Gohei Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Kan jeg bruke fullformat-objektiv på mitt Canon Eos 300D? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Japp, det går fint. På et 300D kan du bruke begge typer, mens på 5D, og 1D-serien kan man bare bruke fullformat, fordi bildebrikken er større enn på 300D/350D/400D/450D/10D/20D/30D/40D. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 For å utdype litt: forskjellen ligger i hvor stor bildesirkel objektivet er laget for. Et (såkalt) fullformat-objektiv har en bildesirkel som er tilpasset en 35 mm filmrute. Et ikke-fullformat-objektiv har en mindre bildesirkel som er tilpasset en tilsvarende mindre sensor. Nikon sine DX-objektiver er for eksempel tilpasset en sensor på ca. 24x16 mm (mot 36x24 for 35 mm film). Det betyr at hvis du bruker et slik objektiv på et filmkamera (eller et FX-format digitalkamera, m.a.o. D3) så vil ikke bildet dekke hele filmruten, og du vil få svarte hjørner på bildet. Å bruke et fullformat-objektiv på en mindre sensor er ikke noe problem, du får bare ikke utnyttet hele bildesirkelen (illustrert her). På Canon så er det ett hensyn til som må tas, nemlig at EF-S-objektivene stikker lengre inn i kamerahuset enn EF-objektiver. Det betyr at et EF-S-objektiv faktisk kan skade et fullformat-hus fordi du risikerer at speilet slår borti bakkanten på objektivet. Men dette gjelder meg bekjent ikke for tredjeparts-produsenter sine objektiver med redusert bildesirkel (f.eks. Tamron sine Di-II-objektiver). Disse har vanlig EF-fatning. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Nikon har et veldig bra system der søkeren blir maskert og bildene beskjært i kameraet sånn at DX objektiver fungerer på D3. Man får dårligere oppløsning og trangere søker men ingen problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå