UnZane Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hei. Har en 91 Celica GT4. På vei til jobb i dag fikk jeg mer og mer vibrasjoner i rattet, stoppet for og sjekke men fant ikke noe slark i hjul eller hjullager, var så intenst at jeg lurte på om ett hjul faktisk holdt på å falle av. Kjører videre til jobb, når jeg parkerer ser jeg på bremsene foran, og på h. side er faktisk felgen så varm at det er ubehagelig å ta på den. Har lagt merke til en "gnisse/skrapelyd" i høyresvinger noen få dager men har ikke fått sett på det. Kan det være en calipper som henger eller noe slikt? Når jeg bremset nå dro bilen umiddelbart mot høyre som om det omtrent ikke var noen bremseeffekt på venstre side lenger. Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Det kan jo henta at du må skifte kalipern iom at kanskje klossene henger inn til skiva hele tiden. Jeg hadde det problemet bak på min Volvo 245, der lå klossa inntil skiva hele tiden og skrapte. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Alufelger har jo en tendens til å flytte på seg viss de blir for varme.. Kanskje du bør prøve å skru muttrene lenger inn ved å jekke opp bilen... du kan jo også kjenne om noen av hjula er løse når du gjør det.. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Høres ut som om det er noe som henger høyre foran. Bilen skal gå beint når du bremser og ikke trekke til en side. Høres ut som om det kan være en tett bremseslange eller en calliper som sitter fast. Mulig det bare er klossene som sitter, men da sitter dem godt! Jeg ville utbedra feilen samt bytta skiver og klosser foran. Det har tydligvis vært veldig varmt og det er ikke vanlige bremseklosser så veldig glad i. Vil tippe br.skiva høyre foran har litt mer blåskjær enn skiva på venstre side også. Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Har nå skiftet både klosser og skiver foran. Stempel i caliper v. side satt ganske så bra fast, samt ene glidestempel høyre side satt fast. Løste dette opp og monterte, alt fint i noen dager. Så i dag blir det tydeligvis varmt igjen, på venstre side. Kan det være stempel som sitter igjen? Hva gjør jeg da? Må jeg evt skifte calipere også? Lenke til kommentar
puch50 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 bremseslanger kan kollapse innvendig.Da klarer du å trykke bremsevæske ut i kalipperne,men kalipperne klarer ikke å trykke væsken tibake igen. Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Byttet begge kalipperne foran også nå, krysser fingrene :s Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Calipere går jo an å overhale? :| Rense/polere og bytte o-ringer? Bare gjort det selv på MC-kalipere men trodde det var samme greia på biler. Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Funker greit å overhalle calipere ja. Har ikke gjort det selv enda, men tror ikke det skal være så alt for venskelig. Tror ikke det er så dyrt for et overhallingssett heller. Men du kan jo bytte bort de caliperne du har mot fabrikksoverhalte til en billig penge også. Lenke til kommentar
otis Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Som oftest koster et rep sett, bare 200-300,- og en ny overhalt koster fort 1500-3000,- Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) ... eller mer. Caliper til min bil kostet 3295 kr, og et rep. sett med nytt stempel kostet 1516 kr. Uten stempel 587 kr. Dette var på merkeverksted, da jeg ikke fikk tak i deler noe annet sted. Bilen er en 2002 Chrysler Sebring. Hadde nesten samme feil som du beskriver i første post (uten ristingen), og hos meg var problemet at bremsene hang på. Det gjorde at det ble en voldsom varmeutvikling (ved mye kjøring kom det faktisk røyk og damp ut av hjulbuen etter parkering), og at ulyder kom ved svinger og/eller høy fart. Problemet var at støvhetta rundt stempelet hadde røket, og veistøv og møkk kom inn ved stempelet. Dette lagde riper og rust, som gjorde at det ikke kunne trekke seg tilbake. Byttet stempel, polerte caliperen innvendig, byttet o-ring og støvhette, samt skiver og klosser. Da ble det som det skulle være. Endret 27. mars 2008 av magnusalex Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Prøvd hos mekonomen f.eks? Kan hende at det er billigere der.. Endret 27. mars 2008 av Zemeckis Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jepp, forsøkte de fleste steder. Ingen som hadde tilgjengelig som bestilling heller. Eneste jeg hadde et treff på var Aarnes amerikanske bildeler i Sarpsborg, men stempelet hadde feil diameter i forhold til det originale. Så der kom jeg ingen vei. Men nå har jeg byttet de, så alt er ok for min del. Får bare finne seg i å kjøpe originalt noen ganger Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Høres ut som om det er noe som henger høyre foran. Bilen skal gå beint når du bremser og ikke trekke til en side. Høres ut som om det kan være en tett bremseslange eller en calliper som sitter fast. Mulig det bare er klossene som sitter, men da sitter dem godt! Jeg ville utbedra feilen samt bytta skiver og klosser foran. Det har tydligvis vært veldig varmt og det er ikke vanlige bremseklosser så veldig glad i. Vil tippe br.skiva høyre foran har litt mer blåskjær enn skiva på venstre side også. Som nevnt kan det også være på tide å skifte en slange. Dersom du vipper opp kalipteren skal du kunne trykke inn stempelet for hånd. Hvis det ikke går kan du skru av slangen og sjekke om du klarer å trykke inn stempelet. Går stempelet lett uten at slangen er tilkoblet kan du sku på igjen slangen og lufte ut systemet. Så kan du skru av igjen slangen, men denne gangen i andre enden (altså den enden som ikke er i kalipteren) dersom stempelet sitter tungt er slangen dårlig. Det kan som sagt tidligere være smart å sjekke pakningene til stempelet, de er ganske billige men litt tricky å få på igjen, dersom du ikke har gjort det før da. Er stempelet dårlig kan du friske det opp med litt vått sandpapir 1200 eller mer, går jo an å teste dette og se an resultatet før du kjøper nytt. Husk for all del å lufte ut systemet etterpå! Denne typen bremser med glidesystem for kalipterene bør vel egentlig smøres/sjekkes en gang i året. Jeg tror det er ganske vanlig på årlig service hos merkeforhandleren. Så når bilen blir for gammel til å leveres inn til årlig service blir det trøbbel etter noen år. Edit: Leste akkurat at du hadde kjøpt nye kaliptere, da er det nok slangen som lager trøbbel. Det er bare å teste om stempelt går lett tilbake med eller uten slangen tilkoblet. Endret 29. mars 2008 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
UnZane Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Skiftet kaliperne klosser & skiver, nå fungerer alt fint. Eller.. Nå er det bremsene bak som ryker Kjøpe deler hos Toyota har jeg gitt opp, de skal ha så mye penger for deler til denne bilen at det er ikke gøy engang.. Kjøper heller Brembo & Redstuff til under halve prisen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå