Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor dyrt skal forsikring være?

Anbefalte innlegg

Driver og kikker litt på bilforsikring for tida og synes det ser veldig dyrt ut. Bilen er en '91 Volvo 240 2.3 som egentlig bare skal gå fram til oktober med kun ansvarsforsikring. Så jeg sjekka et par forsikringskalkulatorer og fikk ikke et eneste forslag under 8.000 :S Blir litt i meste laget synes jeg. Skal det være så dyrt? Hvis nei, hvor finner jeg det billigere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Driver og kikker litt på bilforsikring for tida og synes det ser veldig dyrt ut. Bilen er en '91 Volvo 240 2.3 som egentlig bare skal gå fram til oktober med kun ansvarsforsikring. Så jeg sjekka et par forsikringskalkulatorer og fikk ikke et eneste forslag under 8.000 :S Blir litt i meste laget synes jeg. Skal det være så dyrt? Hvis nei, hvor finner jeg det billigere?

Det er nok 2 ting som spiller rollen der, det er aldren din og bilmodell som til sammen er en risikofylt gruppe. Registrerer du bilen på foreldrene derimot vil du nok slippe med halvparten minus bonusen deres, trolig under 3000 kr totalt.

Lenke til kommentar

Vet hvordan det er. Dyrt med bilforsikring. Har en Golf V 1.6 FSI og betaler 16 000,- for full kasko, årlig kjørelengde over 20 000km dritdyrt. Tenkte jeg skulle investere i en TSI utgave av samme bil, da kommer forsikringen opp i 25 000,-

Er 23 år gammel.

Lenke til kommentar

Jeg satt faktisk 20.000 siste gangen jeg prøvde. Men iom at jeg bare skal kjøre den i 5 måneder så kanskje det tilogmed holder med 8.000. Skal prøve litt til og se hvor mye jeg får pressa den ned. Så kommer jeg tilbake hit. Å ta den på foreldrene er vel heller ikke så dumt, må det være forelderens navn i vognkortet da?

Lenke til kommentar
Jeg satt faktisk 20.000 siste gangen jeg prøvde. Men iom at jeg bare skal kjøre den i 5 måneder så kanskje det tilogmed holder med 8.000. Skal prøve litt til og se hvor mye jeg får pressa den ned. Så kommer jeg tilbake hit. Å ta den på foreldrene er vel heller ikke så dumt, må det være forelderens navn i vognkortet da?

Merk, søskenbarnet mitt registrerte på foreldrene sin og satte seg selv som deleier av bilen. Når han selv registrerte en bil på seg for første gang fikk han kranglet til seg bonus for de årene han var deleier av bilen.

Å registrere seg selv som deleier er en smart metode å komme seg unna svinedyre forsikringer samtidig som man kan få bonus på lik linje med andre.

Ulempen er hvis du kræsjer og foreldrene får bonustapet.

Lenke til kommentar

Ja, det er det. Egentlig derfor jeg vil sette den på megselv, og for å bygge litt bonus også. Men om det er så store forskjeller så skal jeg da klarer å holde meg vekk fra ulykker.

Er det noen måte jeg kan få presset denne ytterlig ned?

Foreløpig årspris (du har ikke oppgitt navn og fødselsnr) 7.688

1 Informasjon om bilen: Personbil. VOLVO 240 2.3. (1991-modell). Kilometerstand 485000. (ikke kommenter dette takk) Ønsket bonus 20 %. Årlig kjørelengde 8.000 km.

2 Dekninger og egenandel: Ansvar. Personlig løsøre (5.000). Ekstrautstyr (10.000).

3 Sikkerhetstiltak: Ingen sikkerhetstiltak valgt.

4 Kontaktinformasjon: 1989, 3825 (LUNDE)

Og hva er Gjenfinningssystem?

Lenke til kommentar
Vet hvordan det er. Dyrt med bilforsikring. Har en Golf V 1.6 FSI og betaler 16 000,- for full kasko, årlig kjørelengde over 20 000km dritdyrt. Tenkte jeg skulle investere i en TSI utgave av samme bil, da kommer forsikringen opp i 25 000,-

Er 23 år gammel.

Det var dyrt :ph34r:

betaler selv 13 000,- for en Toyota Celica 2000 modell, med full kasko ink leiebil, og 30 000 km i året

er 20år gammel, har gjensidige og 40%bonus.

Lenke til kommentar
Ja, det er det. Egentlig derfor jeg vil sette den på megselv, og for å bygge litt bonus også. Men om det er så store forskjeller så skal jeg da klarer å holde meg vekk fra ulykker.

Foreløpig årspris (du har ikke oppgitt navn og fødselsnr) 7.688

1 Informasjon om bilen: Personbil. VOLVO 240 2.3. (1991-modell). Kilometerstand 485000. (ikke kommenter dette takk) Ønsket bonus 20 %. Årlig kjørelengde 8.000 km.

2 Dekninger og egenandel: Ansvar. Personlig løsøre (5.000). Ekstrautstyr (10.000).

3 Sikkerhetstiltak: Ingen sikkerhetstiltak valgt.

4 Kontaktinformasjon: 1989, 3825 (LUNDE)

Veldig smart å sette den på seg selv ;) Det er nå blitt sånn i forsikringsverden (ihvertfall bilforsikring) at du kan bytte forsikringselskap når du måtte ønske det. Jeg kjører 24.000km hvert år minst, men betaler bare for 12! hvordan? fordi jeg bytter forsikringsselskap hvert halvår noe som resulterer i at dem teller fra 0 igjen :thumbup:

Prøv med 4000 og bytt etter du har kjørt dem...

Lenke til kommentar
Veldig smart å sette den på seg selv ;) Det er nå blitt sånn i forsikringsverden (ihvertfall bilforsikring) at du kan bytte forsikringselskap når du måtte ønske det. Jeg kjører 24.000km hvert år minst, men betaler bare for 12! hvordan? fordi jeg bytter forsikringsselskap hvert halvår noe som resulterer i at dem teller fra 0 igjen :thumbup:

Så du mener det er lurt å bytte forsikringsselskap hele tiden å ALDRI opparbeide seg bonus siden du aldri er ett fullt år hos ett forsikringsselskap istedefor å registrere på en av foreldrene og trolig likevel få det billigere.

Lenke til kommentar
Merk, søskenbarnet mitt registrerte på foreldrene sin og satte seg selv som deleier av bilen. Når han selv registrerte en bil på seg for første gang fikk han kranglet til seg bonus for de årene han var deleier av bilen.

Å registrere seg selv som deleier er en smart metode å komme seg unna svinedyre forsikringer samtidig som man kan få bonus på lik linje med andre.

Ulempen er hvis du kræsjer og foreldrene får bonustapet.

Da jeg ordna forsikring på bilen min i januar sa Gjensidige og Sparebank 1 at det ikke var mulig å opparbeide seg bonus hvis man ikke hadde forsikringa stående på seg selv.

Det er nok 2 ting som spiller rollen der, det er aldren din og bilmodell som til sammen er en risikofylt gruppe. Registrerer du bilen på foreldrene derimot vil du nok slippe med halvparten minus bonusen deres, trolig under 3000 kr totalt.

Halvparten vil han nok ikke få. Det er ikke lenger mulig å overdra full bonus på bil nummer to. Setter man bilen på faren sin som har opparbeida seg full bonus, så vil han ikke få full bonus på bil nummer to. Ungdomstillegget som man får igjen flere steder starter normalt på ca 2000,- når man er 18 år og synker med 200,- per år.

Dersom du er bankkunde hos forsikringsselskapet får man rabatt. Har man bostedsadresse hos foreldrene, kan man få familierabatt dersom de er (total?)kunde i samme forsikringsselskap.

Et system som gjør at man kan finne igjen bilen ved hjelp av det rette peileutstyret.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Så du mener det er lurt å bytte forsikringsselskap hele tiden å ALDRI opparbeide seg bonus siden du aldri er ett fullt år hos ett forsikringsselskap istedefor å registrere på en av foreldrene og trolig likevel få det billigere.

Du opparbeider bonus uansett, om du bytter selskap midt i en "periode"...

Selv har jeg har jeg bytta 3 ganger på under 3 år, og har på den tiden gått fra 20% til 70% bonus.

Pantera

Lenke til kommentar

Har hatt 75% bonus siden jeg var 18 jeg da :)

Bonusen sto på min mor (da jeg tok over hennes bil når jeg var 18 år) til jeg kjøpte min nye bil nå nylig.

Fikk gjennom kjente og litt mikkmokkeri kranglet meg til bonusen hennes hvis jeg flyttet alle mine forsikringer til IF.

Nå har jeg en VW Touran 2.0TDI 170HK'er og betaler 4.676 kr. i året, uten garasje og kjørelengde på 20.000km. Full kasko sef. med leiebil.

Lenke til kommentar

Bonusen sto på min mor (da jeg tok over hennes bil når jeg var 18 år) til jeg kjøpte min nye bil nå nylig.

Fikk gjennom kjente og litt mikkmokkeri kranglet meg til bonusen hennes hvis jeg flyttet alle mine forsikringer til IF.

Nå har jeg en VW Touran 2.0TDI 170HK'er og betaler 4.676 kr. i året, uten garasje og kjørelengde på 20.000km. Full kasko sef. med leiebil.

Skulle bare mangle, du har eid bil siden du har vært 18 år. Du er 31år nå. Sier vel sitt da, at du skal betale så lite i bilforsikring selv om det er en bil med 170HK.

Lenke til kommentar

Skulle bare mangle, du har eid bil siden du har vært 18 år. Du er 31år nå. Sier vel sitt da, at du skal betale så lite i bilforsikring selv om det er en bil med 170HK.

Tror du missforsto grunnen til at jeg skrev dette Wooho...

Poenget er at hvis man bruker albuene og hode litte gran, så kan man flytte over en evt. bonus fra foreldre til barn.

Hvis man ringer ett selskap og sier at man vil bli totalkunde med en viss antall forsikringer, så kan det hende dem gjør dette. Altså og overfører bonus fra foreldre. I utgangspunktet gjør dem ikke dette, men hvis man planlegger litte gran før man tar telefonen, så kan man være heldig.

Uansett... 4600 kr. er ikke mye for min bil, med 20.000 i kjørelengde, uten garasje og full kasko.

Kan lønne seg og kjenne noen som kjenner noen som...... :)

Helt til slutt:

Det er ikke hestene som drar opp prisen mest i seg selv... det er biltypen.

En Golf GT med 170HK'er koster like mye som min og forsikre (da det er akkurat samme motor) Men en Golf GTI med 180HK'er koster dobbelt så mye og forsikre.

Den ekstra I'en betaler du fantastisk mye for!

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

som sagt lenger nedi her så opparbeider du deg bonus uansett. Jo flere år du har kjørt skadefritt fra du fikk lappen, jo mer bonus får du. Men om du får ungdomstillegget igjen som noen banker opererer med er jeg ikke sikker på...

EDIT: Bytta fra Sparebank1 til Gjennsidige siste gang. Er medlem i naf noe som gjør at jeg får en fri egenandel i året viss jeg har forsikringen i gjennsidige. Det vil si at jeg kan vrake bilen en gang i året uten å betale noe... ;)

Endret av Audiguy
Lenke til kommentar

som sagt lenger nedi her så opparbeider du deg bonus uansett. Jo flere år du har kjørt skadefritt fra du fikk lappen, jo mer bonus får du. Men om du får ungdomstillegget igjen som noen banker opererer med er jeg ikke sikker på...

EDIT: Bytta fra Sparebank1 til Gjennsidige siste gang. Er medlem i naf noe som gjør at jeg får en fri egenandel i året viss jeg har forsikringen i gjennsidige. Det vil si at jeg kan vrake bilen en gang i året uten å betale noe... ;)

Dersom egenandelen er på 4000,- ja, ellers må du betale det over 4000,- hvis du har en høyere egenandel. Blir bra med bonustap om du har tenkt til å vrake bilen en gang i året da. ;)

Og GigaFlow, nå er del vel 13 år siden du var 18? Hvis jeg forstå deg rett så fikk du overdratt bonusen til din mor? Det er det i hvertfall slutt på nå. Jeg kjenner men far som jobber i selskapet der jeg har forsikria bilen min, og det hjalp ikke noe annet enn at jeg får litt rabatt så lenge jeg har bostedsadresse sammen med han. Nå starter man uansett på 20%.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Dersom egenandelen er på 4000,- ja, ellers må du betale det over 4000,- hvis du har en høyere egenandel. Blir bra med bonustap om du har tenkt til å vrake bilen en gang i året da. ;)

Tjener jo på det i lengden hehe :dribble: tror den var på 4000,- ja! eller er ganske sikker, mener jeg har sett det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...