor. Dog er det visse hensyn mhp slitasjedeler o.l. i gamle bensinturbomotorer man bør være obs på, men finner du et velholdt eksemlar er det bare å slå til. En ulempe er selvsagt at skal du ha denne i en Golf så heter den "GTI", noe kanskje evt forsikringsselskap ikke liker mhp premien du skal betale.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har kikka litt etter 1,8T, men den er tydeligvis litt vanskelig å oppdrive innen mitt prissjiktet uten for høy km. stand så jeg sikter nok på 2,0 eller 2,3. Og ja, planen er å importere fra Tyskland :)

 

Takker til alle som har kommet og evt. kommer med innspill - fint med litt hjelp =)

Endret av dàC!
Lenke til kommentar

Nja, kommer vel på ca samme som lignende bilder her i landet med samme årsmodell, men jeg har ikke sett noen Bora 2,3 til salgs i Norge så jeg har egentlig ikke noe å sammenligne med.

Er kanskje noen Passat 2,3 jeg kan sammenligne med, må jeg sjekke opp.

 

Gjenstår "bare" å finne noen som ikke skal ruinere meg ved å ta importjobben - hadde jeg bare enda kunne tysk ol. selv ;)

Lenke til kommentar

Vag har ikke common rail... enda..

 

TDI er gammelt standard dieselsystem med en rotor dieselpumpe som fordeler ut dieselen.

PDI er pumpedyse mekk som VAG har utviklet. Det ligner ikke common rail.

 

Om VAG vil gå over til common rail er meg ukjent, men det kan sikkert stemme. Må ty til franske løsninger :!:

 

Som jeg alltid har sagt: Forspranget ligger i teknikken. Som ikke funker...

Lenke til kommentar

den har det, og bare så man hvet, de store diesel motorene til vag er common rail, feks 3.0v6 tdi, v10 tdi. etc, å si at tdi motorene til vag er noe dritt, skal man begrunne godt, er det noe som har vært bra på 97-04 modellene, er det motorene, de holder lenge, selv om lmm kan skape problemer, og pass på reg reima, ellers går de omtrent uannsett.. har selv en passat 98 mod med 475.000km! på telleren, og motoren er fader i meg det eneste jeg ikke har reparert, på det faenskapet der, er en 1.9tdi 90hk. selv om den nå har begynt å rakkle noe forferdelig når den er kald og så bruker den litt mer olje enn normalt ca 1 L på 5000km, men herre gud bilen har snårt gått en halv mill km! ellers har ny bilen min også 1.9tdi, det er forresten en 2008 golf den også 90 hk, og ja den vibrerer litt mer en en bensin, og den bråker mer på tomgang, men under kjøring legger jeg ikke merke til det egentlig, men den bilen har også en god del hjulstøy da, men utrolig artig motor, er drag i den selv om den kun har 90 hk, og så bruker den 0.6 ved bykjøring, med ac på og vanlig kjøring, men det kan ta litt tid for de å bli varme om vinteren ja, men alle nye diesel vag har varmestaver i varme registeret, så det lar seg ordne

Lenke til kommentar
Vag har ikke common rail... enda..

 

TDI er gammelt standard dieselsystem med en rotor dieselpumpe som fordeler ut dieselen.

PDI er pumpedyse mekk som VAG har utviklet. Det ligner ikke common rail.

 

Om VAG vil gå over til common rail er meg ukjent, men det kan sikkert stemme. Må ty til franske løsninger :!:

 

Som jeg alltid har sagt: Forspranget ligger i teknikken. Som ikke funker...

VAG har nå kommet med common rail dieselmotorer på VW Passat og Audi A4. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom jeg skulle kjøpe en bil i den årsmodellen du nevner, hadde jeg gått for en bensin dersom jeg ikke hadde svæææært lang årlig kjørelengde. Hovedårsaken er at "alle" skal ha diesel nå, så dieselmodeller er overpriset i forhold til bensin, slik at du kan bruke litt mer bensin i mange år for det du betaler ekstra for å få en diesel (forutsatt moderat kjørelengde). Diesel støyer mer, spesielt når det er kaldt, og ved kald motor (det finnes sikkert unntak, men ikke mange). Dieselmotorer har ofte ikke nok spillvarme til å kunne varme kupeen, slik at du trenger ekstravarmer. På en "gammel" motor må du regne med dyrere vedlikehold på en diesel enn en bensinmotor (også her er det unntak). Sist men ikke minst: Bensinmotor er mer kjøreglede og mer gøy: Diesel mister pusten på ca 4500 rpm, bensin trekker til ca 6500 rpm. Prøv en A4/Passat med 1.9 TDI og 1.8 Turbo, og du skjønner hva jeg mener!

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg har en Toyota diesel som har gått 300.000. Det eneste som har vært byttet på den motoren er registerreim(hver100.000km), vannpumpe (hver 200.000km) og glødeplugger. Den starter nesten alltid på det første kompresjonsslaget ihvertfall ned til 18 kuldegrader, etter rundt 5 sekunders gløding. Jeg har også startet uten noe problemer helt uten gløding i -15. Den rakler litt når den er kald, men etter noen minutter gir det seg og den går veldig jevnt og pent. Støynivået inne i bilen er som en middels godt støyisolert bensinbil. Den er naturligvis ikke like sprek som en bensinbil, men det overlever man med et forbruk på rundt 0,5 liter pr. mil på en 2-liters motor i en bil på 1250 kg.

 

Når det gjelder VAG diesel skal jeg ikke uttale meg så veldig hardt om kvaliteten da jeg ikke har vært så mye borti dem, men de høres jo ut som stemplene slår i topplokket, de er litt tungstartet i kulda, ryker kølsvart og en jeg vet om ihvertfall to tilfeller hvor man måtte bytte dyser før den hadde passert 300.000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...