Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk kaputt - Kan jeg kreve ny


Anbefalte innlegg

Etter en reinstallasjon av XP sluttet det ene raidet mitt å fungere. Raidet består av 2 IDE disker som var kjøpt inn for snart et år siden. Når jeg tar diskene av raidet og sette de på den vanlige PATA kontrolleren dukker ikke den ene disken opp i BIOS en gang, så jeg regner med at den er rimelig kaputt.

 

Kan jeg da kreve hos dem jeg kjøpte dem hos(Amentio)? Jeg har også nå smertelig erfart en av ulempene med Raid0, nemlig hvis en disk ryker, så mister du alt på begge. Jeg kommer derfor ikke lenger til å kjøre RAID0 og har heller ikke brukt for den andre disken heller. Er det mulig og få erstattet begge diskene med en ny en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
den defekte disken er det ikke noe problem å få erstattet, du har jo 5 års reklamasjon på vanlige disker. men nei, å få byttet begge to i en større er ikke enkelt, den andre fungerer jo.

 

Helt rett.

 

Etter kun ett år vil du sansynligvis være dekket av både garanti og reklamasjonsrett. i uansett er det dekket av 5 års norsk reklamasjonsrett, så bare rapporter det til din forhandler så får du erstaning så lenge disken faktisk er død vel og merke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
den defekte disken er det ikke noe problem å få erstattet, du har jo 5 års reklamasjon på vanlige disker. men nei, å få byttet begge to i en større er ikke enkelt, den andre fungerer jo.

 

Helt rett.

 

Etter kun ett år vil du sansynligvis være dekket av både garanti og reklamasjonsrett. i uansett er det dekket av 5 års norsk reklamasjonsrett, så bare rapporter det til din forhandler så får du erstaning så lenge disken faktisk er død vel og merke.

 

-Stigma

Når disken ikke dukker opp i BIOS, er den vel rimelig dø?

Lenke til kommentar
Høres slik ut ja, men spinne den opp i det hele tatt?

Det kan jeg ikke svare på stående fot(er på jobb nå), men har fått den opp i XP også etter reinstallajsonen, men da som en singeldisk ikke som del av RAID'et. Ved formatering stoppet den opp på ca 40% med beskjed om at det var feil på disken

Lenke til kommentar
Antar at butikken bare vil ta saken videre til produsenten uansett, så da kan det være raskere å skippe mellomleddet (butikken)

 

Korrekt, det var egentlig det jeg mente.

Det vil gå raskere, mest sannylig. Kanskje lettere også.

Lenke til kommentar
men sansynligheten for å få "erstattet" begge disken er vel relativt liten? Hele tanken med kjøpet var jo å kjøre de sammen i RAID0

 

Ingen sjans whatsoever. Det er jo dessuten et het urimelig krav. Om du får tilbake èn disk så kan du jo bare sette den opp i RAID igjen med den gamle. Det er ingen grunn for at du skulle få erstattet to når det bare er èn av dem som er defekt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
men sansynligheten for å få "erstattet" begge disken er vel relativt liten? Hele tanken med kjøpet var jo å kjøre de sammen i RAID0

 

Ingen sjans whatsoever. Det er jo dessuten et het urimelig krav. Om du får tilbake èn disk så kan du jo bare sette den opp i RAID igjen med den gamle. Det er ingen grunn for at du skulle få erstattet to når det bare er èn av dem som er defekt.

 

-Stigma

Ser helt klart argumentene, men urimelig krav? Har nettopp mistet 640 gig med data takket være jeg valgt en disker fra dem(seagate). Og vil derfor ikke gå for samme løsning igjen, da det er bedre å miste data som disken representer og ikke det dobbelte som var tilfelle.

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke krav på noe ny vare umiddelbart nei! I følge forbrukerkjøpsloven har du krav på å få den reparert dersom den lar seg reparere. det står ingenting om at forhandleren er pålagt å gi deg ny vare selv om du er innenfor reklamasjonstiden.

 

Men I de fleste tilfeller, blir varen byttet dersom feil kan påvises fra verksted. og da må det være disken som har skylden! har du feks klart å påføre dette selv på noen måte vil du få disken tilbake med en regning som skal dekke undersøkelsesgebyret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...