Gå til innhold

Anbefaling av nybegynner kamera til tur og marka

Anbefalte innlegg

.......

Men ser det er 2 navn (Canon og Nikon) som nevnes ofte også har man noen andre merker ute(Samsung, Pentax, Sony osv)

Er dette produsentene som det er verdt å prate om når det diskuteres speilrefleks? Finnes det ikke så mange andre aktører på markedet?

Bare spør litt jeg, har ikke så ille mye peiling her så prøver å danne meg et bilde her.

Og hva i alle dager er det med denne D'en som de skall putte i betegnelsen av kameraene? Blir jo så forvirra av denne jungelen med D40, 400D, 350D,K10D osv..

Haandtverkern.

Der er en modell som du burde ta en titt på, er litt usikker på om den kommer i salg innen månedskiftet april/mai. Prøv å les litt om den nye Olympus E-420. Den mangler også den fantasiløse D'en i navnet sitt. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pentax K10D/Samsung GX-10 er solid, vanntett og har større søker enn EOS 350D/400D. Dessuten har den innebygget stabilisator. Jeg kan ikke finne noe bedre kamera for en friluftsmann for under 10 000.

Sikkert bra kamera det også,har imidlertid ingen erfaring med dem derfor avstår jeg fra å annbefale/avvise dem .

Lenke til kommentar
Sikkert bra kamera det også,har imidlertid ingen erfaring med dem derfor avstår jeg fra å annbefale/avvise dem .

Jeg har sett så mange folk som er fornøyd med K10D/GX10'en sin og ingen som er misfornøyde på diverse fotofora, så jeg er rimelig sikker på at det er et godt kamera. Og som sagt, perfect fit for bruken til haandtverker'n, i motsetning til de mindre solide og værutsatte Canon og Nikon-modellene i samme prisklasse. Selv om jeg aldri har gjort noe annet enn å titte litt på utstillingsmodellen. Man må jo uansett bruke litt tid på et kamera for å bli vant til det før man vet om det er bra eller ikke så bra.

Der er en modell som du burde ta en titt på, er litt usikker på om den kommer i salg innen månedskiftet april/mai. Prøv å les litt om den nye Olympus E-420. Den mangler også den fantasiløse D'en i navnet sitt. :D

Jeg synes også at E-420 ser knall ut, men kanskje ikke det beste å ha med i mange dager i utmarken med fukt og dunking inn i trær?

Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg vært å prøvd kameraene og det var et som satt virkelig bra i hånda i forhold til de andre og det

var D80. Denne satt virkelig godt i hånda, men prisen har jeg sett blir litt stiv igjen hvis denne skal handles ny.

og så var det det om jeg trenger et så dyrt i kamera hvis man ser på de andre modellene til mitt bruk.

Men hva er det D80 ligger ca på brukt?

De andre satt ikke dårlig i hånda de heller men D80 smelta nesten i hånda i forhold til de andre kan du si.

Men får undersøke litt videre og se hva lommeboka godkjenner.

Men en ting jeg stussa litt på var kundeservicen til kamerasjappa jeg var på, når jeg kom inn så virket det som de ikke

la merke til meg engang.

De spurte ikke om jeg trengte hjelp eller noen ting, men når jeg først spurte om jeg kunne få titte litt nærmere på kameraene så var de ganske hyggelige og service innstilt.

Og har dere noen gode forslag om bøker som kunne vært til hjelp for en som er ganske fersk innen dette?

Lenke til kommentar

Du nevnte at du tror værtetting kommer opp mot 10 store. Hvis du sjekker prisene på de anbefalte søstermodellene fra Pentax og Samsung så vil du finne ut at årsaken til at så mange anbefaler dem er at de ikke koster 10 store. Det er to "eldre" modeller som selges ut til latterlig lave priser. Rundt 5000, tipper jeg. 5 store for et kamera som var i semipro/entusiastklassen da de ble lanserte er jo utrolig billig. De hører til en prisklasse over D80 i utgangspunktet. Perfekte modeller for dem som vandrer i skog og mark.

Du trenger jo ikke kjøpe alt på en gang. Du kan kjøpe et vanlig standardkit til 5000 i første omgang, og vente med fuglefoto til du har råd til en skikkelig tele.

Lenke til kommentar

Det snakkes en del om størrelse på kamera og faren for at det blir hjemme om det er for stort, vel nå har vi vært på langwekend der vi hadde med 2 kamera, mitt 30D og et 350D, når vi skulle ut på turer viste det seg at vi måtte pakke omhyggelig for å få med alt og da ble mitt 30D stående igjen til fordel for 350D, her snakker vi ikke om enorme forskjeller,men på disse turene ble faktisk den forskjeller "enorm" nok :hmm:

Lenke til kommentar
Det snakkes en del om størrelse på kamera og faren for at det blir hjemme om det er for stort, vel nå har vi vært på langwekend der vi hadde med 2 kamera, mitt 30D og et 350D, når vi skulle ut på turer viste det seg at vi måtte pakke omhyggelig for å få med alt og da ble mitt 30D stående igjen til fordel for 350D, her snakker vi ikke om enorme forskjeller,men på disse turene ble faktisk den forskjeller "enorm" nok :hmm:

Dette er en av grunnene til at jeg ikke selger 350D-en min. Sammen med 35mm f/2, så er det den veldig kompakt pakke for de øyblikkene man skal reise lett.

Tom

Lenke til kommentar

E-420 med 25mm burde bli en veldig fin kombo på intime konserter. Et normalobjektiv og god ISO-ytelse rundt ISO2000, så lite utstyr at du glir litt sammen med de som holder til ved scenen.. noe av det verste jeg vet på konsert er alle som merker at jeg har kamera, og 14-54 blir ofte akkurat så stor at folk merker det uansett hvor fulle de er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...