Selvin Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jeg skal bygge på min PC nå, og jeg har funnet ett oppsett som passer veldig fint sammen. Men, der jeg fortsatt sitter litt fast er på Hovedkort delen. Jeg har til nå valgt dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343999 Så lurer jeg på: Skal jeg heller gå for et HK med X38 brikkesett og to 2.0 PCI-e spor, eller holder det 750i kortet? PC oppsettet finner du her: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...9E-69072ECB94D1 Takk for all hjelp! EDIT: Jeg shar valgt ett nVidia Grafikkort, og kjøper jeg X38 vil vel ikke muligheten for SLI være der. Betyr det veldig mye i forhold til X38 >< nVidia 750i? Endret 12. mars 2008 av Selvin Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Valget i sånne greier er ganske enkel, du må stille deg selv ETT Spørsmål og kun ett: "Kommer jeg til å kjøpe ett skjermkort til fra Nvidia og kjøre SLi i nærmeste fremtid?" Om du ikke svarer 100% ja på det spørsmålet der og om du ikke har bra strømforsyning og luftgjennomstrømning i kabinettet så drar du over til Intel leiren, men da er P35 som oftest det beste valget chipset messig om du ikke skal droppe Nvidia skjermkortet og kjøre Crossfire. Personlig har jeg ATi og Crossfire på X38, men jeg gikk fra enkelt kort på P35 til dobbelt på X38 og det var en ganske grei overgang. Nvidia har en del problemer med nForce, som oftest kan du med en gang du bestiller ett nForce kort til Intel bare begynne å lese support forums og studere BIOS innstillinger, SPESIELT om du skal ha Quad prosessor. nForce er ikke alltid plug and play og vil ofte forårsake problem, så om du vil fikle minst mulig og bare komme deg fra startgropa så raskt som mulig så er det Intel chipset som gjelder for tiden og da igjen drar vi frem P35 og X38 med samme valg som jeg sa ovenfor, Crossfire eller ikke Crossfire, er ikke mye annet som skiller dem. Kan være greit å ha X38 om ditt neste skjermkort blir ATi og du vil prøve Crossfire siden du da har 2x PCI-e X16 spor med 16X båndbredde i motsettning til IP35 som har 1x PCI-e X16 med 16X Båndbredde og spor nr 2 er PCI-e X16 med 4X båndbredde. Ellers så har du rett, du må ha nForce for å få SLI, selv om det sies at det skal bare være å "hacke" driverne så fungerer det på Intel også, men slike drivere er ikke å oppdrive akkurat nå. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jeg må innrømme det at ATI hadde vært et spennenda alternativ, jeg har bare hatt nVidia kort før og det å prøve noe nytt er alltid spennende! Jeg ser absolutt for meg at jeg kan komme til å kjøre to kort i SLI/Crossfire med tiden, og jeg kjøper heller et HK med bra brikkesett som fungerer stabilt. En annen ting er om du får det samme for prisen om du kjøper et ATI grafikkort? Dette f.eks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34292...led#ProductTabs ? Eller kanskje jeg bare skulle gått for dette når jeg er så godt igang? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345100 Endret 12. mars 2008 av Selvin Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg er i samme eller var i samme vogn som deg en stund. Tidligere har jeg kjørt kun Nvidia, mitt første skjermkort var et S3 Virge, derifra ble det Nvidia med TNT og GeForce, disse her 2 ATi kortene jeg har nå er mitt første forsøk med ATi selv om jeg har flere ganger sverget på å ha ATi kort tidligere. Første gang var med Radeon 8500, ble droppet den gang. Neste gang var med Radeon 9700 Pro, endte opp med Ti 4600. Tredje gangen var med ATi Radeon X850 Pro, endte opp med 7800 GS fordi det ble for lang ventetid på at ATi kortet skulle komme på lager. Denne gangen ble det ATi og sugen på Crossfire ble for stor og endte opp med å kjøpe ett 3850 ekstra. Nei, selv om du vil ha ett Nvidia kort og dropper SLi så er fortsatt Intel chipset det som funker på en gang, naturligvis finnes det noen som har hatt flaks og har kommet seg ut av "startgropa" med nForce med en gang uten problemer men de er dessverre i mindretall i forhold til de som må sitte i dagesvis å tukle og fikle for å få det til å gå. Intel sine chipset kommer du nesten alltid raskt i gang, er bare å velge hvilket HK du vil ha etter features. Jeg valgte ABIT fordi jeg liker en god del av deres BIOS reset løsninger og de 2 ekstra av og på knappene for eksempel. Om du legger ut for X38 så tror jeg ikke du kommer til å angre deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå